Gå til innhold

Hva tenker dere om dette barnet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart 2,5 år, ingen språk. Dårlig med blikkontakt, men ikke under lek/tulling. Stort sett blid og fornøyd og gjør seg forstått med å hente voksne viss det vil noe. Har ok språkforståelse. I barnehagen holder barnet seg mest for seg selv, vil helst bla i bøker og styre med sitt. Hjemme er barnet sosialt med de nærmeste og barn som kommer på besøk. Ikke flink til å leke, liker mest å løpe/herje og hadde barnet fått lov kunne det sett på iPad /TV i timesvis. Mor er litt bekymret, barnehagen er ikke bekymret for språk, men mer det at han vil helst være for seg selv. 

Anonymkode: ceef8...5e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Språket kan komme plutselig. Broren min snakket ikke før han var 3 år, men da han plutselig begynte pratet han som en foss. Han hadde jo et veldig ordforråd og språkforståelse, han hadde bare holdt det inni seg helt til han plutselig knakk koden og snakket på inn og utpust.

Det kan godt hende barnet holder seg for seg selv pga det med språket. Det er ikke alle det er naturlig for å være sammen med andre når komunikasjonen ikke er på plass. Noen barn skriker høyt, slår osv om de ikke blir forstått, mens andre trekker seg unna, det har jo med personlighet å gjøre...

Ville nok sett det an ihvertfall et halvår til, og sett hvordan ting ble når språket kommer.

Anonymkode: 9a1da...0ce

Skrevet

Jeg hadde også en som helst ville være for seg selv. Hun hadde en enorm fantasi og kunne sitte under et tre og snakke med seg selv i evigheter, som regel uten leker. 

Hun lekte lite og hadde kun kasser med bøker på rommet sitt, dukker og annet fenget kun litt når hun hadde besøk. 

Hun var litt ensom på skolen, men da hun kom i ny klasse på ungdomsskolen, blomstret hun opp og ble supersosial. 

Nå studerer hun sosiologi og har en travel og sosial studiehverdag. 

Så mitt råd er å senke skuldrene. Ikke alle følger A4 malen, men det betyr ikke at de har eller får problemer. 

Jeg hadde også en som var sen med språk, men sterk sosial. Der fikk vi hjelp fra logoped det siste halve året før skolestart og nå er han en veltalende og lykkelig skolegutt. 

Det vil helst gå bra 💕

Anonymkode: 632da...e3a

Skrevet

Vanskelig å mene noe bare basert på det du skriver. Jeg synes det tryggeste man gjør er å stole på ekspertisen. 

Et lite eksempel. Jeg er fra en tospråklig familie. Begge språk praktiseres hjemme. Min lillebror pratet svært lite som barn. Han ble utredet og autisme var inne i bildet. Da han nærmet seg fem år begynte han å prate, nesten over natten. Da snakket han begge språk nesten flytende. 😂😂😂 Ekspertene var forundret. Han er i dag en voksen mann, uhyre intelligent, har kone og barn. Han er en fåmælt type, tar ikke nødvendigvis ordet. Men han har høy utdannelse, god jobb og mangler ikke sosial intelligens. 

Sier ikke dette er normalt, men du ser kanskje hvor jeg vil? Barn er forskjellige som voksne er, de har forskjellig personlighet og utvikler seg i sitt tempo. I min brors tilfelle ble altså autisme vurdert. Men han oppfylte ikke «kravene». 

Så jeg sier, ikke søk råd på nett. 

Anonymkode: 35641...d44

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snart 2,5 år, ingen språk. Dårlig med blikkontakt, men ikke under lek/tulling. Stort sett blid og fornøyd og gjør seg forstått med å hente voksne viss det vil noe. Har ok språkforståelse. I barnehagen holder barnet seg mest for seg selv, vil helst bla i bøker og styre med sitt. Hjemme er barnet sosialt med de nærmeste og barn som kommer på besøk. Ikke flink til å leke, liker mest å løpe/herje og hadde barnet fått lov kunne det sett på iPad /TV i timesvis. Mor er litt bekymret, barnehagen er ikke bekymret for språk, men mer det at han vil helst være for seg selv. 

Anonymkode: ceef8...5e5

Jeg tenker at dette barnet høres likt ut som min eldste på den alderen. Han har en enorm fantasi og liker veldig godt å leke for seg selv. Da har han full kontroll på leken og bestemmer alt selv. Pga dårlig språk er det ikke så lett å forklare andre hvordan den detaljerte og kompliserte leken hans er. Dermed er det enklere og best for han å leke alene. Han har aldri vært noe spesielt interessert i å leke med barn. Han har alltid vært stort sett blid og fornøyd, han liker det sånn! Å leke med andre krever konsentrasjon og krever mye energi fra han. Derfor trenger han å trekke seg tilbake for seg selv litt. Har alltid likt "herjelek" best og ikke så mange regler i leken. 

