Gå til innhold

Dere som har barn med autisme, inspirert av annen tråd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min går i klasse med et barn med autisme. De er åtte/ni år gamle. Gutten min opplever en del vanskelige situasjoner med dette barnet, og vi har snakket en del om hvorfor de oppfatter situasjoner så ulikt. 

Jeg har vist gutten min YouTube-filmen som heter «utrolige ting kan skje», som er fin for å forstå hvordan vi tenker ulikt, og at hjernen er bygget opp annerledes. Jeg er derimot på jakt etter noe, film, tekst eller bilder, som kan lære min gutt litt mer om hvordan verden oppleves for barn med autisme, og hvordan han kan inkludere barnet i lek og sosialt samspill på en god måte. 

Jeg vet at barn med autisme er like ulike som andre barn, men har dere likevel noen tips eller linker til meg, som fungerer for dere og er forståelig for 3.-klassinger? Jeg, og sønnen min, hadde blitt veldig glade for tips. 

( Det er, av ulike grunner, vanskelig å henvende seg direkte til barnets foreldre med denne forespørselen. Derfor spør jeg her i stedet). 

Anonymkode: 4771a...e2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Sånn er jeg, og sånn er det»

Anonymkode: c308b...6c8

Skrevet

Biblioteket har to fine små bøker om hhv autisme og asperger. Nå husker jeg ikke hva de heter da... 

Anonymkode: 81bc2...e8f

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Sånn er jeg, og sånn er det»

Anonymkode: c308b...6c8

Takk for svar. Jeg tenkte på den serien, men der er det kun en episode om en gutt som har asberger, som er høytfungerende. Ingen eksempler vi kan relatere til barnet i klassen til min sønn. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min går i klasse med et barn med autisme. De er åtte/ni år gamle. Gutten min opplever en del vanskelige situasjoner med dette barnet, og vi har snakket en del om hvorfor de oppfatter situasjoner så ulikt. 

Jeg har vist gutten min YouTube-filmen som heter «utrolige ting kan skje», som er fin for å forstå hvordan vi tenker ulikt, og at hjernen er bygget opp annerledes. Jeg er derimot på jakt etter noe, film, tekst eller bilder, som kan lære min gutt litt mer om hvordan verden oppleves for barn med autisme, og hvordan han kan inkludere barnet i lek og sosialt samspill på en god måte. 

Jeg vet at barn med autisme er like ulike som andre barn, men har dere likevel noen tips eller linker til meg, som fungerer for dere og er forståelig for 3.-klassinger? Jeg, og sønnen min, hadde blitt veldig glade for tips. 

( Det er, av ulike grunner, vanskelig å henvende seg direkte til barnets foreldre med denne forespørselen. Derfor spør jeg her i stedet). 

Det er en morsom og rørende serie på netflix som heter Atypical! Perfekt for ungdom. Handler om en gutt med autisme som skal begynne å date. Han har en mamma, pappa og storesøster. 

Jeg er søster til en med sterk autisme og store deler av livet hans har jeg slitt med å forstå han. Til tider har jeg hatet broren min intenst og ønsket at han aldri ble født, samtidig som jeg har ønsket å beskytte han  over alt på jord fra alle som er stygge mot han og uforstående. Det har vært tungt og slitsomt å være søster og i en familie der store deler av rutinene og hverdagene omhandler han, spesielt når jeg ikke har forstått meg på autisme før. Min mor har store delen av ‘’æren’’ til at jeg lærte meg å håndtere dette. 

Når jeg så Atypical serien så ble jeg hekta. Ikke bare fordi det var morsomt, men fordi jeg kjente meg så godt igjen i serien som søsteren. Jeg har ledd fordi serien er morsom, interessant og jeg synes gutten er så søt. Samtidig har jeg grint fordi jeg får så vondt av hvordan denne gutten i noen situasjoner har det inni og rundt seg og fordi det da har gått opp et lys for meg at slik har broren min hatt det. Jeg kjente han igjen i gutten i serien. Jeg viste serien til foreldra mine og brått ble de også hekta fordi de kjente seg igjen i serien. Fortalte om serien til psykologen min, som endte med at h*n sjekket den ut og etterpå fortalte meg at det var en fin serie for de som vil lære seg å forstå seg på autisme litt mer. Så den kan absolutt anbefales!

0AFC5BAB-7A36-4DA5-8C3D-6CED5CE3D421.jpeg

Anonymkode: 106f0...5cd

Skrevet

Ser forresten nå at sønnen din går i 3.klasse så kan hende han blir litt liten for serien? Er ikke særlig med sex scener i serien da, men dog. Dere kan jo se på serien sammen og så kan dere snakke sammen om det dere ser og forklare hvordan du/han oppfatter guttens (hovedpersonens) perspektiv i diverse situasjoner. :)

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser forresten nå at sønnen din går i 3.klasse så kan hende han blir litt liten for serien? Er ikke særlig med sex scener i serien da, men dog. Dere kan jo se på serien sammen og så kan dere snakke sammen om det dere ser og forklare hvordan du/han oppfatter guttens (hovedpersonens) perspektiv i diverse situasjoner. :)

Tusen takk for godt tips! Serien er nok ikke helt i hans gate. Men JEG kan jo se den, og møte mye bedre forberedt i samtaler med sønnen min om dette temaet. Jeg kjenner på at jeg kommer til kort på dette området, og at sønnen min trenger hjelp til å vite hvordan han skal møte dette barnet. Selv om jeg selv jobber med barn og ungdom så har jeg ingen kompetanse eller erfaring med autisme. 

Skrevet
1 time siden, Anniedoug skrev:

Kom over denne i dag:

http://amazingthingshappen.tv/?fbclid=IwAR0_UwFbfnza98agO1DORUTA5lI7QJvPhtAfKrW3zihqwAHAxKYDEPmTeEs

Tenkte dag på denne tråden.

Vet ikke om det er noe for sønnen din, men kanskje det gir deg noen innpspill i hvordan prate med ham om det?

Takk for at du tenkte på meg! Dette er YouTube-klippet jeg nevner i hovedinnlegget at vi har sett, bare at vi har sett den norske versjonen; «utrolige ting kan skje».

Det er fint og informativt, men sønnen min etterspør noe mer. Han er en ganske «sentral figur» i klassemiljøet, og kjenner på at posisjonen han har kommer med et ansvar om å inkludere alle som ønsker det. Han plages av at han ser at barnet med autisme ofte er på sidelinjen, og ønsker at vedkommende skal være med i leken på en måte som dette barnet er komfortabel med.  

Skrevet

Det finnes en bok som heter: hva kan jeg fortelle deg om autisme. 

Anonymkode: 730ba...445

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes en bok som heter: hva kan jeg fortelle deg om autisme. 

Anonymkode: 730ba...445

Takk for tips, den skal jeg sjekke ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...