Gå til innhold

Småbarn og morgenstell


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags stell gjøres på/av barna når de er 3-8 år?

Her har vi bare hatt tannpuss morgen og evt litt vask i ansiktet ved behov. Tannpuss kveld. Også dusjer de ved behov 2-3 ganger i uka vinter. Hver dag sommer pga sand og solkrem. 

Hva gjør dere? Føler vi burde innføre mer rutine «stell» til de blir større og trenger mer vask. 

Anonymkode: b8464...c77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3,5 år.

Morgen: Spiser frokost i pysjen (for å unngå ekstra skift på morran). Deretter tannpuss, vaske ansikt og hender, ta på rene klær.

Kveld: Vaske underlivet og beina, pusse tenner, vaske ansikt og hender, ta på pysj. Dusjer med hårvask 2-3 ganger i uka.

Anonymkode: cb0ba...15a

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3,5 år.

Morgen: Spiser frokost i pysjen (for å unngå ekstra skift på morran). Deretter tannpuss, vaske ansikt og hender, ta på rene klær.

Kveld: Vaske underlivet og beina, pusse tenner, vaske ansikt og hender, ta på pysj. Dusjer med hårvask 2-3 ganger i uka.

Anonymkode: cb0ba...15a

Snart 4. Samme rutiner som dette. 

Anonymkode: 56320...88d

Skrevet

Tannpuss, vaske med klut i ansikt og underliv hvis ikke de dusjer. Dusj 3-4 ganger i uka.

Anonymkode: a21ab...b2f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

3,5 år.

Morgen: Spiser frokost i pysjen (for å unngå ekstra skift på morran). Deretter tannpuss, vaske ansikt og hender, ta på rene klær.

Kveld: Vaske underlivet og beina, pusse tenner, vaske ansikt og hender, ta på pysj. Dusjer med hårvask 2-3 ganger i uka.

Anonymkode: cb0ba...15a

Blir ikke underlivet veldig sårt av å bli vasket hver dag? Og beina? Er det fordi dere gjør det i dusjen?

Anonymkode: b8464...c77

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir ikke underlivet veldig sårt av å bli vasket hver dag? Og beina? Er det fordi dere gjør det i dusjen?

Anonymkode: b8464...c77

Hun har aldri en eneste gang vært sår i underlivet, ikke som baby og ikke nå. Hun tørker seg selv etter å ha tisset, og tørkinga er av varierende resultat. Derfor vaskes det om kvelden, ofte skylles det bare og av og til brukes en mild såpe (men selvfølgelig ikke inni, bare utenpå og rundt. Beina taes både fordi det gjøres i dusjen ja, og fordi det er helt nydelig å legge seg i en ren seng med rene føtter. Lo fra sokker og sand fra sandkassa er ekkelt.

Anonymkode: cb0ba...15a

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir ikke underlivet veldig sårt av å bli vasket hver dag? Og beina? Er det fordi dere gjør det i dusjen?

Anonymkode: b8464...c77

Prøver du å si at du IKKE vasker underlivet hver dag? 😳

Her er rutinen lik for hun på 4,5 og han på 8mnd:

Tannpuss, vaske ansikt/hender/underliv, gre håret, så frokost. Storesøster dusjer og vasker håret en gang i uken nå på vinteren, oftere om sommeren. Babyen bader ved behov (nesten daglig😅). 

Skrevet

3 år: Klesskift, tannpuss, bleieskift, vask av underliv (pga bleia), vask i fjes og evt hender. 

Han på 8 år skifter klær, pusser tenna, vasker hender og fjes. 

Gjør det samme om kvelden. Dusjer annenhver dag + ved behov. 

Anonymkode: 14d6a...f8f

Skrevet
1 time siden, Optatium skrev:

Prøver du å si at du IKKE vasker underlivet hver dag? 😳

Her er rutinen lik for hun på 4,5 og han på 8mnd:

Tannpuss, vaske ansikt/hender/underliv, gre håret, så frokost. Storesøster dusjer og vasker håret en gang i uken nå på vinteren, oftere om sommeren. Babyen bader ved behov (nesten daglig😅). 

