Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #1 Skrevet 12. mars 2019 Det er så mye løvenatt, skvallerkål og - ikke MINST - Byhøymole (bildet) i den at om sommeren ser det ut som en jungel. Ikke mulig å klippe "plenen" fordi ugresset er så kraftige at stilkene nærmest er som trestammer. Jeg har lyst til å prøve å bare få en blomstereng der - men er et mulig når det er så ufattelig mye ugress som må bekjempes først? I så fall - hvordan? Hva annet kan jeg gjøre med den? Den er litt ujevn og bakkete, så det er ikke så lett. Anonymkode: 3fb91...f77
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #2 Skrevet 12. mars 2019 Hvis du ikke greier å klippe det der anbefaler jeg at du kjøper ny gressklipper gitt. Anonymkode: 0f5fb...afb
amandine Skrevet 12. mars 2019 #3 Skrevet 12. mars 2019 Blomstene vil ikke klare å fortrenge det der. Men fjerner du ugresset er det bare å kjøre på!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #4 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er ikke glad i å grave i jorda og luke. Så vi gikk for en enkel løsning. Vi la en stor presenning over ugress-området, med noen store steiner oppå. Det lå slik i to år. Da vi tok av presenningen, vendte vi jorda godt, plantet litt rosebusker og andre fine planter, og la duk og bark. Bedet er tre år gammelt nå, og fortsatt fint. Anonymkode: af059...939
sug lut Skrevet 12. mars 2019 #5 Skrevet 12. mars 2019 Du må grave unna det øverste, legge duk, og deretter så. Pass på at du sår noe som er kraftig nok til å klare seg, for det vil dale ned andre (ugrass)frø også, men går du for tradisjonelle frøblandinger som er tilpasset sted og vær kan det bli helt fantastisk. På www.Impecta.se kan du få kjøpt utrolig gode ferdige blandinger av sommerblomstfrø til eng, de skal blandes 1:3 med sand og så såes.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #6 Skrevet 12. mars 2019 5 minutter siden, sug lut skrev: Du må grave unna det øverste, legge duk, og deretter så. Pass på at du sår noe som er kraftig nok til å klare seg, for det vil dale ned andre (ugrass)frø også, men går du for tradisjonelle frøblandinger som er tilpasset sted og vær kan det bli helt fantastisk. På www.Impecta.se kan du få kjøpt utrolig gode ferdige blandinger av sommerblomstfrø til eng, de skal blandes 1:3 med sand og så såes. Takk for supert råd! Men legge duk...hvor lenge må den ligge? To år, som 939 skriver? Eller mener du at man kan legge jord OPPÅ duken, og deretter så oppå der igjen? (beklager dumme spørsmål.....🙄) Anonymkode: 3fb91...f77
sug lut Skrevet 12. mars 2019 #7 Skrevet 12. mars 2019 (endret) 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for supert råd! Men legge duk...hvor lenge må den ligge? To år, som 939 skriver? Eller mener du at man kan legge jord OPPÅ duken, og deretter så oppå der igjen? (beklager dumme spørsmål.....🙄) Anonymkode: 3fb91...f77 Jeg tenkte å la den ligge, legge jord på toppen igjen (og da gjerne lese deg litt opp på hva disse sommerblomstene liker - de trenger jo egentlig ofte ganske kjip jord, ikke den fineste og dyreste) og så i det. Dette er jo mye ettårige planter som bare skal stå der og frø seg, de har ikke allverdens krav på dybde og plass, for de har bare denne sesongen å gro på. Så kan du evt putte noen stauder innimellom som har omtrent samme høyde, voksekrav og solkrav, sånn at du ikke må så like mye hvert år - det tar tid før det blir selv-sådd tett nok. Endret 12. mars 2019 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #8 Skrevet 12. mars 2019 Du kan også bruke gamle aviser som mellomlag mellom "gammel" og ny jord. Det er nok mindre holdbart enn duk, men vil brytes ned til jord etter hvert Anonymkode: 04525...8e8
Himmel og hav Skrevet 12. mars 2019 #9 Skrevet 12. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du kan også bruke gamle aviser som mellomlag mellom "gammel" og ny jord. Det er nok mindre holdbart enn duk, men vil brytes ned til jord etter hvert Anonymkode: 04525...8e8 Det har jeg prøvd på et sted med mye ugress, og i mitt tilfelle så løste avisene seg såpass fort opp, ca 2 år, at alt ugresset kom opp. Jeg endte med å måtte grave opp hele bedet på nytt og legge barkduk, så om jeg skulle gjort det igjen, så hadde jeg gått for duk med en gang.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #10 Skrevet 12. mars 2019 Det jeg gjorde, etter å ha lest ei bok til en fyr som har vært på TV og heter Thor/Tor: Jeg satte gressklipperen på det aller laveste klippet, og klippet plenen. (Hvis du ikke har oppsamler, så må du rake plenen etterpå) Så strødde jeg plenfrø over det hele. Det skulle være ca halvparten av frøene man sår når man lager ny plen. Så må man la plenen vokse, og klippe den sjelden. Når plenen klippes må gressklipperen være innstilt på høyeste klipp. Da skal gresset kvele ugresset. Jeg fikk en mye bedre og håndterbar plen etter dette. Anonymkode: 9ba5a...46a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå