Gå til innhold

Er dette for mye forlangt av meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen begynner i ny jobb i mai, og er hjemme på fulltid fram til da. Jeg jobber 100%, og vi har tre barn i alderen 2-6 år. Jeg ble skikkelig sur på han i går, for han gjør nærmest ingenting hjemme. Da jeg var hjemme i permisjon, gjorde jeg alt - handlet mat og klær til barna, støvsugde, vasket klær og sengetøy, og laget middag. Jeg hentet i barnehagen, luftet bikkja og gjorde alt som trengs. Mannen nå ... han gjør ingenting. Da jeg kom hjem fra jobb i går, måtte jeg ut og handle mat, jeg satte på en vask, og laget middag. Søpla rant over kanten, og gulvene var smulete.

Jeg tok det opp med han, og han ble sur. Han støvsugde jo tross alt forrige fredag. Er det virkelig for mye forlangt av meg at jeg legger inn et lite ønske om at han steller huset mens jeg er på jobb? Hvorfor blir han sur når jeg påpeker dette? Er det vanlig?

Anonymkode: 87101...1a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mye forlangt? Nei, det er tydelig at du forventer altfor lite av ham.

Spør ham hvorfor han mener det er ok at du skal gjøre så godt som alt med hus, hjem og barn når det er han som har fri?

En mann som hadde blitt sur for noe slikt og som selv ikke forstod at han måtte bidra med sitt til alt i hjemmet, det hadde blitt en eks av meg. Så får han bo i egen skitt, om det er det han vil. Jeg hadde ikke tatt på meg å være vaskekona og tjeneren til en voksen, frisk, men lat mann.

Gi ham en sjanse, snakk ordentlig med ham. Sett opp lister over ALT som må gjøres i hjemmet deres for å få familien AS til å gå rundt. Så fordeler dere oppgavene på to - en til han, en til deg. Da har dere hva dere begge skal gjøre når han begynner i jobb igjen. Så gir du ham din liste og forteller ham at i og med at han nå ikke jobber så får han ta det meste på din liste også, slik du har gjort når du har hatt permisjon.

Vil han ikke - familievernkontoret asap.

Anonymkode: eb187...7a0

Skrevet

Nei, oppegående og voksne menn bidrar hjemme uten å måtte mases på. 

Her kom jeg hjem til brettet klesvask og rent hus hver dag han var hjemme i perm. Eneste han ikke gjorde var middag, den har jeg alltid klar kl 17, men det er fordi han er en elendig kokk og jeg tar den delen selv med glede 😅

Vurdert parterapi?

Anonymkode: 4fabf...db7

Skrevet

At du i det hele tatt spør det spørsmålet viser vel hvilken latsabb av en mann du har valgt. Ville ikke kalt det en mann engang 

slipper heldigvis å kreve noe som helst da mannen er fult kapabel til å skjønne at vi er likeverdige hjemme. 

Anonymkode: 8e233...6a6

Skrevet

Jeg tror egentlig at du vet svaret på dette selv, HI. Enkelte mener at man skal svelge slike kameler "for barnas skyld" (les:husfreden), men på sikt er det slett ikke holdbart! Jeg snakker av erfaring. Min eks hadde samme holdning, og jeg gikk i fella og jobbet dobbelt. Orket ikke krangel og dårlig stemning rundt barna, og det utnyttet han. Om han ikke skjønte bedre, eller om det bare var behagelig, vet jeg ikke, men over tid fikk jeg helt avsmak på mannen! Sex med han bød meg imot, og jeg irriterte meg over ALT til slutt! Så jeg gikk. Da "hadde han jo tenkt å ta tak" selvsagt, men for meg var toget gått! Jeg råder deg til å ta en real prat med mannen din, aller helst på fvk. Gjør det før det er gått for langt! For jeg lover deg at du kommer dit om det fortsetter! Lykke til ☺

Anonymkode: b5e8b...4ea

Skrevet

Du vet selv at dette ikke er greit. Ta en alvorsprat med mannen. Forklar hvor mye jobb det er å gå huset til å «gå rundt». Hvis han ikke forstår at det er naturlig at han tar mesteparten av dette på dagtid når han er uten jobb så kan han vel inke være mye å samle på?

Mannen min var håpløs på husarbeid i starten av forholdet. Det ble mye krangling, og gikk så langt at vi skrev detaljerte lister over hva som må gjøres daglig, ukentlig, månedlig i huset. Det ble en oppvåkning for ham. Nå vasker han alt tøy, skifter på sengene hver uke, vasker kjøkken etter middag, ser når badet trenger vask osv. Det beste er at han SER hva som trengs, og gjør det av seg selv. I starten av forholdet ble jeg gal av å hele tiden «be om hjelp» og delegere alt. 

Planlegging av innkjøp og matlaging er han fortsatt elendig på, men det er ikke noe problem, den biten tar jeg gjerne selv når jeg ikke står alene med alt det andre.

Anonymkode: 43f95...00b

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke for mye for langt. Hvorfor gidder du?

Anonymkode: 13948...a31

Skrevet

Takk dere. Jeg måtte bare dobbeltsjekke at jeg ikke var helt på tur. Det blir alvorsprat i løpet av morgendagen. 

HI

Skrevet

Ekstra trist at skriver dette på kvinnedagen😥 Ikke finn deg i dette, HI!

Skrevet

Absolutt ikke for mye forlangt. Jeg hadde blitt rasende og du ville sett månelyset fra hustaket vårt. Vi har hatt lignende diskusjoner hjemme. Jeg har en mann som er blind på husarbeid. Han ser ikke at ting må gjøres. Jeg forteller han hva han skal gjøre og blir det ikke gjort er jeg ingen søtnos.

Anonymkode: 53be5...f3f

Skrevet

Be ham lese seg opp på The mental load og The third shift, svært ofte er selv 50/50 ikke faktisk 50/50.

Anonymkode: a8716...a29

Gjest Antarctica
Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen begynner i ny jobb i mai, og er hjemme på fulltid fram til da. Jeg jobber 100%, og vi har tre barn i alderen 2-6 år. Jeg ble skikkelig sur på han i går, for han gjør nærmest ingenting hjemme. Da jeg var hjemme i permisjon, gjorde jeg alt - handlet mat og klær til barna, støvsugde, vasket klær og sengetøy, og laget middag. Jeg hentet i barnehagen, luftet bikkja og gjorde alt som trengs. Mannen nå ... han gjør ingenting. Da jeg kom hjem fra jobb i går, måtte jeg ut og handle mat, jeg satte på en vask, og laget middag. Søpla rant over kanten, og gulvene var smulete.

Jeg tok det opp med han, og han ble sur. Han støvsugde jo tross alt forrige fredag. Er det virkelig for mye forlangt av meg at jeg legger inn et lite ønske om at han steller huset mens jeg er på jobb? Hvorfor blir han sur når jeg påpeker dette? Er det vanlig?

Huff. Snakker om bortskjemt fyr... så dårlig har jeg aldri blitt behandlet, men kanskje jeg har vært "heldig", da?

Skrevet

Hvorfor gjør han ikke husarbeid? Er det fordi han ikke vet hva han skal gjøre? Er han syk?

Har han gjort andre ting? Hogd ved eller reparert bilen? Ble litt sur over på min over smulehelvete da jeg kom hjem onsdag, men da var hadde min gjort de ovennevnte tingene...

Eller gidder han rett og slett ikke?

Unnskyld alle spørsmålene, men jeg greier rett og slett ikke å forstå at en frisk oppegående mann ikke greier å ta grep i huset når han har fri en fredag. Dette har lite med feminisme og kvinnedag å gjøre. Det er snakk om voksne mennesker som må gjøre det de må for at livet skal gå rundt og barna skal ha det bra.

Nei du er ikke storforlangende. Tvert imot. Du må fortelle ham at husarbeid må gjøres kontinuerlig. Det hjelper ikke at han støvsuga forrige fredag. Han mener sikkert det er «din tur» å gjøre det nå, men det er hans jobb så lenge han har fri. Hvis han ikke har gode grunner for å la være. Gode grunner kan være oppussing, utearbeid, følge barn til legen eller andre ting som tar tiden, eller sykdom.

Skrevet

Tenk så kjipt å finne ut, etter tre barn, at mannen man er gift med, viser seg å være utviklingshemmet.

Skrevet

Da vi flyttet sammen, sa min mann at han kunne ha ansvar for støvsuging av huset hvis jeg tørket støv. Og ja han støvsuger, men må som regel minne på han, det går greit da han gjør det når jeg sier ifra.

Heldigvis så vasker ham både klær og setter på oppvaskmaskin. Han tar av senger når det trengs/ jeg spør og han lager middag nesten hver dag( han er hjem først av oss, så ang middag er jeg ganske så bortskjemt) 

Jeg har også sagt at hvis han ikke hjelper til hjemme, så kan det hende det smeller og han må ta alt..... 

Anonymkode: d8ead...e14

Skrevet

Hi her. 

Nei, han har ikke hatt noen gode grunner til å la være å gjøre husarbeid. Dvs, han mener jo det. Den ene dagen gikk bort til å bestille et vindu til garasjen. Den andre gikk med til å måke 50 kvm oppkjørsel. Han er bare treig, og så mener han at jeg er storforlangende. 

Men jeg snakket med han i går, og idag har pipa fått en annen lyd. Til nå har han tømt og startet oppvaskmaskinen, måkt ute igjen, og vasket to maskiner med klær. 👍

Skrevet

Altså; hvis dette er hver dag så har du all grunn til å klage. Hvis det er snakk om TO dager så ville jeg latt det passere. Vi kan alle Hardanger innimellom hvor alt bare går utrolig tregt eller vi er ualminnelig slitne. 

Anonymkode: 86de0...411

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...