Gå til innhold

Mye snakk om autisme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Virker som det er mange her som har barn med autisme eller er i familie med noen som har det. Hvor vanlig er det egentlig? Trodde det var sjeldent at det ble født barn med autisme?

Anonymkode: b0f09...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke tall på det, men det er nok flere enn man har trodd tidligere. Jeg har en jente med høytfungerende autisme og jeg vet om i allefall 2 barn til på samme skole med autisme diagnose. En på avdelingen til yngste i bhg har nylig fått en autisme diagnose. De siste årene har forskningen gått fremover og det oppdages nok flere nå enn tidligere. Autisme nyanseres mye mer nå, det finnes et stort spekter fra de som ikke har språk og store adferdsvansker til de med høytfungerende autisme som med riktig hjelp og støtte vil kunne utvikle seg og klare seg bra. Jenter med autismespekterforstyrerrelser oppdages oftere nå enn tidligere og jeg tror også at mange tidligere har slitt uten å få utredning og diagnose, særlig de høytfungerende fordi de har språk og ferdigheter så deres vansker lettere overses. Mange har bare blitt oppfattet som spesielle, sære, falt utenfor. 

Anonymkode: c611e...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NHI står det at man regner med at det er ca 1 barn med autisme pr 1000 barn, men at flere har trekk uten å fylle diagnosekriteriene helt. 50 barn pr år får diagnosen i Norge. Totalt i Norge er det 3000-5000 personer med autisme. 

Anonymkode: 9a6a7...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har og diagnosen «vokst». Nå er autisme et «fellesbegrep» for flere diagnoser, t.d. ADHD pg Aspergers. I tillegg til at flere med diagnoser i autismespekteret blir oppdaget. 

Anonymkode: 01997...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De siste årene har og diagnosen «vokst». Nå er autisme et «fellesbegrep» for flere diagnoser, t.d. ADHD pg Aspergers. I tillegg til at flere med diagnoser i autismespekteret blir oppdaget. 

Anonymkode: 01997...a08

ADHD er da absolutt ikke en del av autismespekteret!

Anonymkode: 3e63f...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som utredes for dette nå, og han er 12 år. Hører og om andre som først får diagnose i tenårene, eller som voksne. Det er jo det samme med ADHD og andre diagnoser, i gamle dager så fikk veldig få de, da måtte man ha det i alvorlig grad for å få det. Sånn er det ikke i dag. Så det er jo mange med høyt fungerende autisme som nå få diagnose, men som ikke hadde fått det tidligere.

Anonymkode: b6446...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Anonym bruker said:

Virker som det er mange her som har barn med autisme eller er i familie med noen som har det. Hvor vanlig er det egentlig? Trodde det var sjeldent at det ble født barn med autisme?

Anonymkode: b0f09...3dc

min var normal til han fikk mmr vaksinen da fikk han austisme, så de 3 andre mine er ikke vaksinert

Anonymkode: 073f2...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

min var normal til han fikk mmr vaksinen da fikk han austisme, så de 3 andre mine er ikke vaksinert

Anonymkode: 073f2...d0e

Ikke kom med sånn bullshit om at det har med vaksinen å gjøre! 

Anonymkode: e8b24...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Ikke kom med sånn bullshit om at det har med vaksinen å gjøre! 

Anonymkode: e8b24...003

selvsagt har det det, når han var helt normal funkere før, og noen månder senere, så var alt nedsatt i fusjonen

Anonymkode: 073f2...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

selvsagt har det det, når han var helt normal funkere før, og noen månder senere, så var alt nedsatt i fusjonen

Anonymkode: 073f2...d0e

Da er det en ren tilfeldighet! Les deg opp på temaet før du sprer frykt om ting som ikke er sant!!

Anonymkode: e8b24...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer jo stadig fremgang i forskningen på autisme og beslektede diagnoser.

Autisme er vel en kombinasjon av genetiske og miljømessige faktorer og det er flere ting man finner har en sammenheng med dette, og som kan redusere symptomene.

Glutenfri diett kan hjelpe mange, andre blir bedre med melkefri diett. De siste få årene er det også kommet forskning som viser at autister ofte har en ubalanse i sink-kobber-balansen, og at dette kan komme delvis fra fosterstadiet (ergo er mors ernæringsstatus og kosthold før og under svangerskap viktig) og i oppvekst.

Anonymkode: 2b165...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

min var normal til han fikk mmr vaksinen da fikk han austisme, så de 3 andre mine er ikke vaksinert

Anonymkode: 073f2...d0e

Idioti!! Han var nok ikke «helt normal» gil han fikk mmr vaksinen. Bare at det ble mer fremtredende. Sånne ufyselige holdninger gjør at det koker i meg! 

Det sier også bare LITT om deg og din omsorgsevne som mor når du er så sterkt imot autisme at du heller risikerer livet til barna dine og alle andre som er høyere utsatt pga alder og sykdom. Skam deg! 

