Gå til innhold

Kraftig jente som også er veldig kresen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en høy og kraftig 9åring. Vi er klar over at hun burde gå litt ned i vekt, men synes det er vanskelig siden hun samtidig er fryktelig kresen. Hun er glad i mat og kan spise mye om det er noe hun liker, men rynker på nesa veldig fort. Vi begrenser mengden hun spiser, prøver å tilby grønnsaker og frukt om hun er sulten, drikker sukkerfri brus i helgen, en liten sjokolade til lørdagsgodt osv., men hovedproblemet er at det blir veldig mye karbohydrater ellers i hverdagen siden hun ikke er glad i kjøtt og grønnsaker. Ofte ender hun opp med å bare spise lefsa til tacoen, risen til kyllingmiddag, spaghetti uten kjøttsaus, brødskive uten pålegg osv. Det er ekstremt vanskelig å finne sunne ting hun liker, og da ender det opp med at hun ikke spiser i det hele tatt og blir sur og irritabel. Hun trener 2-3 ganger i uka. Noen tips til hvordan vi kan bidra til sunnere måltider og en sunn vektnedgang? 

Anonymkode: bd4db...1f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reagerer på at dere vil slanke en 9-åring og gi sukkerfri brus!

Hva med å sette ned foten og si hun må spise litt av alt. Nei, hun får ikke mere feks ris før hun har spist opp resten.

Anonymkode: 41446...de4

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan dere praktiserer måltider, men jeg har funnet en løsning som har fungert hos oss.

Fra barna har vært små og begynt å si at de liker ikke, så har jeg sagt at du trenger ikke spise opp, men eks grønnsaker skal ligge på fatet ditt, og du skal smake -hver gang.
Vi begynte som sagt med dette veldig tidlig, og det heter jo at man skal smake på en matvare mange ganger (30 kanskje) før du kan si at du ikke liker det. 
Vi har hatt veldig kresne barn, men nå har vi barn som spiser det meste, og tør å smake på nye ting, i allefall når de er borte.

Anonymkode: 3919b...27a

Skrevet

Er det så farlig om hun hopper over et måltid eller to? Hun har tydelogvis mye å gå på. Blor hun sulten nok er sjansen for at hun spiser noe hun ellers rynker på nesen av til neste måltid større.

Anonymkode: d6df0...ea3

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Reagerer på at dere vil slanke en 9-åring og gi sukkerfri brus!

Hva med å sette ned foten og si hun må spise litt av alt. Nei, hun får ikke mere feks ris før hun har spist opp resten.

Anonymkode: 41446...de4

Er jo ikke snakk om å slanke i så måte, men  at den maten hun spiser skal være litt sunnere og mer variert. Hva eller skal man gjøre? Hun er jo aktiv, så det er ikke det det står på. Et familiemedlem går til ernæringsfysiolog på sykehuset og har fått beskjed om at absolutt alle bør drikke sukkerfri brus, så det gjør vi alle sammen på lørdagskvelden.

Ellers er det sikkert lurt å gjøre som du sier, og det begrenser seg selv siden vi kun lager en porsjon ris o.l. til hver. Hun får ikke mer ris enn oss andre. Men kjøttet og grønnsakene ligger like fullt igjen på tallerkenen når måltidet er over. 

Anonymkode: bd4db...1f6

Skrevet

Da bør dere være glad hun er kresen. Hadde ikke blitt tynnere av å spise litt av alt enn bare noe en ting av noe. Særlig ikke om dere er strenge på småspising og junk. 

Anonymkode: c2859...89b

Skrevet

Vanskelig. Med det kostholdet sendes blodsukkeret på berg-og-dalbane. Spiser hun grov brødmat? Hva med egg? Det er både sunt og mettende. Sønnen min er heller ikke glad i pålegg, men spiser tomat eller epleskiver på brødskivene. Han er ellers glad i frukt, grønt og rent kjøtt, da. Regner med dere bruker grov pasta? Har dere prøvd annen saus enn kjøttsaus?

Anonymkode: 89e39...74b

Skrevet

Det å skulle slanke barn er en jobb for profesjonelle. Ta kontakt med helsestasjonen, ikke baser deg på råd fra anonyme.

Anonymkode: f68a8...7fe

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vanskelig. Med det kostholdet sendes blodsukkeret på berg-og-dalbane. Spiser hun grov brødmat? Hva med egg? Det er både sunt og mettende. Sønnen min er heller ikke glad i pålegg, men spiser tomat eller epleskiver på brødskivene. Han er ellers glad i frukt, grønt og rent kjøtt, da. Regner med dere bruker grov pasta? Har dere prøvd annen saus enn kjøttsaus?

Anonymkode: 89e39...74b

Ja, det er nettopp det. Det er liksom ikke nødvendigvis mengdene, men at det bare blir karbohydrater og jeg vet at det påvirker blodsukkeret. I tillegg blir man jo fort sulten igjen. Egg er hun veldig glad i, hvertfall akkurat nå, så det gir vi så ofte vi kan. Lager eggerøre, koker egg, omelett osv. for at det skal bli litt variasjon. Vi har ikke prøvd annen saus, for alt med saus er skummelt. Selv ren kylling liker hun ikke. Kan til nød spise litt ren kjøttdeig. Hamburger, pølser og fiskepinner går greit, men igjen; skulle gjerne hatt noen sunnere alternativer. Alle typer korn er også skummelt, så da går hun heller sulten. Jeg er enig i at det ikke er krise om hun hopper over måltider, men synes det er synd når hun går hele skoledager uten mat.

Endret av cookiesandcream
Trykket for fort.
Skrevet
1 minutt siden, cookiesandcream skrev:

Ja, det er nettopp det. Det er liksom ikke nødvendigvis mengdene, men at det bare blir karbohydrater og jeg vet at det påvirker blodsukkeret. I tillegg blir man jo fort sulten igjen. Egg er hun veldig glad i, hvertfall akkurat nå, så det gir vi så ofte vi kan. Lager eggerøre, koker egg, omelett osv. for at det skal bli litt variasjon. Vi har ikke prøvd annen saus, for alt med saus er skummelt. Selv ren kylling liker hun ikke. Kan til nød spise litt ren kjøttdeig. Hamburger, pølser og fiskepinner går greit, men igjen; skulle gjerne hatt noen sunnere alternativer. Alle typer korn er også skummelt, så da går hun heller sulten. Jeg er enig i at det ikke er krise om hun hopper over måltider, men synes det er synd når hun går hele skoledager uten mat.

Glemte visst anonymknappen. Sjeldent nicket har passet så dårlig som nå. 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...