Gå til innhold

Pris på sted å bo i Oslo. Hjelp


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett en del på hus i det siste, jeg trodde vi satt greit i det økonomisk, men vi sitter definitivt ikke oslogreit i det. 

Ser på et nytt prosjekt i Oslo, litt fint strøk, det er tomannsbolig. Hvor dyrt kan det være. Joda! Fra 11,5 mill til nesten 14 😱 hva i alle dager? 128 kvm tomannsbolig! 

Herregud, det er jo helt sykt. 

Anonymkode: f25ae...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er helt vilt. Jeg vokste opp i en tid da "millionvilla" var et begrep - det var de aller største og flotteste med best beliggenhet. Nå får du ikke hybelstørrelse engang til en million.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk bydel Østensjø og rundt Lambertseter, linje 3 fra Bøler og mot sentrum og linje 4 fra Bergkrystallen, der er det en del fine områder som ikke er like dyrt (men muligens ikke nye prosjekt). Oslo er definitivt dyrt, men skal man bo på Vestkanten blir det nesten uoverkommelig om man ikke selger i samme type område eller har veldig høy inntekt.

Anonymkode: f24b3...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er dyrt.

Jeg og mannen har helt ok jobber og inntekt, men hvis vi ønsker oss rekkehus eller tomannsbolig eller hus, så må vi flytte så langt ut at vi ikke vil bo der.

Så da prioriterer vi heller å bo "lite" i en leilighet som er i området vi elsker. Og "litt fine strøk" kan vi se lenge etter! Vi er ikke folk for litt fine strøk, uansett. Så det er jo ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk bydel Østensjø og rundt Lambertseter, linje 3 fra Bøler og mot sentrum og linje 4 fra Bergkrystallen, der er det en del fine områder som ikke er like dyrt (men muligens ikke nye prosjekt). Oslo er definitivt dyrt, men skal man bo på Vestkanten blir det nesten uoverkommelig om man ikke selger i samme type område eller har veldig høy inntekt.

Anonymkode: f24b3...e4f

Jeg bor i bydel Østensjø, huset vårt fikk prisvurdering på 14 mill akkurat... Naboen solgte for 13.5. Å finne noe "billig" her, da er det total rehabilitering i så fall.

Anonymkode: b17d6...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er landets hovedstad, selvfølgelig er det dyrt å bo der!

Om man sammenligner med andre land er faktisk ikke Oslo så dyr heller, når man ser på gjennomsnittsinntekt i forhold til boligpriser. I mange land er det helt umulig for "mannen i gata" å eie noe sentralt i hovedstaden, der kan man en periode av livet leie, men ikke kjøpe.

Jeg bodde selv i Oslo en periode som ung, men da leide jeg og brukte en veldig stor andel av lønnen min til å bo. Nå som jeg er etablert med mann og barn bor vi ikke i hovedstaden lenger for å si det sånn ;)

 

Anonymkode: d80a4...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oslo er landets hovedstad, selvfølgelig er det dyrt å bo der!

Om man sammenligner med andre land er faktisk ikke Oslo så dyr heller, når man ser på gjennomsnittsinntekt i forhold til boligpriser. I mange land er det helt umulig for "mannen i gata" å eie noe sentralt i hovedstaden, der kan man en periode av livet leie, men ikke kjøpe.

Jeg bodde selv i Oslo en periode som ung, men da leide jeg og brukte en veldig stor andel av lønnen min til å bo. Nå som jeg er etablert med mann og barn bor vi ikke i hovedstaden lenger for å si det sånn ;)

 

Anonymkode: d80a4...9c5

Jeg ser jo at muligheten for en akseptabel boplass i Oslo er nesten ikke til stede, selv om sikkert Oslo er et rimelig sted sammenlignet med andre hovedstader. 

Å betale 13 - 14 mill for et lite hus er helt uforståelig for meg. 

Anonymkode: f25ae...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser jo at muligheten for en akseptabel boplass i Oslo er nesten ikke til stede, selv om sikkert Oslo er et rimelig sted sammenlignet med andre hovedstader. 

Å betale 13 - 14 mill for et lite hus er helt uforståelig for meg. 

Anonymkode: f25ae...49b

Men det er de som kan betale det. Enten det er arvede boliger, arvede penger, selvsparte penger, høye inntekter eller hva det nå er, så finnes det folk som har disse pengene, og de kan bo i Oslo.

Vi andre, vi bor utenfor byen.

Anonymkode: d80a4...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Det nytter ikke å ha bare en inntekt i Oslo skjønner jeg.

Anonymkode: 18388...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det nytter ikke å ha bare en inntekt i Oslo skjønner jeg.

Anonymkode: 18388...afc

Ikke om du skal ha enebolig, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, sug lut skrev:

Ikke om du skal ha enebolig, nei.

Det slår meg at Poly Norge kan tjene noen medlemmer på dette 🙈🙊

Anonymkode: 84f34...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sug lut skrev:

I disse nabolagene kan du få fine rekkehus for rundt 4 mill 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor får folk pengene fra? Kjøpt og solgt i Oslo og med det boosta egenkapitalen? Vi har 450000 i egenkap hver hvis brudd, og 6 års høyere utdanning med gode jobber begge to. Vi bor et godt stykke utenfor Bergenog her koster eneboligene rundt 3-4 mill. Ingen av våre venner, leger eller tannleger eller hva fan, kunne flytta til Oslo og kjøpt seg noe til hverken 7 eller 13 mill.

Anonymkode: d7eaa...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Synes også det er dyrt. Jeg har eid og bodd i 4 leiligheter de siste 20 årene i Oslo. Det har gitt prisstigning. Å kjøpe og selge tjener bare megler på. Man skal ha ganske teft om man skal flytte til det neste området hvor det kommer størst prisstigning. Jeg har flyttet fra øst og vestover, pga jobb, slutt med samboer og jeg trives bedre på vestsiden. 

Jeg har vel 3.mill i egenkapital og fruen 1.mill. Jeg har aldri leid da. Hadde full BSU, men det var ikke så mye før i tiden tror jeg. 

Jeg vi klarer oss fordi jeg kom inn i markedet "tidlig". Jeg frykter at barna våre må bo i Kautokeino. 

Til deg i Bergen: Jeg tror høyere lønninger i Oslo og høyere boligpriser har gjort at folk i Oslo har tjent penger. Mer har vært investert. Vi har jo ikke mer penger å rutte med, så lenge vi ønsker å bo i Oslo og ikke flytter til Bergen. Da kan man sitte igjen med et mellomlegg. 

 

Anonymkode: 37a6c...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2019 den 18.13, Anonym bruker skrev:

Hvor får folk pengene fra? Kjøpt og solgt i Oslo og med det boosta egenkapitalen? Vi har 450000 i egenkap hver hvis brudd, og 6 års høyere utdanning med gode jobber begge to. Vi bor et godt stykke utenfor Bergenog her koster eneboligene rundt 3-4 mill. Ingen av våre venner, leger eller tannleger eller hva fan, kunne flytta til Oslo og kjøpt seg noe til hverken 7 eller 13 mill.

Anonymkode: d7eaa...4c2

Jeg kjenner unge mennesker i Oslo i dag, og de har startet tidlig ja. F.eks kjøpt seg en leilighet til 3 mill når de startet å studere, når de leier ut det ene rommet blir det ikke dyrere å bo enn om de hadde leid. Når de er ferdig med studiene kan de selge med fortjeneste istedenfor å ha "kastet pengene ut av vinduet" ved å leie.

Men det krever jo at du har egenkapitalen da. De jeg kjenner har jobbet fra de var 14-15 år gamle og spart hele veien, pluss at de har fått litt sparepenger fra foreldre/besteforeldre på 18-årsdagen. Da kan de starte på stigen i Oslo, og jobbe seg oppover.

Anonymkode: d80a4...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man vært med på prisstigningen her så er det jo ikke så underlig. Hadde ikke hatt råd jeg heller om jeg skulle bygget egenkapital i dag. Synes synd på de som har kommet etter oss. Jeg kjøpte min første leilighet (på Majorstuen for de som er kjent) for kr 600 000,-. 3-roms. Solgte den for 2 mill. Kjøpte hus med mannen for 4 mill, det er nå verdt 14 mill. Vi har ikke akkurat jobbet hardt for de pengene. Han hadde også leilighet som han tjente litt på når vi kjøpte hus sammen.

Anonymkode: b17d6...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 16 år siden så vi på en enebolig som lå ute til 1,8 mill. Vi kjøpte det ikke for jeg fant ut i siste liten at jeg ville studere mer, en helt annen plass. Samme huset lå ute for salg for litt siden. Ingen ting var gjort på disse 15 årene. 9,2 mill var prisen nå. 

Det sier seg selv at vi hadde hatt en god del mill i egenkapital nå hvis vi hadde endt opp med kjøp den gangen. Da kunne vi også bodd i Oslo. Flere av vennene mine som etablerte seg rundt tusenårsskiftet sitter godt i det nå. 

Anonymkode: 1e3a0...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte leilighet i Oslo i 2001 til 800 000. Solgte for 2 mill i 2010. Kjøpte da rekkehus til 3,8 mill som nå er verdt 7,5 mill.

 

Anonymkode: 71303...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,8 til 9,2.mill Damn.. det er 5 gangern. 

Vi har en leilighet til 7,2 mill i Oslo. Vært i markedet en stund. Vi arver tomt rett utenfor Oslo, det er som å vinne i Lotto. Det er jo mer ufortjent enn å tjene penger på å ha eid bolig som tross alt er å ta risiko. 

Mange helt op til 30 års alder får hjelp med penger til bolig. Syke tilstander. 

Anonymkode: 37a6c...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...