Gå til innhold

Hvordan trene til lang fjelltur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kronisk syk og har ikke trent på 10 år. Formen er mer stabil nå. Jobben skal på fjelltur til høsten og jeg har SÅ lyst å bli med.

det er snakk om å gå 3 timer (mye stigning) første dag, overnatte på hytte og så to timer neste dag. Vi trenger lite utstyr med oss. 

Jeg har altså ca 6 måneder til å bli i form til turen. Hvordan starter jeg? Jeg går litt turer på ca 1 time annenhver dag i flatt terreng. Det er ikke særlig turfjell her jeg bor og jeg har små barn jeg er alene med.

noen som kan gi tips til hva og hvordan jeg skal trene? Hvordan vet jeg om jeg orker 3 timer med mye stigning (blir mye pauser og rolig tempo da det er mange ulike mennesker på jobb og de håper å få med alle).

Anonymkode: 7293f...336

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint at du er frisk nok til å i det hele tatt vurdere det! :) At du går turer er flott, og hvis du vil ha mer trening ut av tur i flatt terreng så gå utenfor sti og vei, på kryss og tvers i terrenget i lyng og stein. Ellers kan du jo tenke på å trene noe styrke, det trenger ikke være fryktelig avansert eller sikte fryktelig høyt, men kjør noen basisøvelser for hele kroppen hjemme i stua, du finner masse på nett (om du ikke har tilgang på treningsfasiliteter og trenere. Tenk nøkternt om turen: tre timer er ikke egentlig lange turen, og du kan fort bruke fem timer om dere trenger hvile underveis, så det er egentlig ingenting som tilsier at du ikke kunne gjort det i dag, hvis du allerede er sprek nok til å gå en time. Men mye stigning er jo muligens av en bøyg om du har vært syk lenge, og med litt forberedelser kan det jo bli en bedre opplevelse. Litt styrke for legger og lår, mage og rygg, det er aldri feil. God tur!

Skrevet

Gå masse! Og varier terrenget. Gå masse i motbakker. Få opp pulsen! 

Anonymkode: 85b76...050

Skrevet

Hvis du allerede går turer på en time kommer du til å klare dette.

Prøv å øke farten på turene litt slik at du blir andpusten på deler av turen.

Å gå utenfor vei eller sti er  veldig bra. Da trener du balanse, koordinasjon og styrker spessielt anklene.

Når dere skal gå mye stigning trenger du ekstra styrke i bena. Hvis du ikke har bakker i nærområdet anbefaler jeg deg å gå så mye i trapper du kan, både opp og ned. I tillegg er knebøy hjemme i stua fint  men jeg lurer veldig på hvor du nor hvis du ikke har noen bakker i nærheten. 

Når du er ute og reiser, besøker venner ol kan du også se deg om etter bakker. Ha vandrestøvler eller joggesko liggende i bilen. Beregn ekstra tid når du skal steder og gå opp og ned bakkerdu finner på veien. Sett deg som mål å gå en bakke i uka. Den trenger ikke være så lang eller bratt. 200 m med stigning er helt fint i starten.

Dette kommer du til å klare fint.

Anonymkode: 476d0...a71

Skrevet

Tren sete og lår. Finn en trapp med høye trinn. Steppemaskin er lurt om du har tilgang til studio. Det er et stort sjokk for kroppen å gå fra flatmark til klatring i høyden altså. Jeg erfarte det selv et år. Var god på jogging i større strekning og god kondis. Så ble jeg med på fjelltur av større sort og trodde jeg var i form. Ble andpusten av motbakkene og hadde lite styrke på sete og lår bak. 

Så for å forberede deg mest mulig må du begynne å "klatre". 

Anonymkode: 8a645...e7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...