Anonymkode: 6a029...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

selvsagt har det det, når han var helt normal funkere før, og noen månder senere, så var alt nedsatt i fusjonen

Anonymkode: 073f2...d0e

At han plutselig fikk nedsatt funksjon kan skyldes MYE! Men èn ting er sikkert og det er at det ikke er på grunn av en vaksine. Han var født sånn, aksepter det du! En sånn drastisk endring i funksjon og adferd kan tyde på at diagnosen ble mer fremtredende pga vekst, men tyder også ofte på skjevutvikling/noen steg tilbake i utviklingen pga omsorgsvikt og traumatiserende omgivelser. Selvinnsikt er en god ting å ha ;) Autisme kommer ikke av vaksine, dèt er ren bullshit :)))

Anonymkode: 6a029...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At han plutselig fikk nedsatt funksjon kan skyldes MYE! Men èn ting er sikkert og det er at det ikke er på grunn av en vaksine. Han var født sånn, aksepter det du! En sånn drastisk endring i funksjon og adferd kan tyde på at diagnosen ble mer fremtredende pga vekst, men tyder også ofte på skjevutvikling/noen steg tilbake i utviklingen pga omsorgsvikt og traumatiserende omgivelser. Selvinnsikt er en god ting å ha ;) Autisme kommer ikke av vaksine, dèt er ren bullshit :)))

Anonymkode: 6a029...f73

Ikke meg du skrev dette til, men hvorfor så sint? Det var kanskje ikke vaksinen som ga autisme, men vaksiner er ikke nødvendigvis uten risiko. Jfr. han som fikk MS etter MMR-vaksinen.

Anonymkode: 2b165...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Da er det en ren tilfeldighet! Les deg opp på temaet før du sprer frykt om ting som ikke er sant!!

Anonymkode: e8b24...003

Nei er ikke tilfeldig i hele tatt. vår sønn liv ble ødelagt pga den sprøyten, og vi utsatte ikke de andre for det. de er idag 10.13,16 og 19,men 19åring er på lik linje som en 3åring

Anonymkode: 073f2...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei er ikke tilfeldig i hele tatt. vår sønn liv ble ødelagt pga den sprøyten, og vi utsatte ikke de andre for det. de er idag 10.13,16 og 19,men 19åring er på lik linje som en 3åring

Anonymkode: 073f2...d0e

Skremmende at folk er så lite opplyste i dag at de kan innbille seg slikt svada... 

Anonymkode: 3940d...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei er ikke tilfeldig i hele tatt. vår sønn liv ble ødelagt pga den sprøyten, og vi utsatte ikke de andre for det. de er idag 10.13,16 og 19,men 19åring er på lik linje som en 3åring

Anonymkode: 073f2...d0e

Syns synd i sønnen din som har deg til mor, på bakgrunn av måten du snakker om han og ser så sykt ned på autisme, virkelig. 

Anonymkode: 6a029...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du skrev dette til, men hvorfor så sint? Det var kanskje ikke vaksinen som ga autisme, men vaksiner er ikke nødvendigvis uten risiko. Jfr. han som fikk MS etter MMR-vaksinen.

Anonymkode: 2b165...671

Fordi at vaksine forårsaker autisme er ren bullshit, plain and simple. Måten denne moren også fremstiller seg gjør meg kvalm og gjør at jeg virkelig syns synd i den autistiske sønnen hennes. Tenk å forbanne autisme så mye at man er villig til å risikere ikke bare helsa og livet til sine egne barn, men alle andre som har svekket immunforsvar eller som ikke har fått ta en vaksine pga risiko eller alder. Helt sykt. At man ikke bare aksepterer at en av barna ble ikke som man hadde sett for seg når man gikk gravid. Jeg vet det et vondt, det er vanskelig, men håper virkelig barna hennes igjen tar bedre valg som foreldre enn henne og at de for alt i verden IKKE hører på skremselpropagandaen hennes den dagen deres barn skal vaksineres. Det finnes absolutt ingen gyldig grunn til å la være, med mindre en vaksine er livstruende for et menneske. Sjeldent. Så ja, det gjør meg forbanna når man sprer slikt dritt rundt omkring som ikke holder mål. Det viser bare en fordømmelse over diagnosen, om ikke noe annet! :) 

Anonymkode: 6a029...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det en ren tilfeldighet! Les deg opp på temaet før du sprer frykt om ting som ikke er sant!!

Anonymkode: e8b24...003

Artikkelen som koblet autisme og mmr-vaksine er avslørt som forskningsjuks for lengst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Syns synd i sønnen din som har deg til mor, på bakgrunn av måten du snakker om han og ser så sykt ned på autisme, virkelig. 

Anonymkode: 6a029...f73

ser aboslutt ikke ned på austisme,men vaksiner

Anonymkode: 073f2...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...