Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått innvilget uføre. Jeg er 33 år. 

Der står det at uføre tidspunkt er 2011, rett etter at heg hadde fylt 27 år. Men jeg var sykemeldt i et år, før så hadde jeg en fødselspersmisjon og rett etter ble jeg sykemeldt igjen. Jeg regnes altså som ufør etter at min permisjon var ferdig. Rett før jeg gikk i sykemelding. Men hvis jeg hadde blitt regnet som ufør fra jeg begynte å bli sykemeldt kunne jeg hatt rett på ung ufør siden jeg ble sykemeldt allerede som 25-26 åring. 

Hva tenker dere? Bør jeg klage? Og i såfall hvor søker jeg om ung ufør?

Anonymkode: 0e869...b81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alder er kun en ørliten del av ung ufør. Det vurderes også alltid ved søknad om ufør. Iom du sier du har vært sykemeldt, kan man anta du har jobbet? 

Anonymkode: ecedd...2a2

Skrevet

Jeg har jobbet en del mens jeg var sykemeldt ja. Måtte jo prøve tilrettelagt arbeid, men det funket ikke så bra. 

Trodde alder hadde mye å si for ung ufør. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet en del mens jeg var sykemeldt ja. Måtte jo prøve tilrettelagt arbeid, men det funket ikke så bra. 

Trodde alder hadde mye å si for ung ufør. 

Alder har nesten ingenting å si. Jeg fikk avslag på ung ufør. Jeg var 22 år da jeg var i en alvorlig ulykke. 100% ufør på dagen. Har ikke kunnet jobbe etter den dagen. Har smerter 24/7.Lenket til sengen.i 13 år.  Er hos mange spesialister jevnlig. Store skader. Jeg fikk avslag. Måtte ha advokat . Fikk det etter å ha ventet på alt dette etter å ha prøvd i mange år. 

I svaret fra avslaget stod det at skadene ikke var alvorlige nok..  Jeg ble jo ikke blind eller døv. Så selv om vi syns vi fortjener Det, skal det mye til. Sjansen skal være alvorlig. 

Men der er jo bare å prøve 😊

Anonymkode: 3f855...9bc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Alder har nesten ingenting å si. Jeg fikk avslag på ung ufør. Jeg var 22 år da jeg var i en alvorlig ulykke. 100% ufør på dagen. Har ikke kunnet jobbe etter den dagen. Har smerter 24/7.Lenket til sengen.i 13 år.  Er hos mange spesialister jevnlig. Store skader. Jeg fikk avslag. Måtte ha advokat . Fikk det etter å ha ventet på alt dette etter å ha prøvd i mange år. 

I svaret fra avslaget stod det at skadene ikke var alvorlige nok..  Jeg ble jo ikke blind eller døv. Så selv om vi syns vi fortjener Det, skal det mye til. Sjansen skal være alvorlig. 

* skaden skal være alvorlig. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er utrolig dumt at slike personer som er gjennom slike ulykker at de ikke kommer tilbake i arb livet, må kjempe for ufør , da det sier seg selv!

Lovverket skulle vært endret for desse som kunne jobbet litt, og tror ikke jeg er den eneste som mener det.

Og at mer og mer personer som faktisk kunne jobbet noe, ikke gidder å prøve , bare kaver seg i hel for å bli ufør!

Jobber med 2 stk som kunne blitt ufør ganske fort pga diagnoser og smerter, men de jobber de, bare ikke fullt, fordi de mestrer det.

Anonymkode: 458e5...a54

Skrevet

Sykdommen må anses som alvorlig, og arbeidsevne nedsatt med minst 50% for å få ung ufør. Så selv om du har vært sykemeldt før du ble ufør er det slett ikke sikkert du har krav på ung ufør tillegget.

Men om du jobbet før du ble syk spiller det vel heller ingen rolle? Ung ufør tillegget er ikke så høyt, så du skal ikke ha så mye mer enn minstesats før det faller bort altså. Har du en uføretrygd som er over ung ufør så vil du jo ikke få det, for da velger de det som er høyest. Regner med ditt grunnlag er litt høyere siden du har jobbet?

Her er satsene til ung ufør, har du høyere trygd enn dette er det ingen vits å søke ihvertfall:

• Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle eller samboer, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp.
  • Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Anonymkode: 614bb...eba

Skrevet

Har du minstesats ufør? Jobbet før du ble sykemeldt? 

Anonymkode: ecedd...2a2

Skrevet

Hvorfor har du blitt ufør? 

Anonymkode: 19c52...f36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...