Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #1 Skrevet 8. mars 2019 Vi fikk lov å sitte på med taxien hjem som kjører skoleelever som har spesielle behov å dermed får taxi dekket. På veien skulle noen barn settes av på avlastingsenter å sønnen min på 7 år spør hvilket sted dette er,med tanke på at flere i klassen skulle av der. Hvordan forklarer jeg det på en god måte? Anonymkode: dd7f6...1ba
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #2 Skrevet 8. mars 2019 Det er steder barna er for at resten av familien skal få en «pause». Det er slitsomt å ha et funksjonshemmet barn som krever mye, denne avlastningen gir familien muligheten til å hente seg inn og gjøre ting de kanskje ikke kan med andre søsken når det funksjonshemmede barnet er hjemme. Disse stedene har døgnbemanning, de ivaretar da alle barnas behov mens de er der. Jeg jobber på en avlastningsbolig for voksne med utviklingshemmede, de bor vanligvis hjemme sammen med foreldre og/eller søsken. De er her for at pårørende skal få hvilt og hentet seg inn. Da sørger vi for at de kommer seg på jobb, får medisiner, mat, hjelp til personlig hygiene, følger opp fritidsaktiviteter osv. Mange av disse ville dessverre hatt det bedre i en egen bolig i et bofelleskap, det er slitsomt for foreldre å ha et voksent barn med stort omsorgsbehov boende hjemme. Vi ser og hører dessverre ofte at det skorter på en del i hjemmet, dårlig hygiene, manglende klær og utstyr. Men for mange foreldre er det vanskelig å gi slipp. I tillegg er det i en del tilfeller et økonomisk spørsmål, foreldrene er verger og har kontroll på pengene den funksjonshemmede får (ung ufør). De får også omsorgslønn. Anonymkode: b6c5f...043
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå