Gå til innhold

MMR vaksinen og autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det nå er lagt frem enda en rapport som viser at det ikke er noen sammenheng mellom MMR vaksinen og autisme. Hvor mange slike rapporter trenger vi? Jeg har selv vært, og er fortsatt noe skeptisk til vaksiner, men har for lengst slått fra meg det med MMR vaksinen og autisme. Det tror jeg nok de aller fleste har, samme om de er for eller mot vaksine. Tviler på denne nye rapporten får noe til å skifte mening angående vaksiner. Og, om noen faktisk ikke vil vaksinere barna sine pga. de er redd MMR vaksinen, kan de ikke da bare få ta vaksinene som enkelt komponenter, så er det problemet borte. 

PS. barna mine har fått alle vaksinene, men vi har ikke følgt tidsskjema fra vaksineprogrammet.

Anonymkode: b8297...81f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror slike rapporter er veldig viktige, fordi det er mange som fortsatt trekker frem autisme som en bivirkning. Er jo nesten hovedargumentet til anti-vaxxers..

Anonymkode: a183d...fc1

Skrevet

Jeg tror ikke det lenger er mulig å få enkeltkomponenter som du sier, det lages ikke lenger så helsestasjonen får ikke bestilt det. Nå må du ta alle tre i samme slengen eller ingen av dem. 

Men jeg er enig med forrige taler i at man trenger nye og oppdaterte rapporter på at det er helt feil at det er en link mellom vaksinen og autisme, det er fremdeles folk som tror det. Helt utrolig hva den mannen klarte å ødelegge altså. Nå er meslinger på vei opp igjen i hele verden pga den vaksineangsten.

Anonymkode: eed43...575

Skrevet

Vil og bare hive meg på her og si at de som skriker ut at det er kvikksølv i vaksinene, må slutte! 

Det fordi at det ikke stemmer lenger og er evighet si det har vært det. 

Anonymkode: 966de...4ee

Skrevet

Som nevnt, så er jeg selv skeptisk til vaksiner, og har vært medlem i forskjellige grupper på facebook, og lest flere bøker. Og dette med autisme (og kvikksølv) er ikke argumenter som de fleste som er mot vaksiner bruker lengre. Alle er innforstått med at disse argumentene ikke lenger er gjeldene. Så hvorfor tror så mange at det er dette som er argumentene mot vaksiner? Hvor er det dere finner de som fortsatt bruker autisme og kvikksølv som argumenter for å ikke vaksinere? 

Og, nei, jeg er ikke mot vaksiner, bare skeptisk. Leser i felleskatalogen, og ser at om en er uheldig, så kan det gå galt. Svineinfluensavaksinen fikk vi aldri et klart svar på hva og hvorfor det gikk galt. Men, selv med min skeptisk, så har jeg valgt å vaksinere barna mine. 

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Som nevnt, så er jeg selv skeptisk til vaksiner, og har vært medlem i forskjellige grupper på facebook, og lest flere bøker. Og dette med autisme (og kvikksølv) er ikke argumenter som de fleste som er mot vaksiner bruker lengre. Alle er innforstått med at disse argumentene ikke lenger er gjeldene. Så hvorfor tror så mange at det er dette som er argumentene mot vaksiner? Hvor er det dere finner de som fortsatt bruker autisme og kvikksølv som argumenter for å ikke vaksinere? 

Og, nei, jeg er ikke mot vaksiner, bare skeptisk. Leser i felleskatalogen, og ser at om en er uheldig, så kan det gå galt. Svineinfluensavaksinen fikk vi aldri et klart svar på hva og hvorfor det gikk galt. Men, selv med min skeptisk, så har jeg valgt å vaksinere barna mine. 

Folk som henger på slike sider er årgangsidioter og oppdaterer argumenter årlig ettersom argumentene blir motbevist. Hos dem som faktisk ikke vil vaksinere lever myten om autisme i beste velgående 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk som henger på slike sider er årgangsidioter og oppdaterer argumenter årlig ettersom argumentene blir motbevist. Hos dem som faktisk ikke vil vaksinere lever myten om autisme i beste velgående 

Jeg ser at dere mener det, men hvor ser dere disse argumentene bli brukt, for uten om eldre vaksinedebatter? Som nevn, jeg er en av de "idiotene" som henger på disse sidene, men ser ikke disse argumentene bli brukt lenger.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svineinfluensa vaksinen har de gått ut i ettertid og sagt at ble laget i hui og hast ettersom det ble en rask epedemi... det gjelder ikke de andre vaksinene. Jeg prøve å spørre her inne for en tid tilbake hva som er best: ta vaksine ( og kanskje en sjelden gang, ikke at jeg har hørt om det eller er redd for det kan det gå galt (?)) eller risikere at ungen din dør av en av disse sykdommene som var utryddet for noen år tilbake? Det er nok en langt større risiko for det vil jeg tro. Vet om flere som har hatt kikhoste foreks...

Anonymkode: b999a...cef

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Svineinfluensa vaksinen har de gått ut i ettertid og sagt at ble laget i hui og hast ettersom det ble en rask epedemi... det gjelder ikke de andre vaksinene. Jeg prøve å spørre her inne for en tid tilbake hva som er best: ta vaksine ( og kanskje en sjelden gang, ikke at jeg har hørt om det eller er redd for det kan det gå galt (?)) eller risikere at ungen din dør av en av disse sykdommene som var utryddet for noen år tilbake? Det er nok en langt større risiko for det vil jeg tro. Vet om flere som har hatt kikhoste foreks...

Ser skrivefeilene her, men sikkert noen andre som retter på meg snart, så gir de den gleden🤣

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste (Ca 97%?) er nok enig med deg at det beste er å vaksiner. Så det er ikke det jeg vil frem til. Det som jeg syns er rart, er at det brukes penger, og energi på dette med sammenhengen mellom autisme og MMR for å "overbevise" skeptikerne. Men så er det ikke det som er argumentet til skeptikerne. Det var nok en usikkerhet for 15 år siden, men den eksisterer ikke i dag. Ikke i skeptiker-miljøet en gang. Så hvorfor ikke barre legge den ballen dø?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste (Ca 97%?) er nok enig med deg at det beste er å vaksiner. Så det er ikke det jeg vil frem til. Det som jeg syns er rart, er at det brukes penger, og energi på dette med sammenhengen mellom autisme og MMR for å "overbevise" skeptikerne. Men så er det ikke det som er argumentet til skeptikerne. Det var nok en usikkerhet for 15 år siden, men den eksisterer ikke i dag. Ikke i skeptiker-miljøet en gang. Så hvorfor ikke barre legge den ballen dø?

Må gjerne legge den ballen død, viste ikke at det var et argument en gang. Men da er det vel som en over sier, at de skeptikerne bytter argumenter hele tiden, ettersom hver av de blir motbevist. For kan ikke tenke meg en eneste god grunn til å la være og vaksinere...

Skrevet
På 12.3.2019 den 20.23, Anonym bruker skrev:

Må gjerne legge den ballen død, viste ikke at det var et argument en gang. Men da er det vel som en over sier, at de skeptikerne bytter argumenter hele tiden, ettersom hver av de blir motbevist. For kan ikke tenke meg en eneste god grunn til å la være og vaksinere...

Grunner som jeg er bekymret for kommer fra felleskatalogen:

Bivirkninger 

Svært vanlige (≥1/10): Øvrige: Feber (≥38,5°C), erytem/smerte/hevelse på injeksjonsstedet.Vanlige (≥1/100 til <1/10): Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: Rhinitt. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet. Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, trombocytopeni. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, Stevens-Johnsons syndrom, pruritus. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjonanafylaksi og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk meningitt, atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, rhinitt, subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: Artritt og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, ataksi, svimmelhet, encefalitt, encefalopati, feberkramper (hos barn), Guillain-Barrés syndrom, hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-encefalitt, okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: Konjunktivitt, retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.

Så, vi kan kanskje alle være enig om at det finnes bivirkninger. Hvorfor ikke bare være åpne om de. Er myndighetene redd for at foreldre skal slutte å vaksinere barna sine? Selvsagt er det bivirkninger. Når helsestasjoner Norge rundt, prøver å skjule bivirkningene, så blir foreldre, som sjekker litt selv, lett skeptiske. Vi selv, endret vel ikke hel mening, men lot i alle fall barna våres vaksiners til slutt. Dog i et helt anna tidsintervall. 

jeg tror myndighetene setter inn resursene helt feil sted. Begynn med å få vaksinere opp den voksne befolkningen først, her er det mange flere, enn de 3-4 prosent med barn som ikke er vaksinerte. Kanskje så mye som 70%. På tide at vaksinedebatten turnes rundt, og setter press for at voksne lar seg vaksiner. For har vi råd ti at de voksne går rundt å sprer sykdom, sykdom som lett kan forebygges?

Skrevet

Bivirkningene til vaksine er vel alle kjent med? Det er ikke noe det blir lagt sjul på av helsestasjonen! 🤔

Kan være enig med at det må mer fokus ut når det gjelder voksne og vaksinering! 

Anonymkode: 9fa3d...4ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...