GÃ¥ til innhold

📞Hvilken innstilling må jeg forandre på? Får ikke SMS før mobildata slås på! iPhone.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er lite teknisk anlagt så jeg skal forsøke å forklare så godt jeg kan.

Som oftest får jeg meldinger. Men fra enkelte personer får jeg ikke SMSen før mobildata slås på. Det spiller ingen rolle om wifi står på, jeg må ha på mobildata for å få meldingene. Jeg har ikke på mobildata hele tiden for å spare penger. Litt kjedelig da jeg går glipp av enkelte viktige SMSer. 

 

Jeg har iPhone x. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 6fbfe...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er de meldingene sendt om MMS, og for å motta disse på du ha på mobildata på iPhoner 😕

Anonymkode: ceb1b...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en lite teknisk person til en annen: Når man sender meldinger gjennom FaceTime, fra iPhone til iPhone, de blå meldingene, så bruker man nett, ikke SMS. Jeg tror mobildata må stå på for at man skal ha denne funksjonen. 

Anbefaler at du heller går inn på innstillinger og mobilnett. Scroll nedover til den lange listen med apper. Slå av alle appene som du ikke vil at skal bruke mobildata. Gå inn på de andre og velg «når appen er i bruk» i stedet for «alltid». Da bruker du kun mobildata når de utvalgte appene er åpne på skjermen. Så kan du la mobildata være på hele tiden, men ha full kontroll på hva som brukes. Da mottar du alltid «blå meldinger» også😉

Anonymkode: bdc11...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går automatisk over på 4g - mobildata om wifi slås av. Om jeg forstår rett?

Anonymkode: 7c072...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mobildata skal da være tent hele tiden?

Anonymkode: 90306...608

Må den? Men jeg har ikke så mye mobildata på mobilabonnement mitt. Blir det ikke dyrt om den står på hele tiden?

Anonymkode: 6fbfe...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å kunne ta i mot og sende SMS så må du ha mobildata på, men du kan velge å bare kunne bruke det til det, og slå av roaming

Gå inn på innstillinger > mobilnett

Slå på mobildata, så trykker du deg inn på mobildatavalg

Gå videre til aktiver 4G 

Der kan du velge mellom «av», «tale og data», «kun data»

Du velger «tale og data» 

Nå får du snakket og sendt SMSer, men ikke brukt data på noe annet som googlemaps, Facebook eller andre apper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må den? Men jeg har ikke så mye mobildata på mobilabonnement mitt. Blir det ikke dyrt om den står på hele tiden?

Anonymkode: 6fbfe...2d5

Nei. Ikke hvis du ikke bruker det aktivt. Men hvis du skal motta SMS så skal den være på.

Anonymkode: 90306...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Ikke hvis du ikke bruker det aktivt. Men hvis du skal motta SMS så skal den være på.

Anonymkode: 90306...608

Tror dere snakker om forskjellige ting: mobildata=4g, mobilnett=operatør (den må være på for å sende/motta SMS, ringe osv, mobildata trenger ikke være på noen gang).

En annen her nevner også at om man skal motta MMS må mobildata være på, det stemmer ikke, men det kan være en innstilling i abonnementet ditt. Ring din operatør og be om hjelp :)

Er meldingene du mottar når du skrur på mobildata (3/4g) blå? Isåfall er det iMessage, men de skal du kunne motta også når du har på wifi. Har de vanlig farge er de enten så lange at de blir sendt som MMS, inneholder bilder eller avsender har en innstilling hvor MMS er hovedinstilling for tekstoverføring. Da må du som jeg sa i stad, ringe din operatør og forklare problemet.

Anonymkode: 6f61b...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 8.3.2019 den 22.21, Anonym bruker skrev:

Fra en lite teknisk person til en annen: Når man sender meldinger gjennom FaceTime, fra iPhone til iPhone, de blå meldingene, så bruker man nett, ikke SMS. Jeg tror mobildata må stå på for at man skal ha denne funksjonen. 

Anbefaler at du heller går inn på innstillinger og mobilnett. Scroll nedover til den lange listen med apper. Slå av alle appene som du ikke vil at skal bruke mobildata. Gå inn på de andre og velg «når appen er i bruk» i stedet for «alltid». Da bruker du kun mobildata når de utvalgte appene er åpne på skjermen. Så kan du la mobildata være på hele tiden, men ha full kontroll på hva som brukes. Da mottar du alltid «blå meldinger» også😉

Anonymkode: bdc11...2a3

De blå meldingene er «imessage», har ingenting med facetime å gjøre 😉

Imessage aktiveres i egen innstilling.

Anonymkode: caf5b...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror dere snakker om forskjellige ting: mobildata=4g, mobilnett=operatør (den må være på for å sende/motta SMS, ringe osv, mobildata trenger ikke være på noen gang).

En annen her nevner også at om man skal motta MMS må mobildata være på, det stemmer ikke, men det kan være en innstilling i abonnementet ditt. Ring din operatør og be om hjelp :)

Er meldingene du mottar når du skrur på mobildata (3/4g) blå? Isåfall er det iMessage, men de skal du kunne motta også når du har på wifi. Har de vanlig farge er de enten så lange at de blir sendt som MMS, inneholder bilder eller avsender har en innstilling hvor MMS er hovedinstilling for tekstoverføring. Da må du som jeg sa i stad, ringe din operatør og forklare problemet.

Anonymkode: 6f61b...d8e

Neineinei. Nå er det du som roter. Hvis man skal motta SMS må 4g være på. Uten 4g, Edge eller 3G kan man ikke motta meldinger. Uten netttilgang kan man ikke motta hverken mms eller SMS.

Telenor eller Netcom er mobiloperatør og viser hva slags abonnement man har.

Anonymkode: eb290...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ehhh jo man kan motta SMS men ikke MMS! 

Anonymkode: ceb1b...e83

Nei. 4g, Edge og 3G er dekningen man har for å koble seg til nett. Slår man dette av får man ikke dekning. Så nei, det fungerer ikke. 

Anonymkode: eb290...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...