Han går nå på skolen og trives kjempegodt. Har venner der, men liker fremdeles å styre mye for seg selv. Skolen er påpasselig så han ikke faller helt ut fra å leke med andre. Har hatt oppfølging fra logoped i mange år og det fungerer kjempegodt. Det er ikke noe galt med han, men han er kanskje ikke helt A4? Men det er da ingen, sant?! Uansett, så er han et velfungerende barn. 

Jeg ville fulgt med på språk og oppfordret til lek med andre barn. Men samtidig må barnet få muligheten til å trekke seg tilbake og leke alene hvis han vil. Det er da ikke noe galt i å være litt for seg selv! Samtidig er det også greit at barnehagen passer på at barnet ikke bare leker alene, men også er med på lek med andre. 

Anonymkode: 9b1cd...b84

Skrevet

Jeg tenker at alle barn blir født med forskjellig personlighet, og dette er hans personlighet 😉 Og det er helt ok

Anonymkode: 5e31e...5d3

Skrevet

Hva mener du med ikke språk? Om barnet faktisk ikke har språk - som i ikke forstår eller formidler noe, skal det utredes øyeblikkelig.

Om hen forstår det meste, altså har impressivt språl, men mangler ord for selv å uttrykke seg verbalt er det ikke krise. Men fortsatt noe jeg ville ønsket utredet av PPT på en 2,5-åring, særlig om det er en jente (gutter er oftere noe tregere). Det er klart utenfor normalen og en prediktor for senere skolevansker.

Kan godt være at ungen er helt i orden,  men ved utfordringer er det for meg merkelig å ikke sjekke om noe bør gjøres. Mange barnehager mangler kompetanse til å vurdere om barn på denne alderen bør utredes nærmere.

Anonymkode: cd854...aa2

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med ikke språk? Om barnet faktisk ikke har språk - som i ikke forstår eller formidler noe, skal det utredes øyeblikkelig.

Om hen forstår det meste, altså har impressivt språl, men mangler ord for selv å uttrykke seg verbalt er det ikke krise. Men fortsatt noe jeg ville ønsket utredet av PPT på en 2,5-åring, særlig om det er en jente (gutter er oftere noe tregere). Det er klart utenfor normalen og en prediktor for senere skolevansker.

Kan godt være at ungen er helt i orden,  men ved utfordringer er det for meg merkelig å ikke sjekke om noe bør gjøres. Mange barnehager mangler kompetanse til å vurdere om barn på denne alderen bør utredes nærmere.

Anonymkode: cd854...aa2

Det er en gutt ja. Han snakker ikke, men forstår det meste som blir sagt til han. Han sier enkelte ord som mamma, pappa, hadet, bil etc, men bare få enkeltord. Ber jeg han om å hente lua feks så gjør han det. Men ingen verbal kommunikasjon. 

Anonymkode: ceef8...5e5

Skrevet

Han kan også «synge» de fleste barnedagene, altså melodiene. Hørsel er sjekket og er ok.

Anonymkode: ceef8...5e5

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vanskelig å mene noe bare basert på det du skriver. Jeg synes det tryggeste man gjør er å stole på ekspertisen. 

Et lite eksempel. Jeg er fra en tospråklig familie. Begge språk praktiseres hjemme. Min lillebror pratet svært lite som barn. Han ble utredet og autisme var inne i bildet. Da han nærmet seg fem år begynte han å prate, nesten over natten. Da snakket han begge språk nesten flytende. 😂😂😂 Ekspertene var forundret. Han er i dag en voksen mann, uhyre intelligent, har kone og barn. Han er en fåmælt type, tar ikke nødvendigvis ordet. Men han har høy utdannelse, god jobb og mangler ikke sosial intelligens. 

Sier ikke dette er normalt, men du ser kanskje hvor jeg vil? Barn er forskjellige som voksne er, de har forskjellig personlighet og utvikler seg i sitt tempo. I min brors tilfelle ble altså autisme vurdert. Men han oppfylte ikke «kravene». 

Så jeg sier, ikke søk råd på nett. 

Anonymkode: 35641...d44

Hva er «kravene» for autisme? Jeg mistenker ikke det selv, men tenker mye på det med språket.

Anonymkode: ceef8...5e5

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snart 2,5 år, ingen språk. Dårlig med blikkontakt, men ikke under lek/tulling. Stort sett blid og fornøyd og gjør seg forstått med å hente voksne viss det vil noe. Har ok språkforståelse. I barnehagen holder barnet seg mest for seg selv, vil helst bla i bøker og styre med sitt. Hjemme er barnet sosialt med de nærmeste og barn som kommer på besøk. Ikke flink til å leke, liker mest å løpe/herje og hadde barnet fått lov kunne det sett på iPad /TV i timesvis. Mor er litt bekymret, barnehagen er ikke bekymret for språk, men mer det at han vil helst være for seg selv. 

Anonymkode: ceef8...5e5

Jeg tenker at det barnet er normalt. Ikke vanlig at så små barn får bestevenner i så ung alder. Jeg har en datter som likte best å leke alene. Det løsnet ved 3 års alder. Har en sønn på 2 1/2 , har ikke snakket så innmari mye, men det har løsnet veldig mye nå. 0 stress. 

Anonymkode: 6220c...767

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er «kravene» for autisme? Jeg mistenker ikke det selv, men tenker mye på det med språket.

Anonymkode: ceef8...5e5

Men barnehagen har jo peiling. De sier at det ikke er grunn til bekymring. Les mye bøker sammen med barnet. Snakk mye sammen med barnet. Det kommer til å løsne fortere enn du aner. 

Anonymkode: 6220c...767

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at dette barnet høres likt ut som min eldste på den alderen. Han har en enorm fantasi og liker veldig godt å leke for seg selv. Da har han full kontroll på leken og bestemmer alt selv. Pga dårlig språk er det ikke så lett å forklare andre hvordan den detaljerte og kompliserte leken hans er. Dermed er det enklere og best for han å leke alene. Han har aldri vært noe spesielt interessert i å leke med barn. Han har alltid vært stort sett blid og fornøyd, han liker det sånn! Å leke med andre krever konsentrasjon og krever mye energi fra han. Derfor trenger han å trekke seg tilbake for seg selv litt. Har alltid likt "herjelek" best og ikke så mange regler i leken. 

Han går nå på skolen og trives kjempegodt. Har venner der, men liker fremdeles å styre mye for seg selv. Skolen er påpasselig så han ikke faller helt ut fra å leke med andre. Har hatt oppfølging fra logoped i mange år og det fungerer kjempegodt. Det er ikke noe galt med han, men han er kanskje ikke helt A4? Men det er da ingen, sant?! Uansett, så er han et velfungerende barn. 

Jeg ville fulgt med på språk og oppfordret til lek med andre barn. Men samtidig må barnet få muligheten til å trekke seg tilbake og leke alene hvis han vil. Det er da ikke noe galt i å være litt for seg selv! Samtidig er det også greit at barnehagen passer på at barnet ikke bare leker alene, men også er med på lek med andre. 

Anonymkode: 9b1cd...b84

Å, så godt å lese! Har en sønn på 5 som er akkurat på en prikk som det du beskriver. Han utredes nå av PPT, og autisme har vært nevnt. Selv tror jeg bare han er sær, men jeg er meget spent på konklusjonen til PPT.

Så godt å høre at det går bra med barnet ditt på skolen. Jeg er meget spent på hvordan min vil takle det sosiale på skolen. Det kognitive er det ikke noe i veien med.

Anonymkode: bd26d...1ae

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å, så godt å lese! Har en sønn på 5 som er akkurat på en prikk som det du beskriver. Han utredes nå av PPT, og autisme har vært nevnt. Selv tror jeg bare han er sær, men jeg er meget spent på konklusjonen til PPT.

Så godt å høre at det går bra med barnet ditt på skolen. Jeg er meget spent på hvordan min vil takle det sosiale på skolen. Det kognitive er det ikke noe i veien med.

Anonymkode: bd26d...1ae

Kan jeg spør hvorfor de tenker på autisme?

Anonymkode: ceef8...5e5

Skrevet

Det er pga det sosiale, at han trekker seg unna og er innimellom i sin egen boble. Har andre interesser enn de andre barna. Liker å puslemed små konstruksjonsleker for seg selv. Er uvanlig flink med dette, samt tegning...

Språket har vært forsinket, men er nå OK. Hatt logoped.

I tillegg har han litt dårlig forståelse for andre menneskers grenser, kan sette seg på fanget til ukjente fex. Han er 5.

Det var ikke vi som ga uttrykk for bekymring, det var barnehagen. 

Anonymkode: bd26d...1ae

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snart 2,5 år, ingen språk. Dårlig med blikkontakt, men ikke under lek/tulling. Stort sett blid og fornøyd og gjør seg forstått med å hente voksne viss det vil noe. Har ok språkforståelse. I barnehagen holder barnet seg mest for seg selv, vil helst bla i bøker og styre med sitt. Hjemme er barnet sosialt med de nærmeste og barn som kommer på besøk. Ikke flink til å leke, liker mest å løpe/herje og hadde barnet fått lov kunne det sett på iPad /TV i timesvis. Mor er litt bekymret, barnehagen er ikke bekymret for språk, men mer det at han vil helst være for seg selv. 

Anonymkode: ceef8...5e5

Hadde et sånt barn i bhg. Halvt år senere pratet han som en foss og lekte med andre barn. Han var 2,5 også, vi var bekymret for han.

Anonymkode: 35a73...a89

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er pga det sosiale, at han trekker seg unna og er innimellom i sin egen boble. Har andre interesser enn de andre barna. Liker å puslemed små konstruksjonsleker for seg selv. Er uvanlig flink med dette, samt tegning...

Språket har vært forsinket, men er nå OK. Hatt logoped.

I tillegg har han litt dårlig forståelse for andre menneskers grenser, kan sette seg på fanget til ukjente fex. Han er 5.

Det var ikke vi som ga uttrykk for bekymring, det var barnehagen. 

Anonymkode: bd26d...1ae

Dette var svar til #14.

Anonymkode: bd26d...1ae

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er «kravene» for autisme? Jeg mistenker ikke det selv, men tenker mye på det med språket.

Anonymkode: ceef8...5e5

Ved autisme :

barnet er lite eller uintrisert i andre barn.

dårlig til å snakke /ikke språk

forstår ikke regler i lek

leker med leker på unormal måte feks snurrer på hjulene på bilen istedet for å kjøre med den på gulvet.

har dårlig motorikk

Vanskelig for å forstå beskjeder.

Overganger fra en aktivitet til en annen gir utagering og utrygghet.

Vanskelig med blikkkontakt ser i andre retninger når du snakker til barnet. 

Ofte mye roping og hyling 

Ofte søvnproblemer vanskelig for å finne roen.

 

Skrevet

Jeg pratet ikke før jeg var 3 år. Hørte ikke etter heller så det var masse undersøkelser hos lege og sykehus for de trodde jeg var døvstum 😂 Har perfekt tale og hørsel, jeg gadd vel bare ikke 😅

Anonymkode: db3f2...637

Skrevet
1 time siden, Toneelise skrev:

Ved autisme :

barnet er lite eller uintrisert i andre barn.- veldig interessert i andre barn, men leker helst alene

dårlig til å snakke /ikke språk-har dårlig språk

forstår ikke regler i lek -usikker på denne

leker med leker på unormal måte feks snurrer på hjulene på bilen istedet for å kjøre med den på gulvet.-nei

har dårlig motorikk-nei, kanskje litt dårlig finmotorikk

Vanskelig for å forstå beskjeder.-nei

Overganger fra en aktivitet til en annen gir utagering og utrygghet.-nei

Vanskelig med blikkkontakt ser i andre retninger når du snakker til barnet. -inn i mellom. 

Ofte mye roping og hyling -nei 

Ofte søvnproblemer vanskelig for å finne roen.-sover godt og hele natten.

Kanskje han bare er sen? Får høre mer med barnehagen og om de evt kan høre med PPT om en observasjon...

 

Anonymkode: ceef8...5e5

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Anonymkode: ceef8...5e5

Synes ikke det virker som om det er autisme hvis du kan svare nei på stortsett alt. Dette var de tingene som var utpreget hos min når han var på samme alder og han har fått diagnosen atypisk autisme men snakk med barnehagen hvis du tviler.

Skrevet
På 9.3.2019 den 14.22, Anonym bruker skrev:

Det er en gutt ja. Han snakker ikke, men forstår det meste som blir sagt til han. Han sier enkelte ord som mamma, pappa, hadet, bil etc, men bare få enkeltord. Ber jeg han om å hente lua feks så gjør han det. Men ingen verbal kommunikasjon. 

Anonymkode: ceef8...5e5

Jeg synes ikke det høres urovekkende ut. Det er stor forskjell fra barn til barn i den alderen, på hvor langt de er kommet språklig. Noen prater som en foss, noen prater nesten ikke, og noen snakker mest uforståelig.

Anonymkode: 6d0cc...082

Skrevet

Det er stor forskjell på å ha dårlig språk og ha dårlig språkforståelse. Selve språket - altså ordforrådet - kan fint komme sent uten at man er spesielt bekymret. Men dersom barnet har dårlig språkforståelse kan dette være mer bekymringsfullt. Dårlig språkforståelse kan føre til at barnet ikke forstår sosialt samspill, at barnet ikke forstår lek med jevnaldrende osv. Det kan igjen føre til at barnet trekker seg ut av det sosiale samspillet eller ar barnet blir utagerende - rett og slett fordi de ikke forstår det som skjer  og det som kommuniseres. 

2,5 år er ikke mye da. Språk kan fint komme etterhvert. Hadde barnet vært 4-5 år så hadde man nok vært mer bekymret. 

Anonymkode: 3a045...a7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...