Gå til innhold

Dere som er høyt utdannede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Respekterer dere folk uten utdanning? Som f.eks. jobber i kiosk eller som vaskehjelp.

Anonymkode: 15467...585

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig! Hvorfor i alle dager skulle jeg ikke det? Det finnes mennesker jeg sliter med å ha respekt for, og det finnes nok noen flere av dem i gruppen som mangler høyere utdanning, men det er ikke utdanningsnivået eller yrket jeg knytter til respekt, det er oppførsel og meninger.

Anonymkode: 2db96...30a

Skrevet

Hva er høyt utdannet?

Har en følelse av at jeg kanskje ikke er høyt nok utdannet med 3 år høgskole.

Klart man må respektere alle mennesker, vi trenger jo både dem som jobber i kiosk, og selvfølgelig dem som vasker. Hadde det ikke vært for vaskerne, så hadde de fleste bedrifter/institusjoner/butikker blitt lagt ned. Vaskerne er kanskje de viktigste arbeiderne vi har i samfunnet, selv om de ofte får et ufortjent dårlig rykte.

Vaskere har forresten utdannelse i mange tilfeller, har ikke sjekket, men tror det er en 3 årig utdannelse.

Anonymkode: edea0...6fc

Skrevet

Ja. Lengden på utdannelsen sier lite eller ingenting om hva slags menneske du er.

Skrevet

Selvfølgelig! Renholdsarbeideren vår på jobb har en utrolig yrkesstolthet, og hun er veldig dyktig til det hun driver med. Vi merker veldig godt hvis det har vært vikar, for å si det sånn. 

Jeg respekterer alle som jobber hardt og gjør en god jobb, uansett hvilken jobb de har! 

Anonymkode: 09f08...c32

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva er høyt utdannet?

Klart man må respektere alle mennesker, vi trenger jo både dem som jobber i kiosk, og selvfølgelig dem som vasker. Hadde det ikke vært for vaskerne, så hadde de fleste bedrifter/institusjoner/butikker blitt lagt ned. Vaskerne er kanskje de viktigste arbeiderne vi har i samfunnet, selv om de ofte får et ufortjent dårlig rykte.

Vaskere har forresten utdannelse i mange tilfeller, har ikke sjekket, men tror det er en 3 årig utdannelse.

Nei. Enkelte har nok det, men ikke mange. de fleste er utlendinger uten utdanning. Eller nordmenn som ikke greide skolen.

Skrevet

Jeg er i innspurten på PhD-en min. Ja, det gjør jeg absolutt. Mitt inntrykk er at jo høyere utdanning du har, jo mindre bryr du deg om slikt. Det er helt andre ting enn antall år på skolebenken som sier noe om hvordan du er som menneske.

Anonymkode: 801b8...27d

Skrevet

Takk for svar. For har lest ofte her inne at mange ser ned på folk uten utdanning. Så lurte på hva folk egentlig mener, er det 1-2 stk her inne som alltid må rakke ned på folk uten utdanning? Ser sånn ut :) heldigvis.

hi

Skrevet

Selvsagt! Finner ingen grunn til ikke å skulle respektere noen bare fordi de har lavere utdannelse enn meg, eller ingen utdannelse i det hele tatt. Det er virkelig ikke en målestokk jeg bruker for å finne ut om jeg respekterer noen eller ikke.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. For har lest ofte her inne at mange ser ned på folk uten utdanning. Så lurte på hva folk egentlig mener, er det 1-2 stk her inne som alltid må rakke ned på folk uten utdanning? Ser sånn ut :) heldigvis.

hi

Generelt sett tror jeg mennesker som ikke helt har nådd dit de ønsker er mest opptatt av slik posisjonering. Er du fornøyd med å være der/den du er, bryr du deg ikke om slikt. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Generelt sett tror jeg mennesker som ikke helt har nådd dit de ønsker er mest opptatt av slik posisjonering. Er du fornøyd med å være der/den du er, bryr du deg ikke om slikt. 

Det handler helt sikkert om et mindreverdighetskompleks, ja.

Skrevet
9 minutter siden, gale damen skrev:

Ja. Lengden på utdannelsen sier lite eller ingenting om hva slags menneske du er.

vel...lengden på utdannelsen sier vel noe om hvor viktig man synes utdanning er :) Jeg har oppnådd høyest mulig grad i akademia, og jeg ser selvsagt ikke ned på noen uten utdanning. Men jeg verdsetter utdanning og mener det er utrolig viktig og karakterbyggende. Jeg ønsker at mine barn skal ta høyere utdanning.

Anonymkode: 37edd...49d

Skrevet

Jeg forsøker å møte alle mennesker med respekt og vennlighet, uavhengig av utdanning. Har selv seksårig grad fra universitetet, men kan jo svært lite om mangt likevel. 

Ønsker at mine tre barn utdanner seg - fordi det gir den større fordeler ift arbeid og lønn - OG fordi høyere utdanning gir deg generell innsikt i vitenskapelige prosesser, bygger evne til kritisk vurdering av fakta og informasjon, samt økt forståelse for problemløsing, analyse og samfunnsforhold. Det er faktisk berikende uavhengig av hvilket fag du studerer. Det å kunne et fag gir også selvfølelse og mestring. Dette unner jeg dem, men de velger selvsagt selv. Og da blåser jeg i om de utdanner seg til designere, ambulansepersonell, IT-ingeniører eller journalister altså. 

Anonymkode: 3dbc4...d22

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er høyt utdannet?

Jeg har også «bare» en bachelor, som sosionom, og tenker ikke på det som å være høyt utdannet. Men jeg har respekt for alle mennesker.

I den grad jeg rangerer mennesker så må de i tilfelle være de som jobber og de som «lever på skattepengene våre». De som ikke er syke, men late, og lever på nav, de må jeg nok grave litt dypere i følelsene for på finne respekten, men den er der når jeg får gått noen runder med meg selv.

Alle som gjør en jobb fortjener respekt for jobben de gjør. Renholdere har høy stjerne hos meg. De gjør en tung, belastende og kjedelig jobb som vi alle sammen er avhengige av. 

Anonymkode: b8e1c...5ee

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

vel...lengden på utdannelsen sier vel noe om hvor viktig man synes utdanning er :) Jeg har oppnådd høyest mulig grad i akademia, og jeg ser selvsagt ikke ned på noen uten utdanning. Men jeg verdsetter utdanning og mener det er utrolig viktig og karakterbyggende. Jeg ønsker at mine barn skal ta høyere utdanning.

Jeg vil også gjerne se at mine barn tar høyere utdanning, men den utdanningen gjør dem ikke til bedre mennesker.

Jeg verdsetter utdanning fordi det ofte (for meg) gir grobunn for faglig spennende samtaler. Utdanning gjør noe med måten et menneske tenker på, det bedrer (som oftest) evne til kritisk tenking. 
En av de menneskene jeg kjenner med mest spennende tanker om veldig mye er en eldre mann uten så mye grunnskole. Han har en fabelaktig kunnskap om svært mye, snakker flere språk og er i det hele tatt en veldig spennende person.

Som noen sa over her; folk med middels eller liten utdanning virker ofte langt mer opptatt av denne utdanningen enn de som har den.

Jeg unntar den enklaven i akademika som tror de er verdens grunnmur og frelser.

Skrevet
1 time siden, gale damen skrev:

Jeg vil også gjerne se at mine barn tar høyere utdanning, men den utdanningen gjør dem ikke til bedre mennesker.

Jeg verdsetter utdanning fordi det ofte (for meg) gir grobunn for faglig spennende samtaler. Utdanning gjør noe med måten et menneske tenker på, det bedrer (som oftest) evne til kritisk tenking
En av de menneskene jeg kjenner med mest spennende tanker om veldig mye er en eldre mann uten så mye grunnskole. Han har en fabelaktig kunnskap om svært mye, snakker flere språk og er i det hele tatt en veldig spennende person.

Som noen sa over her; folk med middels eller liten utdanning virker ofte langt mer opptatt av denne utdanningen enn de som har den.

Jeg unntar den enklaven i akademika som tror de er verdens grunnmur og frelser.

hehe, jeg impliserer da heller ikke at utdanning gjør noen til bedre mennesker i mitt innlegg. Men du skrev i ditt første innlegg at "Lengden på utdannelsen sier lite eller ingenting om hva slags menneske du er". Jeg sier at utdanning, og ofte lengre utdanningsløp, typisk indikerer at man verdsetter kunnskap og ervervelsen av denne. Jeg har uthevet noe i ditt andre innlegg som motsier ditt første.

Det var vel heller det du presenterte i første innlegg jeg synes var en litt merkelig uttalelse, som du helt klart motsier i ditt neste og som viser at vi sannsynligvis er relativt enige. Utdanningsnivå er sjelden i fokus når jeg snakker med folk, da diskuterer vi sak. Og så er jeg stolt av å være i enklaven i akademia som bidrar til å sette fokus og forske på vår tids aller viktigste sak - naturen vår.

Skrevet

Respekterer alle som gjør en jobb uansett hva. 

Anonymkode: 2a10a...fad

Skrevet

Selvfølgelig, de gjør en viktig jobb, i mange tilfeller en mye fysisk tyngre jobb en meg, noe jeg har utbytte av.

Anonymkode: e511e...162

Skrevet

Absolutt. Jeg har venner med bare vgs, jeg har venner med doktorgrader og alt derimellom. Men folk er ikke interessante å omgås om de ikke er nysgjerrige og ønsker å vite og lære. Det gjelder uavhengig av utdanningsnivå.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hehe, jeg impliserer da heller ikke at utdanning gjør noen til bedre mennesker i mitt innlegg. Men du skrev i ditt første innlegg at "Lengden på utdannelsen sier lite eller ingenting om hva slags menneske du er". Jeg sier at utdanning, og ofte lengre utdanningsløp, typisk indikerer at man verdsetter kunnskap og ervervelsen av denne. Jeg har uthevet noe i ditt andre innlegg som motsier ditt første.

Det var vel heller det du presenterte i første innlegg jeg synes var en litt merkelig uttalelse, som du helt klart motsier i ditt neste og som viser at vi sannsynligvis er relativt enige. Utdanningsnivå er sjelden i fokus når jeg snakker med folk, da diskuterer vi sak. Og så er jeg stolt av å være i enklaven i akademia som bidrar til å sette fokus og forske på vår tids aller viktigste sak - naturen vår.

Nei, jeg står for det første (og også det andre) innlegget mitt. Lengden på utdanning sier ikke noe om hva slags menneske du er. I det legger jeg at det ikke forteller om du er en omsorgsfull person. Det forteller ikke noe om at du er en dårlig lytter, at du er glad i å lese, en super kakebaker eller noen av de andre tingene som utgjør et menneske. Det forteller simpelthen at du har vært så heldig at du har hatt muligheten til å ta en utdannelse og at du har oppnådd en eller annen grad innenfor ditt felt.
Utdanning endrer oftest måten en tenker på, men ikke i den grad at man blir mer nysgjerrig, mer empatisk eller noe annet.

Skrevet

Selvsagt. Jeg tenker også at mange av de som jobber med f.eks renhold egentlig er personer med masse ressurser, men som har hatt færre muligheter enn meg. For eksempel kantinedamen vår,  som er oppvokst på landsbygda i et afrikansk land, en sprudlende og interessant dame. Hun har åpenbart hatt helt andre forutsetninger i livet enn meg, og hennes manglende utdanning sier ikke noe om intelligens.

Anonymkode: 9c8c8...41d

Skrevet

Jeg jobber med mennesker med alt fra 0 til 12 års utdannelse, og jeg kan garantere at det ikke er lengden på utdannelsen som er avgjørende for om jeg respekterer de eller ei.

Han med 12 års utdannelse prøvde å sjekke meg opp, og insisterte på at jeg skulle bli med han hjem. Mens han hadde hånda på vei ned i buksa mi. Fordi kona hans, og hans to barn var på ferie. Da kunne jeg bare overnatte.... Det fortjener ikke min respekt. Mens renholdspersonalet er knakende gode folk som jeg setter høyt! For å sette ytterpunktene opp mot hverandre.

Anonymkode: 9a99a...ab4

Skrevet

Selvfølgelig respekterer jeg mennesker som gjør andre typer jobber enn meg!

Som sommerjobb og deltidsjobber har jeg både jobbet i butikk og i fabrikk. Det må være folk i alle typer jobber for at samfunnet skal gå rundt. Og jobb i fabrikk var utrolig slitsomt! De som jobba der, jobba hardt!

Skrevet

Selvsagt! Jeg har venner av alle slag. 

Skrevet

Stortsett snakker vi om ting som barn og familie og det er felles tema for alle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...