Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #1 Skrevet 12. mars 2019 I klassen til mitt barn er det flere barn som trenger hjelp til de merkeligste ting. De går i tredje. Det er en som ikke klarer å kle på seg vinterdressen selv. Han klarer ikke få dressen over skoene og driter da i dressen. (Dette har vært diskutert på foreldremøter da foreldre mener skolen må passe på at barnet kler seg skikkelig) Det er flere barn som fortsatt må leies inn til SFO av foreldrene. Bestevennen til mitt barn klarer ikke smøre sin egen brødskive. Var hos oss i helgen og h*n fortalte at mamma smører maten. Har jeg for store forventninger til en i tredje? Anonymkode: 25d13...96e
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #2 Skrevet 12. mars 2019 Absolutt ikke! Det du nevner, fikser min 5-åring. Han ordnet også mat på senga til meg på morsdagen, står opp selv i helger, reist alene med fly og mer. Jeg syns det er altfor mange som ikke lar barna bli selvstendige. Nesten så man skulle tro de er redd for at barna skal klare seg selv. Anonymkode: b2504...ecf
sug lut Skrevet 12. mars 2019 #3 Skrevet 12. mars 2019 (endret) Folk får jo leve med de barna de lager - jeg har observert noe av det samme, men tenker at det ikke er mitt problem. De uselvstendige blir bare kjedelige for sine venner - mine har vært hyperselvstendige og de gidder jo ikke å være med de som ikke tør eller klarer noe som helst, som ikke tør å ta bussen alene som tiåringer eller hverken tør eller får lov å skru på komfyren, og som må ha hjelp til de rareste ting. Endret 12. mars 2019 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #4 Skrevet 12. mars 2019 Det blir slik når vi føder prinser og prinsesser.... Dessuten har mange foreldre altfor liten tålmodighet til å la barna prøve seg selv, det går fortere å gjøre det for dem. Når mange i tillegg bare er vant til å tenke på seg selv, blir det vel krise når disse møtes.... I barnebursdag her (også 3.klasse) fikk to av barna gråteanfall (!) fordi de ikke kom først i køen på badet for å vaske hendene før kakene🙃 Anonymkode: 8ac72...b75
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #5 Skrevet 12. mars 2019 Jeg har to barn i 6. Og 4. klasse, og jeg gjenkjenner slett ikke bildet dere tegner. Barna her er helt vanlige unger og i 3. klasse var det omtrent ingen som gikk på sfo uansett. Når det gjelder å smøre egen mat: Er du sikker på at han ikke kan? Barn kan være veldig kategoriske. Han kan si noe slikt som at mamma altid smører maten hans, og så betyr det bare at hun bruker å smøre matpakken hans. Ikke at han ikke kan smøre en skive selv. F eks. Anonymkode: 19ec7...5b1
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #6 Skrevet 12. mars 2019 Det er store variasjoner er min erfaring. Min 2 klassing kan fint være et par timer alene etter skolen, lage mat selv, matpakke, dusjer, kler seg ect, ect... Hun var selvstendig allerede som 3-4 åring. Mellomste der i mot... har brukt myyye lengre tid på å klare de enkleste ting( mye grunnet at hun får storesøster til å gjøre det for seg) , så her har vi jobbet mye med mellomste. I 2 klassen vår er d også store variasjoner.. noen kan fint være alene hjemme, lage matpakker, ta bussen alene.. Vi hadde besøk av en klassekamerat til middag. Og jeg måtte skjære opp maten for han... Det var uvant for meg på en 8 åring. Når det er sagt, så kan det hende han er selvstendig på mye annet.. Det har bare ikke blitt terpet på bestikkbruk 😜 Anonymkode: 6031f...b00
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #7 Skrevet 12. mars 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er store variasjoner er min erfaring. Min 2 klassing kan fint være et par timer alene etter skolen, lage mat selv, matpakke, dusjer, kler seg ect, ect... Hun var selvstendig allerede som 3-4 åring. Mellomste der i mot... har brukt myyye lengre tid på å klare de enkleste ting( mye grunnet at hun får storesøster til å gjøre det for seg) , så her har vi jobbet mye med mellomste. I 2 klassen vår er d også store variasjoner.. noen kan fint være alene hjemme, lage matpakker, ta bussen alene.. Vi hadde besøk av en klassekamerat til middag. Og jeg måtte skjære opp maten for han... Det var uvant for meg på en 8 åring. Når det er sagt, så kan det hende han er selvstendig på mye annet.. Det har bare ikke blitt terpet på bestikkbruk 😜 Anonymkode: 6031f...b00 Dette! Det er store variasjoner når det kommer til selvstendighet som med alt annet når det kommer til barn. Felles for de alle er at de sjelden trenger hjelp til å smøre skiver når de er konfirmanter Har selv et veldig selvstendig barn, men jeg tror ikke det er fasiten for alle likevel. Har blant annet ei venninne med to barn, eldste, som går i tredjeklasse, er veldig forsiktig av seg, og litt redd for nye ting. Venninnen min har bruk år og dag på å få dette barnet mer selvstendig, men det er ikke så lett. Yngste som går i første er mer selvstendig, men er heller ikke redd og forsiktig av seg generelt sett, og der har det vært veldig lett å jobbe mot selvstendighet. Så lenge barn får lov til å prøve seg, kommer de til å få det til en dag. Men bare fordi én klarte å smøre skive da den var fire år betyr ikke det at en som ikke får det helt til i 3.klasse ikke har fått prøve, eller aldri kommer til å få det til. Det går som regel bra til slutt Anonymkode: 5478b...73c
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #8 Skrevet 12. mars 2019 Det kan godt hende du har rett, men jeg er ikke sikker. Det var e del som var temlig uselvstendige for 40 år siden også, men kanskje på litt andre områder enn i dag. Anonymkode: ad41a...9d2
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #9 Skrevet 12. mars 2019 Mitt barn går i 2. og alle går selv til og fra sfo/skolen med mindre det er noe spesielt. Her må alle kle på seg selv fra 1. klasse, så jeg tviler på det er noen i 3. som ikke klarer det. Mitt barn skipper gjerne dressen om han har jakke tilgjengelig, men det er bare fordi det tar lenger tid. Han gjør det meste selv, kan være alene hjemme, ta bussen eller sykle til butikken selv, og det er likt for de fleste vennene hans. Når det er sagt så skjærer jeg opp middagen for ham. Det er fordi han er veldig dårlig til å spise middag, og jeg prøver å legge til rette for at han skal få i seg litt på enklest mulig måte. Han mangler jern og vitaminer fordi han nesten ikke spiser kjøtt og grønnsaker. Jeg tenker at det kan være like gode grunner til at andre også legger litt vel mye til rette for sine barn på andre områder, der det ikke har vært behov for det med mitt barn. Anonymkode: 73bea...895
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #10 Skrevet 12. mars 2019 Man får de barna man lager, ja. Generasjon puterunderarma. Jeg har en 14åring som jeg fint kunne overlatt til seg selv på Karl Johan når hun var 6, og hun hadde orientert seg greit frem dit hun skulle. Hun har vært alene hjemme fra 2.klasse og er en selvstendig frøken på mange måter (og relativt blåst på andre måter, jeg legger alderen til grunn her) Da hun gikk i 3.klasse ble hun med ei venninne hjem, som bor ca 400 meter unna i luftlinje. Moren ringte meg og sa hun kunne kjøre datteren min hjem, siden hun måtte krysse veien..... Den samme veien hun har kryssa to ganger om dagen til og fra skolen siden 1.klasse! Disse foreldrene er de samme som bærer ranselen for ungene helt til de er ferdig på barneskolen. Jeg er oppriktig bekymra for fremtiden når barna blir behandlet på denne måten. Fra hun var 10 har hun laget middag hjemme til hele familien, mens hun nå står og offer seg fordi vennene hennes ikke trenger å gjøre noe hjemme. Og jeg tror henne! Jeg tror mange nå er veldig veldig forsiktige med å kreve noe av barna, fordi de ikke skal bli såra og krenka... Anonymkode: 7fd02...523
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #11 Skrevet 12. mars 2019 Jeg er enig med de som skriver at barn er forskjellige, og mange foreldre er flinke til å støtte og oppmuntre de engstelige barna til å stå på egne bein, men jeg synes like fullt det er en god del foreldre som har vondt for å lære barna selvstendighet. Jeg har en bekjent som ikke lar sin 17(!) år gamle datter fly alene fra Oslo til Bergen. Vi har også hatt besøk av skolebarn som bare ser usikkert på tallerkenen når maten ikke er delt opp for dem. Det kan være vanskelig å gi barna mer og mer frihet og ansvar, men det er vår fordømte plikt. Anonymkode: 1889c...34e
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #12 Skrevet 12. mars 2019 Jeg har opplevd det samme med noen av barnas venner, men det er bare noen få. Spesielt en kamerat til 11-åringen er utrolig lite selvstendig. De bor noen hundre meter fra hverandre, og han blir fortsatt fulgt eller hentet på besøk her. Vår gikk alene fra 1.klasse. Vi har også et barn som er litt uselvstendig i den forstand at hun ikke vil/orker, og vi har latt det passere litt pga. kronisk sykdom som har tappet henne for energi. F.eks. smører jeg nistemat til henne, lager frokost og kvelds, bretter klærene hennes ol. selv om hun er 9 år. De andre barna har gjort dette selv fra de var 7-8 år. Men hun kan alle tingene, til og med steke pizza, lage grøt, speilegg ol. Anonymkode: f3a52...904
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #13 Skrevet 12. mars 2019 Min gutt går i 3 klasse, han sliter med finmotorikk grunnet ADHD og sliter dermed med å smøre på brødskiven og å skrive med rett fingerteknikk. Dere må tenke på at noe kan ligge til grunn for dette og! Men han kler seg selv, går til venner selv, går fra skolen og bort til der jeg henter han selv osv( bor et godt stykke fra skolen) , dusjer selv osv osv Anonymkode: 296da...7cc
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #14 Skrevet 12. mars 2019 Mine barn har kunne smøre brødskiva selv fra 4 års alder (selv om pappaen enda lager matpakke til jentungen på 13 år når det er han som sender henne på skolen). De har gått alene til skolen fra 2. uka i 1 klasse. (nå bor vi like ved skolen). Guttungen var ikke så nøye med å få dressen over skoene, så det var greiest å hjelpe han slik at han ikke fikk snø i skoene når han var ute, men det var ikke det at han ikke kunne det. Men, ja, har hatt unger på besøk som måtte ha hjelp til de utroligste ting. Anonymkode: 78d1d...3e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå