Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

er det vanlig at en som er babyvakt vil vite personnummer til barn?og fult navn av foreldrene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, personnummer er ikke noe du skal gi ut til noen. 

Anonymkode: 3ef21...a58

Skrevet

Nei. Ikke egentlig. 

Men det kan jo være helt legitimt. Hvis de må til sykehus eller lignende. Kanskje noen som er verste-fall-tenkere. 

Eller luringer. 

Anonymkode: fe855...9d5

Skrevet

Man må oppgi fødselsnummer ved henvendelse til legevakta. Selv ville jeg verken sittet barnevakt uten å ha det, eller latt noen være barnevakt for barnet mitt uten å ha nødvendig informasjon. Dersom man ikke stoler nok på en person til å oppgi et fødselsnummer til vedkommende, så lar man selvsagt ikke vedkommende ha ansvar for barnet heller!

Anonymkode: 5e8dc...7b8

Skrevet

Overhodet ikke.

Anonymkode: 81189...728

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man må oppgi fødselsnummer ved henvendelse til legevakta. Selv ville jeg verken sittet barnevakt uten å ha det, eller latt noen være barnevakt for barnet mitt uten å ha nødvendig informasjon. Dersom man ikke stoler nok på en person til å oppgi et fødselsnummer til vedkommende, så lar man selvsagt ikke vedkommende ha ansvar for barnet heller!

Hvor må man det? 

Her holder det i massevis med fødselsdato og navn. 

Anonymkode: dea1a...1be

Skrevet
11 minutter siden, Xtina-c skrev:

Hei!

er det vanlig at en som er babyvakt vil vite personnummer til barn?og fult navn av foreldrene?

Personnummeret hadde jeg ikke gitt ut. Men å få fullt navn burde være helt naturlig

Anonymkode: 4d1d0...ca1

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har aldri jeg gjort

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor må man det? 

Her holder det i massevis med fødselsdato og navn. 

Anonymkode: dea1a...1be

Legevakta ber om det. Hvis du ikke stoler nok på en person til å la vedkommende få vite et personnummer, lar du ikke vedkommende ha svaret for barnet ditt heller!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det har aldri jeg gjort

?

Skrevet

Jeg har aldri oppgitt personnummer ved henvendelse til legevakta, må lete gjennom hele huset hver gang jeg har behov for ungenes personnummer, for det bruker jeg ikke særlig ofte.

Skrevet

?

Måtte gi personnummer når jeg har vært på legevakta

Skrevet

Man må ikke gi ut personnummer på legevakten. Hva tror dere skjer om de spør og du ikke husker? At man blir sendt hjem uten legehjelp? Neppe.

og hvis ungen må på legevakt bør vel foreldrene kontaktes uansett?

ikke gi personnummer til en barnevakt.

Anonymkode: 13bef...c4a

Skrevet

Til dere som sier at barnevakten må gi ut personnummeret på legevakten - Nei, de må ikke det. Jeg jobber på legevakt. Det holder med fødselsdato og navn (og vi kan da søke i folkeregisteret) 

Folk må slutte å dele ut synsing som at det er sannhet. Er det for å føle seg viktige? 

Hadde selv aldri delt ut fødselsnummeret til noen. Det dustete argumentet over om at da stoler du ikke nok på de til at de skal passe barnet ditt er sånn husmor pekefinger. Selv moren min har ikke personnummeret til ungene 😂😉

Anonymkode: 9fbf1...a86

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man må ikke gi ut personnummer på legevakten. Hva tror dere skjer om de spør og du ikke husker? At man blir sendt hjem uten legehjelp? Neppe.

og hvis ungen må på legevakt bør vel foreldrene kontaktes uansett?

ikke gi personnummer til en barnevakt.

Anonymkode: 13bef...c4a

Ikke overlat ungen din til noen du ikke vil betro et personnummer. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Til dere som sier at barnevakten må gi ut personnummeret på legevakten - Nei, de må ikke det. Jeg jobber på legevakt. Det holder med fødselsdato og navn (og vi kan da søke i folkeregisteret) 

Folk må slutte å dele ut synsing som at det er sannhet. Er det for å føle seg viktige? 

Hadde selv aldri delt ut fødselsnummeret til noen. Det dustete argumentet over om at da stoler du ikke nok på de til at de skal passe barnet ditt er sånn husmor pekefinger. Selv moren min har ikke personnummeret til ungene 😂😉

Det sier vel mest om hvor mye du stoler på moren din? Nå er heller ikke personnummer så hysj-hysj som du skal ha det til.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det sier vel mest om hvor mye du stoler på moren din? Nå er heller ikke personnummer så hysj-hysj som du skal ha det til.

Min mor har heller ikke personnummeret til mine barn, er det vanlig? Somsagt er ungenes personnummer noe som jeg ikke selv heller går å husker på, har det på fødselsattestene som ligger i en skuff.

Den eneste gangen jeg har blitt spurt om personnummer til barnet er når jeg skulle hente ut reseptbelagte medisiner på et apotek som ikke hadde kjennskap til oss. Måtte da ringe legevakten min hjemme som er kjent med meg, og kunne gi meg personnummeret over telefon.

Skrevet

Jeg kan ikke personnummeret til mine unger, og går ikke rundt med det heller. Hadde ikke gitt det til noen heller. Jeg har aldri hørt om noen som har blitt avvist på legevakta eller hos lege fordi de ikke har personnummeret. Og jeg har aldri selv blitt bedt om å oppgi personnummer i den sammenheng. Fødselsdato og Navn holder lenge, og selv uten det, vil nok ungene å hjelp på legevakta. 

Skrevet

Nå skjønner jeg ikke om dere skiller mellom personnummer på 11 siffer eller fødselsnummer, som vel er fødselsdato xx.xx.xxxx? 

Personnummer trenger ingen barnevakt, fødselsnummer(fødselsdato) kan være greit å vite. 

Anonymkode: 2b15e...73f

Skrevet

Vi ble avvist på legevakta med ene barnet, da vi ikke kunne hele personnummeret. Mannen måtte kjøre hjem for å ta bilde av nummeret i passet. Så da må det være lokale variasjoner på hvor strenge de er. 

Anonymkode: e1fb0...5a6

Skrevet

Vi ble avvist på legevakta med ene barnet, da vi ikke kunne hele personnummeret. Mannen måtte kjøre hjem for å ta bilde av nummeret i passet. Så da må det være lokale variasjoner på hvor strenge de er. 

Det tror jeg ingenting på

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da bryter de loven. Så det har ikke noe med å være streng å gjøre, det har med inkompetanse å gjøre.... Og forbløffende tafatthet av dere. 

Hva tror du vi gjør med de som ikke er i stand til å oppgi det, eller kommer fra utlandet som turist... avviser de? Nei, (pasientrettighets) loven er tydelig der. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ingenting med tillit å gjøre, det har med behov å gjøre. Hun har nok ikke mitt lenger heller. 

Og jo, det er det. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da bryter de loven. Så det har ikke noe med å være streng å gjøre, det har med inkompetanse å gjøre.... Og forbløffende tafatthet av dere. 

Hva tror du vi gjør med de som ikke er i stand til å oppgi det, eller kommer fra utlandet som turist... avviser de? Nei, (pasientrettighets) loven er tydelig der. 

Hvorfor var vi tafatte...? Skulle vi hyle opp og lage en stor scene av greia? Jeg og sønnen satt på venterommet og venta, mannen brukte 20 minutter før han var tilbake. Det var ingen big deal, vi trodde selvfølgelig på at reglene var slik. Hadde det vært livstruende, så hadde vi sikkert fått hjelp i mellomtiden altså. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg ingenting på

Jo, dette er helt sant. Stor legevakt i Møre og Romsdal, 2,5 år siden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...