oslofrk Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 Minstefrøkna elsker tomatsuppe, men kun posesuppe ☹️ Jeg vil så mye heller lage (sunn) selv, men sliter med å få den til å smake som posesuppe. Noen som har gode tips?
KellyTaylor Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 Når jeg lager tomatsupppe så bruker jeg å lage den på slump som føler ; Lar noen tomater koke med litt buljongvann, tar opp i en boks tomater gjerne hele, salt , pepper, chilii i moderate mengder, sukker m.m Kan like godt legge med oppskriften På slutten av koketiden så tar jeg stavmixer for en smuthe og glatt suppe. 1 halv kinesisk hvitløk (1 båt vanlig hvitløk 1 stor gul løk 1 halv chili - frøene taes ut 1 boks hakket tomat 4 ss tomatpurè 3 ss olje 1 kjøttbuljongterning 4 dl vann 1 dl fløte / melk salt , pepper, søtning, persille/basilikum
Sisyfos Skrevet 13. mars 2019 #3 Skrevet 13. mars 2019 Som tomatsuppeelsker har jeg etter flere år kommet frem til følgende geniale oppskrift: 3 pakker hakkede tomater på kartong/boks (gjerne økologiske). En kopp vann. To kjøttbuljongterninger (sånn ca). Det er det! Trikset er å koke og koke og koke (redusere). La stå på lav varme og småputre i minst en time, hell i mer vann om du synes den blir for tykk. Kjør i blender når den er ferdig så den blir helt glatt (barnevennlig). Før tenkte jeg at suppen ble bedre desto mer jeg hadde i den av ingredienser - men tvert imot! Denne blir utrolig søt og rund i smaken bare den får nok tid. Tomater på boks er plukket solmodne og hermetisert på sitt beste. Mao mye bedre råvarer enn hva som helst man får av ferske tomater her til lands! Minimalt med arbeid (bortsett fra koketid, men suppen kan jo fryses ned). Om du og ungen synes den blir for sterk på smak, kan dere evt spe den ut med matfløte/melk.
the amazing spidermamma Skrevet 13. mars 2019 #4 Skrevet 13. mars 2019 Vi har følgende enkle suksessoppskrift hjemme: Hakk et par hvitløksfedd og en halv løk, surr litt i en kjele. Tre bokser med tomater, avhengig av hvor mange som skal ha. La koke en stund, f.eks mens du koker pasta til å ha oppi etterpå. Smak til med litt sukker, mos med stavmikser. Kjøl ned med litt melk etter at suppa er servert (melka skal oppi tallerkenen, ikke i kjelen) Evt rest kan brukes til pastasaus senere.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #5 Skrevet 13. mars 2019 Du kan ta posesuppe og blande inn litt tomater på boks og eventuelt andre ingredienser hvis du ønsker det. En god mix:) Anonymkode: 5c1e7...2fb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #6 Skrevet 13. mars 2019 Tomatsuppe fra bunnen har jeg gitt opp å lage til barn. Jeg foretrekker fyldig og hjemmelagd men barna foretrekker pose. så det er sjelden tomatsuppe her i huset. Anonymkode: c8da1...e90
Leeloo76 Skrevet 13. mars 2019 #7 Skrevet 13. mars 2019 Jeg ga opp og tilsetter heller ekstra hakkede tomater i posesuppa (bruker stavmikser) Den ferdige, chunky tomatsuppa til Knorr (finnes de enda?) har også fungert fint (kjører den glatt med stavmikser).
oslofrk Skrevet 13. mars 2019 Forfatter #8 Skrevet 13. mars 2019 Takk damer! Jeg gikk for en kombivariant med melgjevning, uten hvitløk og det ble suksess! 😊🙏
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå