Gå til innhold

Lærer 1-7 eller 5-10 ....? 🤪

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig bestemt meg, det blir lærer av meg!😁 

Hele tiden har jeg tenkt at jeg skal gå for 1-7 klasse, fordi det virker som jeg får en mer variert arbeidsdag, slipper karakterjag og retting av allskens prøver, og ikke minst tenåringshormoner 🙈 Det er jo også lærere på disse trinnene det er størst behov for, tenker også på mulighetene på å få meg jobb etterpå. Kommunen her jeg bor hadde ute 3 lærerstillinger på ungdomsskolen, og det var 15 søkere! På barneskolen var det nesten ingen søkere... Det tyder jo på at de fleste vil jobbe med de litt større barna.

Men, så er jeg pittelitt redd for at det skal bli litt for mye oppdragelsesjobb i 1-7 klasse, og for lite av det faglige, spesielt hvis jeg får de minste klassene. Kan noen fortelle litt om hvilken erfaring dere har på dette området? 

Et lite sidespor føler jeg også tråden trenger 😂 Jeg liker å lage ting, men er ikke kreativ, faktisk så kan jeg ikke tegne annet enn fyrstikkmennesker. Jeg elsker å strikke, hekle og sy på symaskin da. Vurderer kunst og håndverk som et av fordypningsfagene, og de har sagt at de tar utgangspunkt i at elevene ikke kan -noe- fra før. Lærer man å bli kreativ i dette faget, eller er det faktisk noe som må være på plass fra før?

Gleden er stor om noen tar seg tid til å svare meg :D 

Anonymkode: 84a99...c8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg er utdanna lærar 1-7, med faga norsk, matte, musikk og k&h. 

Det blir nok ein del oppdrager-jobbing på småskulen. Eg liker best 4.-5. klasse. Midt mellom «småbarn» og preteens/tenåringer. Der er det ikkje så mykje oppdragarjobbing. Det er det mest på 1.-2. klasse -> min erfaring. 

Du må og hugsa på at det er større krav på u.skulen. Då må du ha 60sp i faga du vil undervise i. Eg underviser i alle fag, sjølv om eg berre har sp i fire fag. Det syntes eg er veldig gøy, då det er lettare med tverrfaglege prosjekt. 

Viss du vel 5-10, men vil jobba på barneskule, då er du mindre attraktiv enn andre, sida du ikkje har 1-4. Det er og ein ting du må hugsa på. 

Så til k&h-spørsmålet ditt; eg kunne berre strikke rett og vrang då eg begynte på k&h. Målet med året var å lære litt av alt, keramikk, sløyd, teikning, fargelære, sy, foto, gjenbruk ect. Vi «skrapa» på overflata på dei fleste emna, og fordjupa oss berre i det vi valgte sjølv til eksamen. Du treng ikkje kunne noko for å gå der. 

Eg er kreativ sjølv, og valgte den linja fordi eg har mange ideer, men ikkje kunnskapen til å sette dei ideane ut i livet. No har eg nok kunnskap, slik at eg veit kva eg må tilegna meg av kunnskap, for å kunne fullføre prosjekta mine.

Anonymkode: 8dd8f...c27

Skrevet

5-10 UTEN tvil!!!

Jeg var 10 år på barnetrinnet, spesielt på småtrinnet. Myyye oppdragelse, barn uten grenser hjemme fra og mye av jobben får du ikke brukt fagene dine!

Siste 5 årene har jeg vært på ungdomsskolen og det er langt bedre. Jeg får undervist i de fagene jeg er utdannet i og det er mye mer spennende utfordringer med ungdom. Masse hormoner, spennende samtaler og deres nysgjerrighet på voksenlivet!

Anonymkode: 4552c...9e5

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eg er utdanna lærar 1-7, med faga norsk, matte, musikk og k&h. 

Det blir nok ein del oppdrager-jobbing på småskulen. Eg liker best 4.-5. klasse. Midt mellom «småbarn» og preteens/tenåringer. Der er det ikkje så mykje oppdragarjobbing. Det er det mest på 1.-2. klasse -> min erfaring. 

Du må og hugsa på at det er større krav på u.skulen. Då må du ha 60sp i faga du vil undervise i. Eg underviser i alle fag, sjølv om eg berre har sp i fire fag. Det syntes eg er veldig gøy, då det er lettare med tverrfaglege prosjekt. 

Viss du vel 5-10, men vil jobba på barneskule, då er du mindre attraktiv enn andre, sida du ikkje har 1-4. Det er og ein ting du må hugsa på. 

Så til k&h-spørsmålet ditt; eg kunne berre strikke rett og vrang då eg begynte på k&h. Målet med året var å lære litt av alt, keramikk, sløyd, teikning, fargelære, sy, foto, gjenbruk ect. Vi «skrapa» på overflata på dei fleste emna, og fordjupa oss berre i det vi valgte sjølv til eksamen. Du treng ikkje kunne noko for å gå der. 

Eg er kreativ sjølv, og valgte den linja fordi eg har mange ideer, men ikkje kunnskapen til å sette dei ideane ut i livet. No har eg nok kunnskap, slik at eg veit kva eg må tilegna meg av kunnskap, for å kunne fullføre prosjekta mine.

Anonymkode: 8dd8f...c27

60poeng kravet gjelder bare i norsk, matte og engelsk☺️

Skrevet

Dette handler til syvende og sist om hvilken aldersgruppe du trives med. Jeg vil ikke på barneskolen pga alder, men ikke alle fikser ungdomsskolen. Det er veldig individuelt ☺️

Skrevet

Du må jo kjenne på hvilken aldersgruppe du trives best med. Vil du jobbe med de yngste eller de eldre barna? KH-biten får du nok styr på.

Skrevet

11-13. Da kan man stort sett konsentrere seg om fag, ikke skolisser og snørr. 

Anonymkode: 37ebe...dc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...