Ja, vi gjør ikke det. Aldri vært sår eller lukta. Vi snakker om barn her, de blir ikke veldig skitne der altså. Hvorfor skulle det være behov for å vaske der hver sag når de er ute av bleiene?

Anonymkode: b8464...c77

Skrevet
2 timer siden, Optatium skrev:

Prøver du å si at du IKKE vasker underlivet hver dag? 😳

Her er rutinen lik for hun på 4,5 og han på 8mnd:

Tannpuss, vaske ansikt/hender/underliv, gre håret, så frokost. Storesøster dusjer og vasker håret en gang i uken nå på vinteren, oftere om sommeren. Babyen bader ved behov (nesten daglig😅). 

Det er jo en kjennsgjerning at de fleste vasker undelivet altfor ofte. 

Anonymkode: 2dec5...29b

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo en kjennsgjerning at de fleste vasker undelivet altfor ofte. 

Anonymkode: 2dec5...29b

Ja, det er jo tydelig. De må jo også lære barna at underlivet er et ekkelt sted siden det er så skittent at det må vaskes der hver dag? Evt kan de jo lære barna å tørke seg bedre om det er problemet.

Anonymkode: b8464...c77

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Hva slags stell gjøres på/av barna når de er 3-8 år?

Her har vi bare hatt tannpuss morgen og evt litt vask i ansiktet ved behov. Tannpuss kveld. Også dusjer de ved behov 2-3 ganger i uka vinter. Hver dag sommer pga sand og solkrem. 

Hva gjør dere? Føler vi burde innføre mer rutine «stell» til de blir større og trenger mer vask. 

Anonymkode: b8464...c77

gutt 6.

Morgen : han dusjer hver morgen ,velger dette selv, bruker ikke alltid såpe,men er fryser litt på morgen

tannpuss

kveld : bader et par ganger i uka, ellers tar vi og vasker med såpe og vann

tannpuss

Anonymkode: e8094...ef8

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

gutt 6.

Morgen : han dusjer hver morgen ,velger dette selv, bruker ikke alltid såpe,men er fryser litt på morgen

tannpuss

kveld : bader et par ganger i uka, ellers tar vi og vasker med såpe og vann

tannpuss

Anonymkode: e8094...ef8

Dusjer han om morgenen og bad/dusj kveld?

Anonymkode: b8464...c77

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jo tydelig. De må jo også lære barna at underlivet er et ekkelt sted siden det er så skittent at det må vaskes der hver dag? Evt kan de jo lære barna å tørke seg bedre om det er problemet.

Anonymkode: b8464...c77

SKJEDEN er selvrensende, ikke det som er rundt den. Den delen som er oppi doen, den som kanskje blir truffet av urindråper når man tisser, den renser ikke seg selv hos verken voksne eller barn.

Barnet mitt kommer så absolutt ikke til å gå rundt å syns at underlivet er et ekkelt sted, hun lærer at underlivet - som alle andre ikke-ekle steder på kroppen, trenger å vaskes jevnlig. Noen steder oftere enn andre. Datteren min er 3,5 år og forklaringen hun får er "vi skifter truse før vi legger oss, og det er så godt å være helt ren når man skifter klær".  Den har hun godtatt, og ikke på et eneste tidspunkt har hun fått inntrykk av at underlivet er noe skittent.

Anonymkode: cb0ba...15a

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

SKJEDEN er selvrensende, ikke det som er rundt den. Den delen som er oppi doen, den som kanskje blir truffet av urindråper når man tisser, den renser ikke seg selv hos verken voksne eller barn.

Barnet mitt kommer så absolutt ikke til å gå rundt å syns at underlivet er et ekkelt sted, hun lærer at underlivet - som alle andre ikke-ekle steder på kroppen, trenger å vaskes jevnlig. Noen steder oftere enn andre. Datteren min er 3,5 år og forklaringen hun får er "vi skifter truse før vi legger oss, og det er så godt å være helt ren når man skifter klær".  Den har hun godtatt, og ikke på et eneste tidspunkt har hun fått inntrykk av at underlivet er noe skittent.

Anonymkode: cb0ba...15a

Vi pleier ikke ha underlivet oppi do. Det forklarer vel kanskje hvorfor dere må vaske dere oftere. 

Anonymkode: b8464...c77

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi pleier ikke ha underlivet oppi do. Det forklarer vel kanskje hvorfor dere må vaske dere oftere. 

Anonymkode: b8464...c77

Du skjønner hva jeg mener. Hvis ikke du står og tisser, er jeg ganske sikker på at vi sitter på do på samme måte. Forøvrig anbefaler både norsk helseinformatikk og apotek1 at man vasker underlivet (ikke innvendig, men utvendig) en gang om dagen. Om du velger å gjøre det sjeldnere er opp til deg, men kom ikke her og si at barnet mitt lærer at underlivet er et ekkelt sted fordi jeg lærer henne noe som for de aller fleste er helt normal hygiene. 

Anonymkode: cb0ba...15a

Skrevet

De kler på seg rent tøy og hiver i seg noe frokost. Deretter kjapp tannpuss, og ansiktsvask ved behov. 

De tre yngste dusjer 1-3 ganger i uka på kveldstid vinter. Sommer stort sett hver dag. Den eldste som er 16, dusjer hver morgen på eget initiativ.

Kjapp klutvask (uten såpe) i underlivet hver kveld, men jeg vet de sniker seg unna hvis jeg ikke passer på. Det gjelder også håndvask etter dobesøk. 

 

(Jepp, vi er så ekle at vi bruker klut ...) ;) 

 

 

 

Anonymkode: c6ade...7da

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags stell gjøres på/av barna når de er 3-8 år?

Her har vi bare hatt tannpuss morgen og evt litt vask i ansiktet ved behov. Tannpuss kveld. Også dusjer de ved behov 2-3 ganger i uka vinter. Hver dag sommer pga sand og solkrem. 

Hva gjør dere? Føler vi burde innføre mer rutine «stell» til de blir større og trenger mer vask. 

Anonymkode: b8464...c77

Når de er bleiebarn vaskes de jo i underlivet flere ganger om dagen, og i fjeset når de har spist, så i den perioden hadde vi ikke noe særlig mer kveldsstell enn tannkrem og pysj og så smurte vi hendene med lavendelolje. Men nå når de er større (fortsatt bhg barn) så vasker de swg nedentil hver kveld og bytter truse da, og så pusser vi tenner og grer håret på morgenen. Vi bader ikke så ofte. Ved behov. 

Anonymkode: 8b347...f0e

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Dusjer han om morgenen og bad/dusj kveld?

Anonymkode: b8464...c77

han dusjer hver morgen ja,men ikke alltid bad på kvelden

Anonymkode: e8094...ef8

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

han dusjer hver morgen ja,men ikke alltid bad på kvelden

Anonymkode: e8094...ef8

Ok

Anonymkode: b8464...c77

Skrevet

Hvis barna lærer at man er ekkel i underlivet fordi det blir vasket hver dag, hva sier dere da til håndvask x antall ganger om dagen?!  Er hendene ekle?

Mine gutter:

4 år. Vasker ansikt og hender hver morgen, dusj ca annenhver dag. Tannpuss morgen og kveld.

1.5 år. Vasker ansikt, hender og underlivet hver 3 time ca. Og tannpuss morgen og kveld.

Anonymkode: 96b14...7ff

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vi gjør ikke det. Aldri vært sår eller lukta. Vi snakker om barn her, de blir ikke veldig skitne der altså. Hvorfor skulle det være behov for å vaske der hver sag når de er ute av bleiene?

Anonymkode: b8464...c77

 

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo en kjennsgjerning at de fleste vasker undelivet altfor ofte. 

Anonymkode: 2dec5...29b

Jeg tror det har rablet helt for folk om man tror det blir ekkelt sv at man må vaske. Når mam bæsjer og tisser blir noe igjen på kroppen, om ikke urin og avføring, så bakterier. Klart det må vaskes en gang om dagen. 

Drar dere ned i doen uten å legge på lokket også? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...