Gå til innhold

Engelske navn


Anonym12345678912345677

Anbefalte innlegg

Jeg har engelsk samboer og vi prøver å finne navn som kan uttales hvertfall nogenlunde på norsk 🤔  Akkurat nå er Jackson og Maxwell top to. 

Jobber som lærer selv og har flere barn som har "engelske navn" inkludert Mark, Elijah, Jessie og Shioban, og når man først lærer at det er engelsk uttale viker det som de fleste syntes det er ganske greit, men regner med og måtte si hvordan det skal uttales ved diverse anledninger. Men syntes det er lettere for oss nordmenn med engelsk på skolen og uttale navn som er mer engelske enn for svigerfamilie og venner og uttale typisk norske navn som Ørnulf og Hjørdis (to som hadde vært helt uaktuelt uansett, men dere skjønner poenget 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er jo så vanlig med litt mer internasjonale navn nå! 

Foreslår: 

Mika

Max

Silas 

Timothy

Alvin

Cornelius 

Aron 

Theodor 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine heter Edvin og Amelia. De funker like godt på norsk og engelsk. 

Anonymkode: 60d1e...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvard, Theodor, Oskar, Aron, Lukas, Markus, Tom, Christian.... Disse er for meg navn som uttales likt på begge språk. 

Vet ikkeom jentenavn trengs, men here goes. Caroline, Camilla, Catrine, Emma, Amalie, Emilie 

Anonymkode: 686f7...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg personlig er veldig Gla i Jackson, men hadde ikke brukt det i norge

Anonymkode: 08ea1...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fru Banderas skrev:

Merkelig at du jobber som lærer når du skriver så dårlig norsk!

Uff, for en surmugge du er. Har lest så mange av dine kommentarer, og du virker rett og slett som et miserabelt menneske som må spy ut dine slibrige ekle kommentarer. Regner med du ikke har så mange venner, og de du har går du vel og baksnakker til alle og enhver, for du finner jo noe å klage på hele tiden. Stakkars mennesker som har deg rundt seg!

Anonymkode: 184f9...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, for en surmugge du er. Har lest så mange av dine kommentarer, og du virker rett og slett som et miserabelt menneske som må spy ut dine slibrige ekle kommentarer. Regner med du ikke har så mange venner, og de du har går du vel og baksnakker til alle og enhver, for du finner jo noe å klage på hele tiden. Stakkars mennesker som har deg rundt seg!

Anonymkode: 184f9...14d

Jeg kritiserer ikke folk jeg liker, og jeg liker vennene mine og andre folk jeg omgås frivillig. Ellers hadde jeg ikke hengt med dem?

At du henger deg opp i mine kommentarer, sier vel litt om deg og din fritig, tenker nå jeg. At du kaller meg ei surmugge, fordi jeg reagerer på at en lærer ikke engang presterer å bruke og/å korrekt, er helt greit for meg as.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Jackson og Maxwell er jo helt håpløst å uttale på norsk. Det finnes vanvittig mange navn som fungerer like godt i Norge som i England. Gå for noen av dem i stedet! 

Anonymkode: 6a6ea...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.3.2019 den 0.21, Anonym bruker skrev:

James er min favoritt!

Anonymkode: b837b...efe

James glemte jeg helt, det er kjempefint :)

Anonymkode: 052ce...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 21.21, Fru Banderas skrev:

Jeg kritiserer ikke folk jeg liker, og jeg liker vennene mine og andre folk jeg omgås frivillig. Ellers hadde jeg ikke hengt med dem?

At du henger deg opp i mine kommentarer, sier vel litt om deg og din fritig, tenker nå jeg. At du kaller meg ei surmugge, fordi jeg reagerer på at en lærer ikke engang presterer å bruke og/å korrekt, er helt greit for meg as.

Du er skikkelig surpadde i nesten hver eneste tråd

Anonymkode: 052ce...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Philip, Oscar, Aiden, Liam, Evan, Thomas, Leo, Oliver, Henry, Noah, Jacob, Alfie, Lucas, Max, Finley, Adam, Sebastian, Samuel, Daniel, Arlo, David, Toby, Albert, Elliot, Gabriel, Luke, Caleb, Dexter, Kai, Alfred, Kevin, Vincent, Ruben :)

Anonymkode: 5cc12...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn vi var innom var Tobias, Oliver, Sebastian, Edvin, Theodor, Edvard. Alle er navn som fint kan uttales på begge språk. 

Om målsetningen er at de skal uttales LIKT på begge språk er Edvin en favoritt hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn uttales uansett aldri likt på forskjellige språk, både vokal- og konsonantkvaliteten varierer. 

Anonymkode: 3a85e...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎03‎.‎2019 den 21.21, Fru Banderas skrev:

Jeg kritiserer ikke folk jeg liker, og jeg liker vennene mine og andre folk jeg omgås frivillig. Ellers hadde jeg ikke hengt med dem?

At du henger deg opp i mine kommentarer, sier vel litt om deg og din fritig, tenker nå jeg. At du kaller meg ei surmugge, fordi jeg reagerer på at en lærer ikke engang presterer å bruke og/å korrekt, er helt greit for meg as.

"greit for meg as"

Godt du er så god i norsk da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
On 3/13/2019 at 10:39 PM, EllieB said:

Jeg har engelsk samboer og vi prøver å finne navn som kan uttales hvertfall nogenlunde på norsk 🤔  Akkurat nå er Jackson og Maxwell top to. 

Jobber som lærer selv og har flere barn som har "engelske navn" inkludert Mark, Elijah, Jessie og Shioban, og når man først lærer at det er engelsk uttale viker det som de fleste syntes det er ganske greit, men regner med og måtte si hvordan det skal uttales ved diverse anledninger. Men syntes det er lettere for oss nordmenn med engelsk på skolen og uttale navn som er mer engelske enn for svigerfamilie og venner og uttale typisk norske navn som Ørnulf og Hjørdis (to som hadde vært helt uaktuelt uansett, men dere skjønner poenget 😂

Hvorfor ikke finne navn som er akseptable på norsk i stedet for sånne engelske sjåvinistnavn som bare blir tullete på norsk?

For oss i Norge er Jackson et ETTERNAVN (det betyr «sønn av Jack») og er mest assosiert med Michael Jackson som vil gå inn i historien som mest kjent for overgrep mot barn.

Det er tre muligheter her: Velge rent norske navn, velge rent engelske navn, eller velge fra det store utvalget av navn som europeiske språk har felles.

Det er mange felleseuropeiske navn (typisk av latinsk, hebraisk/bibelsk eller gresk opprinnelse) som er like norske som de er engelske. Eksempler:

  • Peter
  • David
  • Michael
  • Jacob
  • Thomas
  • Isak (med varianter)
  • Adam
  • Gabriel

I tillegg er det mange navn av germansk opprinnelse som norsk og engelsk også har felles, men der skrivemåten varierer (Henry / Henrik).

Det er også mange av disse greske, bibelske og latinske navnene der skrivemåten varierer marginalt (John / Johannes/Jon, George / Georg osv.)

Listen er lang. Når man velger navn bør man også tenke på navnets betydning. Hvorfor vil man gi sønnen sin navnet «sønn av Jack» som fornavn, f.eks.? Heter faren faktisk Jack?

En måte å finne fellesnavn på er å gå gjennom lister over engelske navn og velge ut de navnene som har like stor tradisjon i norsk eller akseptable på norsk, og hoppe over bisarre navn som «Jackon» og «SHisobhaan» eller hva det var.

Anonymkode: 0ece3...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...