Gå til innhold

Hva er galt med min sønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flr jeg får beskjed om å søke hjelp så vil jeg opplyse om at vi venter på time hos familiesenteret. Der de eventuelt henviser videre. Men siden det er så mange kloke damer her spør spør jeg her også. 

Han er 13 år. Bor med oss foreldre og lillesøster på 8 år. Han gjør ingen ting før vi har mast 4-5 ganger eller mer.(Gjøre lekser, pusse tenner, legge seg, dusje, ja alt egentlig) Han vet at han må lage matpakken sin selv men gjør aldri det. (En hel mnd lot jeg være men da kjøper han bare en jogurt på skolen. Og han er ganske tynn så jeg har ikke hjerte til å sende han på skolen uten mat) JA, jeg har bedt han lage maten og stått og sett til hab er ferdig. Da blir han drit sur, banner og griner mens han gjør det fordi han må. 

Han har få venner, og har blitt litt mobbet på ungdomsskolen. Han viser ikke ofte empati for oss eller lillesøster. 

Han er mye på mobilen og skriver med mange rare folk. Folk fra helt andre steder som han ikke kjenner. Og han bruker mobilen HELE TIDEN! Så vi har laget regler for når han kan ha mobil. Han får f.eks ikke ha den på rommet på natta ellers sover han ikke før 02-03. MEN han har gått bak ryggen vår og lånt mobil fra en venn på skolen. Den har han visst hatt lenge. Han holder ingen regler! Vet seriøst ikke lenger hva jeg skal gjøre.

De få gangene han har lest ordentlig til prøver har han fått 5, ellers gidder han ikke lese. (Han ligger da på 3 i prøver hvis han ikke leser eller gjør lekser sier at vi presser han for mye, men jeg hjelper han mye med lekser. Har ALLTID tid til han.

Nå tærer dette veldig på hele familien og jeg gråter meg ofte i søvn. 

Lillesøsteg er helt motsatt! Så klok, empatisk, snill med alle rundt seg, oppsøker aldri konflikter. Hun er veldig voksen for alderen. Gjør lekser før hun får lov å f.eks spille ipad eller se tv. Gjør selvfølgelig normalt opprør noen ganger. Men hun forstår med en gang vi voksne forklarer hvorfor hun må gjøre ting. 

Hva mer kan jeg gjøre?

Anonymkode: 3a913...a21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han høres ut som en helt vanlig tenåring. Det er ingenting av det du skriver som virker rsrt for meg.

Anonymkode: e493a...1ea

Skrevet

Høres ut som min tenåring. Det er vel normalt dette 

Anonymkode: fcb9a...4a7

Skrevet

Høres ikke så unormalt ut dette, tenårene er ikke lett for tenåringene, og enda vanskeligere er det for oss rundt dem ;)

Du må ikke la dette gå innpå deg sånn, å gråte seg i søvn hjelper ingenting, og det er meningen tenåringene skal være litt i opprør altså.

Jeg har to gutter på 15 og 17 år selv, veldig forskjellige av personlighet så jeg synes puberteten var veldig enkel med eldste, men så kom lillebror da, og det har ikke vært enkelt for noen. Men nå har plutselig smilet, glimtet i øyet, tøysingen osv kommet litt tilbake etter en ganske mørk tid så nå aner jeg lys i tunnelen og tenker at det verste er over.

At lillesøster på 8 år oppfører seg helt eksemplarisk er heller ikke unormalt, men du må regne med at det blir litt "tautrekking" der også etterhvert. Det er en viktig del av puberteten det å bli selvstendig og gjøre litt opprør mot foreldrene og deres kjipe regler. Det blir folk av dem i andre enden.

Bare fortsett å være tydelig, sett klare regler og forventninger, men gi også litt slakk og la de finne seg selv litt.

Her er lillesøster 12 år, og jeg ser helt klart at det skjer ting i både kropp og sinn. Foreløbig går det veldig greit i relasjonen oss imellom, men fremtiden vil vite om det holder.

Anonymkode: fd868...f61

Skrevet

Han høres ut som en helt vanlig pubertetsgutt. 

(En kommende «ekte» mann; egoistisk, tiltaksløs, bortskjemt og lat. Helt gjenomsnitts, altså🤣🤣🤣

Anonymkode: fea51...c87

Skrevet

Føyer meg til som sier dette er en vanlig tenåring. Bortsett fra at det ikke er greit hvis han blir mobbet. 

Heller enn å vinne alle kamper tror jeg det er lurt å fokusere på det som faktisk er viktig for dere.

Lykke til. Det er en ganske tøff tid for oss foreldre - og ikke minst ungdommene selv

Anonymkode: fca70...90a

Skrevet

Tusen takk for svar 🙏🏻 Med tårer i øynene ble jeg veldig glad for å høre fra dere at han høres ut som en helt vanlig tenåring😊

Gjest Marihønne
Skrevet

Høres veldig ut som en vanlig tenåring. Men at en tenåring ikke vil dusje, pusse tenner eller noe som har med grunnleggende hygiene å gjøre kan kanskje være et lite varsel. Spesielt siden det er i den alderen de bryr seg ekstra mye om å ta seg godt ut og hva andre synes. Kanskje en mild depresjon? Nå har jeg overhode ingen kompetanse for å diagnostisere. Håper du får svar fra fagfolk :) 

Skrevet
2 minutter siden, Marihønne skrev:

Høres veldig ut som en vanlig tenåring. Men at en tenåring ikke vil dusje, pusse tenner eller noe som har med grunnleggende hygiene å gjøre kan kanskje være et lite varsel. Spesielt siden det er i den alderen de bryr seg ekstra mye om å ta seg godt ut og hva andre synes. Kanskje en mild depresjon? Nå har jeg overhode ingen kompetanse for å diagnostisere. Håper du får svar fra fagfolk :) 

Ja virker liksom som at vi MÅ mase først! Han pusser jo tenner, men selv om han skal legge sec kl 21-22 så passer han aldri på å gjøre det uten mas. Han vil ikke ha rutiner. ALDRI!

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja virker liksom som at vi MÅ mase først! Han pusser jo tenner, men selv om han skal legge sec kl 21-22 så passer han aldri på å gjøre det uten mas. Han vil ikke ha rutiner. ALDRI!

Fortsatt helt vanlig. 

Anonymkode: 5824a...7e1

Skrevet

Kanskje har du gjort det, men kanskje ikke? Jeg tenker på å sette deg ned med ham og snakke ordentlig sammen. Noe ala -  jeg har ikke lyst til å mase, mase og mase på deg. Noen ting kan du velge selv, men noen ting må du gjøre for ikke å bli syk/miste tennene/lukte vondt. Nå begynner du å bli stor. Kan vi ikke finne en løsning så du selv tar ansvar for noe og jeg ikke må mase sånn. (Jeg ville også slengt på: Når du selv tar ansvar kan vi heller bruke tid på å lage favorittmaten din/se film sammen/ game sammen el. )

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fortsatt helt normal tennåring! 

Skrevet

Har han alltid vært sånn, eller blitt sånn nå? Han minner veldig om min sønn på ni år (alt er likt faktisk), men han har ADHD og blir en annen på medisiner. 

Hjernens manglende evne til å holde fokus har gjort at han ikke var i stand til å se ting fra andres perspektiv, huske på og følge beskjeder osv.. Han blir så mye mykere og sosial på medisin. Han har fortsatt sterke meninger og litt autoritetsmotstand, men det er personligheten hans.. 

Anonymkode: f2fc4...9c3

Gjest Marihønne
Skrevet
52 minutes ago, Anonym bruker said:

trenger overhode ikke være noe galt. En mild depresjon var bare det første som kom i tankene.. kan også bare være en rebelsk opprørsfase han går igjennom. 

Skrevet

Puberteten sier jeg bare! Normalt med litt depressive tendenser og alt det andre du skriver. Likevel viktig å fortsatt være der for han. 

Anonymkode: fc654...9d5

Skrevet
2 timer siden, Marihønne skrev:

Tror det er litt individuelt når de begynner bli opptatt av hygiene. Yngste gutten min måtte jeg sende i dusjen til han var ihvertfall 14 år, han stinket jo tåfis og svette etter en halv dag, men synes selv det var helt greit å dusje 3 ganger i uken.... Men nå som han er 15 år dusjer han frivillig hver dag, og mye av pubertetsstanken har blitt borte også. Så nå lukter han alltid godt, og jeg trenger ikke lenger "krige" han i dusjen 😉

Anonymkode: fd868...f61

Skrevet

Sjekk ut cos-kurs i kommunen på hvordan du kan møte barnet/barna på en bedre måte. 

Du må bare fortsette å sette grenser, anerkjenne følelsene til gutten din og være større, sterkere, klokere og god.

8AAEE46C-6B65-48AC-8921-3B2A2A82BB65.jpeg

Anonymkode: 2681e...2c6

Skrevet

Svaret mitt til deg avhenger av en ting. Har han alltid vært sånn, eller er dette et problem som har oppstått nylig?

Anonymkode: c11f7...2b1

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svaret mitt til deg avhenger av en ting. Har han alltid vært sånn, eller er dette et problem som har oppstått nylig?

Anonymkode: c11f7...2b1

Han har alltid vært «vanskelig». Men MYE verre med alt de siste to årene. 

Før havnet han mer i konflikter med klassekamerater. Skjønte ikke konsekvenser av ting han gjorde og sa. Later som han skjønner når vi forklarer men så fort vi er ferdig så er det som om samtalen vår ikke fant sted. Vi kan snakke alvorlig med han i halv time før han spør om vi er ferdig. Så kan han sette på Netflix og bare kose seg med sitt. Reflekterer aldr over ting. Når vi «snakket sammen» om ting så sier han bare jaaaa, jaaa sant det, mhhh. Svarer ikke ordentlig om hva han faktisk mener og hva han tenker. 

Skrevet
3 timer siden, oslofrk skrev:

Kanskje har du gjort det, men kanskje ikke? Jeg tenker på å sette deg ned med ham og snakke ordentlig sammen. Noe ala -  jeg har ikke lyst til å mase, mase og mase på deg. Noen ting kan du velge selv, men noen ting må du gjøre for ikke å bli syk/miste tennene/lukte vondt. Nå begynner du å bli stor. Kan vi ikke finne en løsning så du selv tar ansvar for noe og jeg ikke må mase sånn. (Jeg ville også slengt på: Når du selv tar ansvar kan vi heller bruke tid på å lage favorittmaten din/se film sammen/ game sammen el. )

Det har jeg gjort MANGE ganger😣 Hjelper ingrnting!

Skrevet

Høres ut som en normal gutt med litt ekstra tenårings-issues. Ikke noe å bekymre seg for

Anonymkode: d079d...3b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...