Anonym bruker Skrevet 10. mars 2019 #1 Skrevet 10. mars 2019 Gutten min på 11 år vil ha sin egen YouTube kanal. Hvordan foregår det? Kan alle se hva han legger ut? Eller kan han ordne sånn at bare venner ser det? Jeg er litt skeptisk Anonymkode: 4392b...e75
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2019 #2 Skrevet 10. mars 2019 Det er 13-års grense på det, så bare si nei en stund til. Anonymkode: 8e8e8...110
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2019 #3 Skrevet 10. mars 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er 13-års grense på det, så bare si nei en stund til. Anonymkode: 8e8e8...110 Jeg vet. Men flere av kompisene har det. Også dem som er yngre enn han. Men det er nei fra meg ennå ja Anonymkode: 4392b...e75
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2019 #4 Skrevet 10. mars 2019 Er det 13-årsgrense?? Og jeg som har følt meg som verdens strengeste som har nektet 9-åringen... Anonymkode: 76c63...63d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2019 #5 Skrevet 10. mars 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det 13-årsgrense?? Og jeg som har følt meg som verdens strengeste som har nektet 9-åringen... Anonymkode: 76c63...63d Bare å Google det, YouTube kanal + aldersgrense. Står mye om det på nett, bl.a hvorfor det er 13-års grense. Skal yngre personer opprette må de lyve på alderen eller opprette i foreldrenes navn. Anonymkode: 8e8e8...110
MrGoodMan Skrevet 10. mars 2019 #6 Skrevet 10. mars 2019 (endret) Det med aldersgrense på 13 år er ikke helt sant. Finnes nyanser av den regelen Refererer til Medietilsynet 13-årsgrensen på sosiale medier er satt for å beskytte barns personopplysninger. Det betyr at før barn fyller 13 år, må de ha foreldrenes godkjenning for å kunne opprette en profil og dele personopplysninger. Det er altså ikke ulovlig å opprette en konto på sosiale medier før fylte 13 år så lenge foreldrene har samtykket. Det er tjenesteleverandørens ansvar å sørge for en løsning slik at du som forelder kan gi et samtykke. Les mer om barn og sosiale medier her: https://www.medietilsynet.no/barn-og-medier/sosiale-medier/ Endret 10. mars 2019 av MrGoodMan
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #7 Skrevet 11. mars 2019 min har og synes det er kjempe gøy, han fyller 11 i slutten av mars Anonymkode: 91aea...49a
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #8 Skrevet 11. mars 2019 21 timer siden, MrGoodMan skrev: Det med aldersgrense på 13 år er ikke helt sant. Finnes nyanser av den regelen Refererer til Medietilsynet 13-årsgrensen på sosiale medier er satt for å beskytte barns personopplysninger. Det betyr at før barn fyller 13 år, må de ha foreldrenes godkjenning for å kunne opprette en profil og dele personopplysninger. Det er altså ikke ulovlig å opprette en konto på sosiale medier før fylte 13 år så lenge foreldrene har samtykket. Det er tjenesteleverandørens ansvar å sørge for en løsning slik at du som forelder kan gi et samtykke. Les mer om barn og sosiale medier her: https://www.medietilsynet.no/barn-og-medier/sosiale-medier/ 13-årsgrensen er satt av YouTube som bruker samme aldersgrense som gjelder for å opprette googlekonto, 13 år, i følge youtube sin egen informasjon. Anonymkode: 76c63...63d
MrGoodMan Skrevet 11. mars 2019 #9 Skrevet 11. mars 2019 (endret) 2 timer siden, Anonym bruker skrev: 13-årsgrensen er satt av YouTube som bruker samme aldersgrense som gjelder for å opprette googlekonto, 13 år, i følge youtube sin egen informasjon. Anonymkode: 76c63...63d Du kan bruke Family Link til å opprette en Google-konto for barnet ditt under 13 år https://support.google.com/families/answer/7101025 Men kan se ut som at det da fortsatt ligger en del begrensninger inne. Endret 11. mars 2019 av MrGoodMan
MrGoodMan Skrevet 11. mars 2019 #10 Skrevet 11. mars 2019 Nå tok jeg like godt å sendte en epost til medietilsynet for å få klarhet i endel ting rundt dette med aldersanbefalninger/aldersgrenser. Det er mye synsing, påstander og tildels mye uklarheter rundt hva som faktisk er anbefalning og hva som er lovpålagt aldersgrense.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 Datteren min har hatt YouTube-kanal siden hun var 10 tror jeg. Hun legger ut videoer fra spill hun spiller, redigerer og koser seg masse. Jeg abonnerer på hennes kanal så jeg ser alt hun legger ut. Hun er litt unna å gå viralt enda.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #12 Skrevet 11. mars 2019 Synes dere det er uproblematisk at så unge barn legger ut videoer av seg selv på internett? Min snart 11 åring får ikke lov til å legge ut, eller kommentere på andres videoer på nett. Mange i klassen legger ut videoer av masse fjas og tull. Noen av de sender direkte. Det har blitt et stort jag etter hvem som har flest abonnenter og likes. Mulig jeg er streng og snerpete, men mine barn får ikke brette seg ut offentlig før de har større forståelse av hvor "mektig" internett kan være og hva konsekvensene kan bli. De får heller ikke være med på vennenes videoer. Hverken jeg eller mannen legger ut "private" bilder av barna på sosiale medier. Det skal de få gjøre selv når de er gamle nok. De er med på bilder og videoer som er knyttet opp mot idretten de driver med. Men da uten navn. Enn så lenge har de ikke gitt uttrykk for at de vil lage egne videoer på nett. De gjør det på nettbrettet og viser det frem til oss og venner når de er fornøyde med hva de har laget. Anonymkode: e0a90...7a3
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2019 #13 Skrevet 11. mars 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes dere det er uproblematisk at så unge barn legger ut videoer av seg selv på internett? Min snart 11 åring får ikke lov til å legge ut, eller kommentere på andres videoer på nett. Mange i klassen legger ut videoer av masse fjas og tull. Noen av de sender direkte. Det har blitt et stort jag etter hvem som har flest abonnenter og likes. Mulig jeg er streng og snerpete, men mine barn får ikke brette seg ut offentlig før de har større forståelse av hvor "mektig" internett kan være og hva konsekvensene kan bli. De får heller ikke være med på vennenes videoer. Hverken jeg eller mannen legger ut "private" bilder av barna på sosiale medier. Det skal de få gjøre selv når de er gamle nok. De er med på bilder og videoer som er knyttet opp mot idretten de driver med. Men da uten navn. Enn så lenge har de ikke gitt uttrykk for at de vil lage egne videoer på nett. De gjør det på nettbrettet og viser det frem til oss og venner når de er fornøyde med hva de har laget. Anonymkode: e0a90...7a3 Du er fornuftig og gjør det eneste riktige her! Ikke bare barn som ikke skjønner hvor mektig Internett er....mange foreldre også. Anonymkode: 31dbc...0fb
MrGoodMan Skrevet 12. mars 2019 #14 Skrevet 12. mars 2019 Lurer litt på hva dere andre voksne tenker om barn som får være med på TV, konkurranseprogrammer på barne-tv, Norge Rundt, lokalnyheter, Villmarksbarna, spillefilmer, teater etc. Er de mere i stand til å vurdere hva de er med på i det "offentlige rom" ? Eller burde det være 13 års grense der også ? Som ett eksempel: Er det forskjell på om guttungen hadde vært intervjuet på Norge Rundt om gaming eller om han legger ut en video av sin hobby på YouTube. (Forutsatt at den voksne har kontroll på innholdet som jeg mener den bør ha i begge situasjoner)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #15 Skrevet 12. mars 2019 16 minutter siden, MrGoodMan skrev: Lurer litt på hva dere andre voksne tenker om barn som får være med på TV, konkurranseprogrammer på barne-tv, Norge Rundt, lokalnyheter, Villmarksbarna, spillefilmer, teater etc. Er de mere i stand til å vurdere hva de er med på i det "offentlige rom" ? Eller burde det være 13 års grense der også ? Som ett eksempel: Er det forskjell på om guttungen hadde vært intervjuet på Norge Rundt om gaming eller om han legger ut en video av sin hobby på YouTube. (Forutsatt at den voksne har kontroll på innholdet som jeg mener den bør ha i begge situasjoner) Forskjellen er at det står en stor produksjon bak som klipper innholdet og hele tiden tar etiske vurderinger på hvirdan barna skal fremstilles på TV. Barn kan ikke ta de samme vurderingene, og vil kunne legge ut videoer av seg selv og andre som de angrer senere i livet.. Anonymkode: 85623...b9d
Valkyriemamma Skrevet 12. mars 2019 #16 Skrevet 12. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forskjellen er at det står en stor produksjon bak som klipper innholdet og hele tiden tar etiske vurderinger på hvirdan barna skal fremstilles på TV. Barn kan ikke ta de samme vurderingene, og vil kunne legge ut videoer av seg selv og andre som de angrer senere i livet.. Anonymkode: 85623...b9d Det er derfor dei vaksne må passe på!
amandine Skrevet 12. mars 2019 #17 Skrevet 12. mars 2019 16 minutter siden, MrGoodMan skrev: Lurer litt på hva dere andre voksne tenker om barn som får være med på TV, konkurranseprogrammer på barne-tv, Norge Rundt, lokalnyheter, Villmarksbarna, spillefilmer, teater etc. Er de mere i stand til å vurdere hva de er med på i det "offentlige rom" ? Eller burde det være 13 års grense der også ? Som ett eksempel: Er det forskjell på om guttungen hadde vært intervjuet på Norge Rundt om gaming eller om han legger ut en video av sin hobby på YouTube. (Forutsatt at den voksne har kontroll på innholdet som jeg mener den bør ha i begge situasjoner) For vår del ville det vært helt uaktuelt med deltakelse i konkurranse på tv, altså Norske Talenter og tilsvarende. Villmarksbarna, Her e eg etc ville jeg vært mindre skeptisk til, samtidig som eksponering over lang tid ville vært uaktuelt. Jeg synes det er stor forskjell på et intervju på Norge Rundt som er gjort på null komma niks og på egen YouTube-kanal. Jeg ser hva som legges ut av podens kompiser, det er ikke noe jeg ønsker for min sønn. En gjeng 10-11- åringer som legger ut fortnite og tilsvarende og tror de er kjendiser , som legger ut filmer hvor hjemmeadresse og andre personer er synlige uten samtykke, som legger ut delvis og direkte mobbing, helt uaktuelt. De færreste foreldrene har innsyn og oversikt. Det er sikkert unntak, men i klassen til min sønn er det sånn.
MrGoodMan Skrevet 12. mars 2019 #18 Skrevet 12. mars 2019 1 time siden, amandine skrev: For vår del ville det vært helt uaktuelt med deltakelse i konkurranse på tv, altså Norske Talenter og tilsvarende. Villmarksbarna, Her e eg etc ville jeg vært mindre skeptisk til, samtidig som eksponering over lang tid ville vært uaktuelt. Jeg synes det er stor forskjell på et intervju på Norge Rundt som er gjort på null komma niks og på egen YouTube-kanal. Jeg ser hva som legges ut av podens kompiser, det er ikke noe jeg ønsker for min sønn. En gjeng 10-11- åringer som legger ut fortnite og tilsvarende og tror de er kjendiser , som legger ut filmer hvor hjemmeadresse og andre personer er synlige uten samtykke, som legger ut delvis og direkte mobbing, helt uaktuelt. De færreste foreldrene har innsyn og oversikt. Det er sikkert unntak, men i klassen til min sønn er det sånn. Ja, ser greia. Måtte ta en runde med noen kompiser av junior som var på besøk. Viste seg at dem filma rundt hos oss og la ut på TikTok. Ikke greit å uvitende få eksponert både seg selv og huset uten å vite om det. Dette går jo igjen på dette med kommunikasjon med barn om hva som er greit og ikke. Er nok mange som ikke følger opp denne biten.
amandine Skrevet 12. mars 2019 #19 Skrevet 12. mars 2019 4 minutter siden, MrGoodMan skrev: Ja, ser greia. Måtte ta en runde med noen kompiser av junior som var på besøk. Viste seg at dem filma rundt hos oss og la ut på TikTok. Ikke greit å uvitende få eksponert både seg selv og huset uten å vite om det. Dette går jo igjen på dette med kommunikasjon med barn om hva som er greit og ikke. Er nok mange som ikke følger opp denne biten. Ja, eller mange som tror de følger opp men som overhodet ikke har peiling, og som er ekstremt naive med tanke på hva gullungen gjør.
MrGoodMan Skrevet 12. mars 2019 #20 Skrevet 12. mars 2019 2 minutter siden, amandine skrev: Ja, eller mange som tror de følger opp men som overhodet ikke har peiling, og som er ekstremt naive med tanke på hva gullungen gjør. Der har jeg en liten fordel som er selvutnevnt nerd og driver datafirma
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #21 Skrevet 12. mars 2019 Aldersgrense på spill, app og nett er kun anbefalt. Men ja man må lyve på alder. Men aldersgrensen er der av en grunn og det er for å beskytte de mot noe. Enten språk, vold, blod og gørr. Eller rett og slett fordi de er for små til å skjønne konsekvenser av sine handlinger. Synes uansett at 13 er for lav aldersgrense på sosiale medier og mye annet. En på 13 år er ikke moden nok til å forstå fullt ut konsekvensene. Eller å stå til ansvar for sine handlinger. (Kommer selvfølgelig an på) nå som det har blitt strengere med mobbing og div på nett så burde aldersgrensen opp. 16 år da kan man begynne å ta konsekvensene for lovbrudd. Anonymkode: 40b34...75f
MrGoodMan Skrevet 12. mars 2019 #22 Skrevet 12. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Aldersgrense på spill, app og nett er kun anbefalt. Men ja man må lyve på alder. Men aldersgrensen er der av en grunn og det er for å beskytte de mot noe. Enten språk, vold, blod og gørr. Eller rett og slett fordi de er for små til å skjønne konsekvenser av sine handlinger. Synes uansett at 13 er for lav aldersgrense på sosiale medier og mye annet. En på 13 år er ikke moden nok til å forstå fullt ut konsekvensene. Eller å stå til ansvar for sine handlinger. (Kommer selvfølgelig an på) nå som det har blitt strengere med mobbing og div på nett så burde aldersgrensen opp. 16 år da kan man begynne å ta konsekvensene for lovbrudd. Anonymkode: 40b34...75f Kriminell lavalder i Norge er 15 år
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #23 Skrevet 12. mars 2019 Akkurat nå, MrGoodMan skrev: Kriminell lavalder i Norge er 15 år Okay. Men synes uansett det burde vært 16 år. Fort gjort å tro du er 100% anonym på nett. Og bli revet med på ting. Anonymkode: 40b34...75f
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #24 Skrevet 12. mars 2019 1 time siden, MrGoodMan skrev: Ja, ser greia. Måtte ta en runde med noen kompiser av junior som var på besøk. Viste seg at dem filma rundt hos oss og la ut på TikTok. Ikke greit å uvitende få eksponert både seg selv og huset uten å vite om det. Dette går jo igjen på dette med kommunikasjon med barn om hva som er greit og ikke. Er nok mange som ikke følger opp denne biten. Det der har vi vært med på også. Og jeg er ikke så gira på at en ny episode av Familien Glum AS og tøybrettingsmysteriet skal ut til folket 🙄 Anonymkode: 85623...b9d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #25 Skrevet 12. mars 2019 Noen foreldre tror de klarer å følge med. Men sannheten er en annen mange ganger. Om barna sender direkte, hjelper det fint lite at foreldrene sletter videoen når de kommer hjem fra jobb. Da kan det i utgangspunktet være for sent. Vi prøver så godt går å følge med på hva barna driver med på nettet. Men vi har innsett at dette klarer vi ikke følge opp så god vi skulle ønske. Hva de skriver til hverandre inne på div spill, har vi ikke mulighet til å sjekke. Vi kan bare prate om nettvett og håpe barna tar det til seg. Mine spiller Fortnite, og det gjør de i stua når vi er hjemme. Da har vi et visst innblikk i hva de prater om og at de ikke gir ut informasjon de ikke bør og oppfører seg ordentlig mot medspillerne sine. "Men mamma, han er bare 10 år og bor ikke så langt fra oss" Dette er utsagn barna har kommet med. De har vanskelig for å ta helt innover seg at den 10 åringen kan være en voksen mann eller dame. Jeg har selv blitt tatt for å være en 10 år gammel gutt når jeg har spilt online. Noe jeg har gjort mye frem til jeg ble nesten 30 og mor. Jeg er ikke i mot internett og at barna skal lære å bruke dette. Men jeg vil ikke at de skal lære av sine egne feil. De feilene kan være ganske kostbare for et barn. Ja, selv voksne også. Når det kommer til intervjuer og programmer barn er med i, er det som en over sier, nøye vurdert og redigert. Det faller ikke på barnet å vurdere hva som er greit og ikke. Anonymkode: e0a90...7a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå