Gå til innhold

dere med barn med Astma, hva hjelper for dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini har akkurat vert innlagt på sykhuset på grunn av astmaen, og de 2 første dagene var tøffe, han slet veldig med pusten, vi var der en uke.

Han får det når han har virus eller infeksjoner, denne gangen hadde han forkjølse virus.

Har dere noen tips hvordan jeg kan forbygge dette for han, han bruker flutide og ventoline, de hjelper.

men hvordan kan jeg gjøre for han slipper unna dette? han er 6 hvis det har noe og si

Anonymkode: f7478...312

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min har det samme. Forkjølelsesutløst astma. Har vel egentlig fått beskjed om å bruke flutide forebyggende daglig hele tiden forstod jeg, det har vi ikke gjort, men brukt når forkjølelsessesongen har nærmet seg. Han har aldri vært innlagt så lenge, så det er mulig din sønn er litt hardere angrepet.

Astmaen kan dere ikke slippe unna dessverre. Min sønn er 18 år nå, og det er ikke mer enn 1/2 år siden jeg satt ved siden av han på legesenteret mens han fikk medisin der.
Man blir veldig liten igjen når man er syk, og da er mamma best å ha tilgjengelig.

Det beste er jo å unngå forkjølelse, men det er jo ikke alltid like enkelt.

Anonymkode: e7106...97c

Skrevet
25 minutes ago, Anonym bruker said:

Sønnen min har det samme. Forkjølelsesutløst astma. Har vel egentlig fått beskjed om å bruke flutide forebyggende daglig hele tiden forstod jeg, det har vi ikke gjort, men brukt når forkjølelsessesongen har nærmet seg. Han har aldri vært innlagt så lenge, så det er mulig din sønn er litt hardere angrepet.

Astmaen kan dere ikke slippe unna dessverre. Min sønn er 18 år nå, og det er ikke mer enn 1/2 år siden jeg satt ved siden av han på legesenteret mens han fikk medisin der.
Man blir veldig liten igjen når man er syk, og da er mamma best å ha tilgjengelig.

Det beste er jo å unngå forkjølelse, men det er jo ikke alltid like enkelt.

takk :)

Flutide tar han bare ved behov når han begynner og hoste , fikk vi beskjed om .

Han går i bhg ennå , så ikke så lett og unngå det da,men fått beskjed at han kan vokse det av seg også, han er 6

Skrevet

Her hjalp det at far sluttet å røyke. Han var selvfølgelig ikke vanskelig å be😅

Anonymkode: 35eaf...a25

Skrevet

Vi bruker  ventoline og seratide og  singulær daglig.

hatt dritten i hus fra jenta  var 9 mnd.     Gjennomsnitt 3 innleggelser på sykehus i året. 

Behandlingsreise  minst en gang i året. 

Ikke slurv med medisiner. 

Anonymkode: dc978...e86

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

takk :)

Flutide tar han bare ved behov når han begynner og hoste , fikk vi beskjed om .

Han går i bhg ennå , så ikke så lett og unngå det da,men fått beskjed at han kan vokse det av seg også, han er 6

Bruker for øvrig også singulair daglig/ i forkjølelsessesongen. Ventoline bruker han bare ved behov når han får astmasymptomer.

Hva står det på flutidepakken? sikker på at han skal begynne med den når han begynner å hoste? Da er det for sent hvis den skal ha noe effekt, den skal jo etter det jeg har forstått brukes forebyggende.

Skrevet

Han bør bruke flutide fast hele vinterhalvåret. Dere må få time hos barnelege, og få et annet behandlingsopplegg.

Anonymkode: 03bac...43a

Skrevet

Flutide er jo forbyggende og skal brukes fast. 

Vi bruker forebyggende medisine hver dag hele året. Morgen og kveld. Har fått over dra Flutide til Seritide nå. Bruker allergi-tabletter i tilleg selvom hun ikke slår ut på allergi. Og selvfølgelig ventolin ved anfall

Anonymkode: d196c...27e

Skrevet

Signerer de over. Ikke slurv med medisiner! Det er det verste og dummeste du kan gjøre. Vi holder det i sjakk hos eldste med singulær og seretide (2x2 doser) hver dag hele året. Mellomste går "bare" på flutide ved forkjølelser, men man skal jo trappe ned veldig gradvis, så det blir jo nesten hele tiden. Lillegutt har vi ikke helt kontroll på astmaen til enda, men han er bare babyen fortsatt. Hva sier medisineringsplanen deres? Flutide / seretide må jo brukes over tid, dvs mer enn de få dagene forkjølelsen pågår, for at de skal virke skikkelig. 

Skrevet

Takk for alle svar

Vi har fått beskjed av barnelegen og kun bruke det ved behov og ikke daglig, og at vi kun gir når han begynner og hoste og ventoline når han er tett.

er kun meg og mini som bor her og ingen røyker,men farmoren røykte under svangerskapet mitt og tok aldri hensyn at jeg var gravid,men det har kanskje ikke så mye og si, han ble også født med infeksjon pga han hadde svelget urent fostervann.

Han har hatt det siden han var 8mnd og hatt bare 5 sykehus innlegger siden da, og nå er han 6, så skjer ikke veldig ofte.

Jeg synes vi ikke sluvrer med medisinen når vi har fått beskjed om slik vi har det idag.

hva går de behandligsreisene ut på?

Skrevet

Har dere ikke forstøverapparat? Min går på pulmicort og ventoline. Pluss at jeg sitter flere ganger i døgnet på de verste dagen med saltvann på forstøver 🌷

Anonymkode: da21c...2a9

Skrevet

Min fikk singlair, flutide og ventoline, singuair og flitide daglig hele året i 3 år før det var under kontroll,  nå er det bare flutide og ventoline ved forkjølelse, fuktig luft, og pollen. Astmaen hennes er godt under kontroll nå hun er 7 år, begynte ved 3 årsalder men vi fikk fjærnet mandlene etter besøk hos en barnelege med astma og allergi som spesialitet. 

Vi har ikke hatt noen innleggelser eller turer til legevakten pga av astmaen på lenge nå. 

Skrevet

Vi bruker på en måte også bare flutide ved behov, men ser an behovet, og begynner når forkjølelsessesongen begynner, folk rundt oss begynner å bli forkjølet. Husker ikke hva som står på singulairen engang, men pleier å bruke den når han er forkjølet, somsagt er min sønn 18 år, så er flere år siden jeg egentlig har vært engasjert i dette. Heldigvis er han ikke ofte forkjølet. Det er også bedre nå, og han har ikke hatt symptomer siden i sommer, da allergien også blomstret.

Skrevet

Tusen takk for svar

vi skal til en allergi og astma lege snart, så kanskje han vet litt mere enn barnelegen gjør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...