Gå til innhold

Du som har barn med autisme - synes du dette er morsomt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn som er høytfungerende autisk. Hans fetter er også det. De ligner begge litt på sheldon cooper i big bang theory. 

Avhengig av rutiner, takler ikke selv små forandringer, tar alt bokstavelig, forstår ikke alltid humor og sosiale koder, høy iq, sære interesser osv (ja, han er testet!).

jeg synes big bang er hysterisk morsomt, og mine foreldre synes ikke det. Jeg får litt «kjeft» av de fordi jeg følger meg på det. De mener programmet gjør narr av barn i autismespekteret og er med på å bagatellisere diagnosen.

Det blir ikke nevnt at Sheldon har autisme, men det ligger i kortene.

hva synes du? Er jeg teit som synes serien er morsom? Slem mot min sønn?

Anonymkode: 95e59...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du er ikkje slem eller teit. Serien er morosam, og det må vera lov å le. Her er dei #krenka.no! 

Eg vil heller sei Sheldon er med på å fremme dei innafor autismespekteret, ikkje bagatellisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke. Elsker den serien selv. Og nå har jeg en sønn som utredes på BUP, og ser ut som han vil ende opp med Asberger diagnose. Og jeg elsker jo fortsatt serien, og synes Sheldon er like herlig fortsatt.

Anonymkode: 7e224...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er langt fra slem. Det er forresten ikke bare Sheldon, det er flere karakterer i populære serier som har autistiske trekk for tiden.

Hovedpersonen i «the good doctor», Saga i  Broen og hennes franske motstykke (er det «tunnelen» serien heter?).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hjertefru skrev:

Nei du er langt fra slem. Det er forresten ikke bare Sheldon, det er flere karakterer i populære serier som har autistiske trekk for tiden.

Hovedpersonen i «the good doctor», Saga i  Broen og hennes franske motstykke (er det «tunnelen» serien heter?).

 

Dr. House er vel litt i nærheten?

Jeg syns det er viktig å ha humor også selv om ens eget barn er autist. Det er frigjørende å ha galgenhumor.

Anonymkode: faf90...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dr. House er vel litt i nærheten?

Jeg syns det er viktig å ha humor også selv om ens eget barn er autist. Det er frigjørende å ha galgenhumor.

Anonymkode: faf90...860

*har autisme

Anonymkode: aaba0...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dr. House er vel litt i nærheten?

Jeg syns det er viktig å ha humor også selv om ens eget barn er autist. Det er frigjørende å ha galgenhumor.

Anonymkode: faf90...860

Haha ja absolutt 😜 Sikkert mange flere og som vi kommer på etterhvert. Blir god TV av karakterer med litt korte antenner på det sosiale området tydeligvis.

Kan bidra til normalisering av tilstanden, mange av disse karakterene er jo brilliante på sitt vis. Men det kan nok også være et tveegget sverd, har hørt foreldre til barn med autisme si at omgivelsene av og til forventer at barnet har noen helt eksepsjonelle ferdigheter på et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har asperger selv og synes det er veldig morsomt. Kjenner meg veldig igjen i mye av tankegangen til Sheldon, selv om han som regel sier høyt de tingene jeg bare tenker. 😛

Anonymkode: 40b80...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig gøy med det jeg kjenner igjen i sønnen. Galgenhumor. 

Anonymkode: 9d2f5...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Dette var godt å høre! Nå finnes ikke Asperger diagnosen lengre, mens det er nok Asperger han ville fått tidligere. Min sønn et ganske lik sheldon, og han sier ting rett ut. Noen ganger er det både flaut og vanskelig som mor, men det er bare sånn han er. Han er tvers igjennom herlig selvom han til tider også er ufattelig vanskelig å ha med å gjøre. 

 

Jeg kjenner også på det at det er forventninger om at mitt barn har en eksepsjonell høyt iq. Min sønn hadde det, men den synker i takt med at han lærer seg sosiale ferdigheter og koder, og godt er det!

 

Anonymkode: 95e59...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har barneautisme og er ikke såå overdrevent sær som Sheldon og gjengen. Så sitter ikke å sammenligner og kan le av morsomhetene i serien. Serien ER morsom, men er jo ikke bare Sheldon som er morsom heller. 

Anonymkode: 6443a...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! 

Dette var godt å høre! Nå finnes ikke Asperger diagnosen lengre, mens det er nok Asperger han ville fått tidligere. 

Anonymkode: 95e59...4b8

Huh? Finnes ikke? Nabogutten her fikk jo den diagnosen for bare et par måneder siden.. Hva kalles det nå, da? 

Anonymkode: 11f8a...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! 

Dette var godt å høre! Nå finnes ikke Asperger diagnosen lengre, mens det er nok Asperger han ville fått tidligere. Min sønn et ganske lik sheldon, og han sier ting rett ut. Noen ganger er det både flaut og vanskelig som mor, men det er bare sånn han er. Han er tvers igjennom herlig selvom han til tider også er ufattelig vanskelig å ha med å gjøre. 

 

Jeg kjenner også på det at det er forventninger om at mitt barn har en eksepsjonell høyt iq. Min sønn hadde det, men den synker i takt med at han lærer seg sosiale ferdigheter og koder, og godt er det!

 

Anonymkode: 95e59...4b8

Hvordan kan IQ synke? 

Anonymkode: 3238d...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bror med aspbergers, og han synes ikke serien er morsom. Men tror det har andre grunner, han reagerer for eksempel sterkt på alle serier med sånn "latter-playback", det klarer han ikke å se på. :P

Jeg synes det er bedre at folk med ulike variasjoner får komme fram i det offentlige rom, at de blir synlige. For broren min er en fantastisk person, snill og god, han bare reagerer litt annerledes på enkelte ting enn vi andre gjør. Og humor kan være en bra ventil, så lenge det er gjort med respekt og ikke hån. 

Anonymkode: 47a52...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! 

Dette var godt å høre! Nå finnes ikke Asperger diagnosen lengre, mens det er nok Asperger han ville fått tidligere.

Anonymkode: 95e59...4b8

Sønnen vår fikk den diagnosen i januar.. 🤔

Men til spm, ja, serien er morsom! Som nevnt, mange karakterer i serier nå om dagen har trekk innen autismespekteret, og de gjør svært gode karakterer. Synes de er med og fremmer dette på en særs god måte. Og helt ærlig, det må være lov å le. Selv hadde jeg gått i kjelleren om ikke jeg kunne le av enkelte trekk og påfunn hos avkommet! 

Anonymkode: c42f1...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huh? Finnes ikke? Nabogutten her fikk jo den diagnosen for bare et par måneder siden.. Hva kalles det nå, da? 

Anonymkode: 11f8a...e0c

Asperger er lett autisme, det henger fremdeles igjen, og brukes nok av mange, men diagnosen er fjernet og ligger nå i autismespekteret.

Anonymkode: 95e59...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan IQ synke? 

Anonymkode: 3238d...b96

Vi har ikke målt om IQen hans har sunket eller ikke, så jeg vet ikke med sikkerhet, men jeg merket det. Da han var fire år kunne man f.eks spørre ham om hva 64+147+39+157 er? Og han brukte jeg par sekunder på å svare. Han er 8 år nå, og han bruker lengre tid i dag enn for tre år siden.

jeg merker også at han bruker lengre tid på å tilegne seg ny matematisk kunnskap selvom interessen hans er like stor. Matematisk et han nok på nivå med en ungdomsskoleelev, men for tre år siden var han på nivå med en 10-åring. Progresjonen hans går altså saktere i takt med at han bruker mer og mer energi på å «forstå» verden. Sosialt fungerer han nå greit med jevnaldrende, og det gjorde han på ingen måte for to år siden.

Anonymkode: 95e59...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så teit av de å kjefte og være så negativt til det...

Kan forresten anbefale atypical på netflix også hvis du ikke har sett den! Elsker serien, som en søster til en gutt som har autisme.

Anonymkode: 5ff29...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke målt om IQen hans har sunket eller ikke, så jeg vet ikke med sikkerhet, men jeg merket det. Da han var fire år kunne man f.eks spørre ham om hva 64+147+39+157 er? Og han brukte jeg par sekunder på å svare. Han er 8 år nå, og han bruker lengre tid i dag enn for tre år siden.

jeg merker også at han bruker lengre tid på å tilegne seg ny matematisk kunnskap selvom interessen hans er like stor. Matematisk et han nok på nivå med en ungdomsskoleelev, men for tre år siden var han på nivå med en 10-åring. Progresjonen hans går altså saktere i takt med at han bruker mer og mer energi på å «forstå» verden. Sosialt fungerer han nå greit med jevnaldrende, og det gjorde han på ingen måte for to år siden.

Anonymkode: 95e59...4b8

IQ kan ikke synke og korrelerer på gruppenivå med gode sosiale evner. Det du beskriver kan forklares med utfordringer med kognisjon, motivasjon eller konsentrasjon.

Anonymkode: 78eb9...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

IQ kan ikke synke og korrelerer på gruppenivå med gode sosiale evner. Det du beskriver kan forklares med utfordringer med kognisjon, motivasjon eller konsentrasjon.

Anonymkode: 78eb9...9a0

Det du sier stemmer sikkert, for meg oppleves deg som om han ikke er like «kjapp i hodet» som tidligere, og dette har skjedd i takt med at han har fått sosiale ferdigheter. Jeg klager ikke, altså. Å ha glede av vennskap er viktigere enn å kunne regne 12x73 i hodet😃

det hadde vært spennende å målt IQ-en hans igjen

Anonymkode: 95e59...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 barn, 2 med aspergerdiagnose + han ene har også ADHD i tillegg + den tredje har barneautisme - altså alle 3 har en form for autisme - de to eldste elsker Big Bang. Han ene har forandret seg veldig og blitt mer "normal" med årene (han er nå 15 år), Han har mye humor og kan le av seg selv. Han sier ikke ting rett ut lengre, han har lært seg at det ikke altid passer. Herlige unger er de uansett. Det må være lov å le av slike programmer. Vi sitter og ler sammen av big bang.

Anonymkode: 06e9a...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...