Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #1 Skrevet 11. mars 2019 Barnet er 5 år. Voldsom atferd, han slår, biter, ødelegger andres ting eller ødelegger for andres lek. Han virker ikke til å forstå/bry seg når han ødelegger for andre. Han viser ikke empati, men kan i perioder være snill og ta hensyn. Han har et normalt språk for alderen, og var tidlig ute motorisk. Han har god hørsel og godt syn. Han har ingen hang-ups og liker å leke med helt vanlige leker. Men han klarer ikke å leke med andre. Det ender med han slår eller ødelegger ting eller leken i seg selv. Han er aktiv, men likevel innen "normalen". Han har stabil og trygg familie. Det som er mest bekymringsfullt er at han mangler empati. Om han ikke forstår eller ikke bryr seg, er umulig å si. Han er uforutsigbar og kan slå "ut av det blå". "Alt" er forsøkt i barnehage og hjem, ingenting hjelper. Barnehagen mener han må utredes, da mtp autismespekter. Men, det høres litt rart ut det også. Han har alltid vært ganske tidlig ute med motorikk, språk etc. Han var litt sent ute med å slutte med bleier (litt over 4 år). Hva tenker dere? Jeg vet at han må utredes, men jeg ønsker innspill på å forstå mer og kanskje forberede meg på hva det kan være. Anonymkode: cdddd...3cc
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #2 Skrevet 11. mars 2019 Heldigvis er det sånn at barnehagen ikke kan «bestille utredning» for spesifikke ting. Barnehagen har ingen kunnskap om diagnostisering og heller ikke mandat til det. La ekspertene utrede, og vær mamma for gutten din ❤️ Anonymkode: 0193c...3b6
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #3 Skrevet 11. mars 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Heldigvis er det sånn at barnehagen ikke kan «bestille utredning» for spesifikke ting. Barnehagen har ingen kunnskap om diagnostisering og heller ikke mandat til det. La ekspertene utrede, og vær mamma for gutten din ❤️ Anonymkode: 0193c...3b6 Takk for det Vi har tett samarbeid med barnehagen og de vil oss bare vel. Jeg vet at sønnen min må på utredning, det er jo bare 1,5 år til han begynner på skolen. Men jeg synes autisme høres drøyt ut. Samtidig har sønnen min en ganske drøy atferd også, jeg ser jo det. Vanskelig, skulle ønske jeg kunne mer om dette. Anonymkode: cdddd...3cc
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #4 Skrevet 11. mars 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for det Vi har tett samarbeid med barnehagen og de vil oss bare vel. Jeg vet at sønnen min må på utredning, det er jo bare 1,5 år til han begynner på skolen. Men jeg synes autisme høres drøyt ut. Samtidig har sønnen min en ganske drøy atferd også, jeg ser jo det. Vanskelig, skulle ønske jeg kunne mer om dette. Anonymkode: cdddd...3cc Poenget her er at du ikke vet noe om dette, og det vet de færreste. Start med fastlegen og ta det derfra, det er en grunn til at vi har fagfolk 😊 enig i at autisme er litt voldsomt, men om barnet har adhd eller hva slags andre diagnoser som finnes, er viktig å finne ut av nå. I god tid før skolestart. Godt at du tenker at han må utredes men ikke tenk at du må ha kunnskap på forhånd. Anonymkode: 91d57...318
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #5 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Poenget her er at du ikke vet noe om dette, og det vet de færreste. Start med fastlegen og ta det derfra, det er en grunn til at vi har fagfolk 😊 enig i at autisme er litt voldsomt, men om barnet har adhd eller hva slags andre diagnoser som finnes, er viktig å finne ut av nå. I god tid før skolestart. Godt at du tenker at han må utredes men ikke tenk at du må ha kunnskap på forhånd. Anonymkode: 91d57...318 Ja, jeg burde nok senke skuldrene litt. Men jeg kjenner på et enormt ansvar i å finne ut av hva dette kan være. Og jeg mistenker at utredning kan ta laaang tid Takk for gode ord Anonymkode: cdddd...3cc
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #6 Skrevet 11. mars 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg burde nok senke skuldrene litt. Men jeg kjenner på et enormt ansvar i å finne ut av hva dette kan være. Og jeg mistenker at utredning kan ta laaang tid Takk for gode ord Anonymkode: cdddd...3cc Det er et enormt ansvar, men all ære til deg som innser at barnet trenger en utredning og ønsker å ta tak i det! Ikke alle tar tak. Stå på! 😊 Og ja, det kan ta lang tid, derfor starter du nå 👍 Lykke til 😊 Anonymkode: 91d57...318
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #7 Skrevet 11. mars 2019 Nå er jo autismespekteret veldig stort, alt i fra veldig godt fungerende til fullstendig utviklingshemmet. Men det er mange andre ting også som vil bli utredet, så det er liten vits for deg å lese deg opp på noe også viser det seg at det er noe helt annet som er problemet. Har selv en gutt i familien som skårer høyt på testene for autisme, men mangler noen ting for å få dem så han har mye til felles med mange med asbergers, men har det ikke selv. Det er ikke alle som passer inn i "diagnoseboksene" heller, da må man bare finne sin egen vei. Anonymkode: 169ba...f3c
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #8 Skrevet 11. mars 2019 Sønnen min fikk diagnose aspergers selv om ikke alle kriteriene var fyllt. For oss uten riktig kunnskap kunne de like gjerne satt adhd, F93.9 eller noe helt annet. Det er dumt å spekulere for mye, men tenker det er bra du tar tak i det. Her har jeg jobbet knallhardt i 4 år for å få inn riktige instanser til de ulike utfordringene. Alt tar enormt mye tid. Husk at de fleste ikke blir diagnostisert så tidlig som før skolealder, men det kan skje (som det gjorde her). Jeg ønsket et apparat rundt ham til skolestart, og har du mulighet til det bør du stå på og nøste mest mulig så tidlig som mulig. Tidlig inngripen og riktig tilnærming kan bedre symptomer ved en del diagnoser. Tillat deg å sørge, det er tøft, og det er vanskelig å forstå påkjenningene om man ikke har vært gjennom tilsvarende. Sender deg en god klem! ❤ Anonymkode: 4b1bb...7bb
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #9 Skrevet 11. mars 2019 Hadde jeg vært dere ville jeg ha fått tatt en uripep-prøve av ham. Noen sykehus tar den ved utredning av slike diagnoser som du nevner, HI, men ikke alle. Noen kan bli nærmest "ruset" av visse matvarer, og dermed også få "abstinens-symptomer" når de er på nedadgående "rus" etter inntak av aktuelle matvarer. Om ikke annet så ville jeg ha tatt prøven for å utelukke at sønnen din sliter med det. Her kan du bestille test selv: https://www.lab1.no/analyser/peptider-i-urin Det finnes forskning som viser at mange barn med ulike slike diagnoser eller adferdsvansker blir helt symptomfrie eller mye bedre med kostomlegging. Her er en lettlest artikkel som kan være et utgangspunkt for videre søking selv, Hi: https://www.klikk.no/produkthjemmesider/gladebarn/adhd-mat-2920356 Anonymkode: 3e4ac...402
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå