Gå til innhold

Kan dette «repareres»?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Som så mange andre tenåringsjenter slet jeg med selvbildet. Jeg var litt lubben og visste det utmerket og prøvde å gjøre noe med det. En dag i friminuttet da jeg gikk første året på vgs kom en gutt bort til meg og sa «Ta å slank deg, du er så jævlig feit!» Det knakk selvtilliten helt og ja, jeg ble syk etter den kommentaren. 

Jeg begynte å kaste opp etter maten og er nesten frisk fra det selvom jeg nå har gjort det i 13 år. Heldigvis har det ikke gått utover tennene mine!

Mitt største problem etter denne kommentaren var at jeg startet å misbruke avføringsmidler! Jeg kjøpte tabletter to ganger i mnd. Ca og knasket for å tømme meg helt.

Dette pågikk i mange år og systemet mitt er jo så klart ødelagt nå.

Tar jeg ikke tabletter kan jeg gå opptil 4 uker uten å gå på do, og da MÅ jeg ta tabletter siden jeg da ser høygravid ut og har vondt. Ofte har jeg så vondt mens jeg sitter på do at jeg kaster opp samtidig.

Kan dette repareres? Jeg vil jo ikke ha det slik! Jeg har vært hos mange leger, undersøkelser på sykehus og fått midler på resept som skal fungere. Den ene typen kalte legen på sykehuset for «the bomb» og ba meg ta fri fra jobb. Det hadde ingen virkning på meg.

Matvarer som skal hjelpe hjelper ikke og laktulose, movicol osv fungerer ikke.

Kan det fikses? Jeg vet ikke mine arme råd lenger. 

Anonymkode: 489ac...38e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har sikkert prøvd alt, så jeg vet ikke om noe råd hjelper.

Har du prøvd å begynne å drikke kefir? Bland med knuste linfrø og drikk et stort glass morgen og kveld. Begynne å jogge rolig f.eks 40 minutter daglig. Spis annen fermentert mat, som sylteagurk, syltet kål osv.

Anonymkode: f2065...975

Skrevet

Hvis du bor i nærheten av Oslo så kan jeg anbefale Balderklinikken. Noen mener de er humbug, men har bare gode opplevelser derfra :)

Skrevet

I følge lommelegen kan misbruk av avføringsmidler være farlig, men det skal ikke ødelegge tarmens tømmefunksjon...

https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/misbruk-av-avforingsmidler/68926708

Men mye spiller jo inn på tømming av tarmen, også psykiske ting. Jeg går f.eks på do daglig, til omtrent samme tid, når jeg er hjemme. Men reiser jeg bort en langhelg kan jeg fint gå 4 dager uten å ha noen form for behov for å gå på do, fordi jeg ikke liker å gå på do andre steder enn hjemme. Dette er jo psykisk, men jeg kjenner virkelig ingen trang, og kan sitte på do lenge uten å ha mulighet til å gå på do, jeg må rett og slett ikke.

Så jeg vil tror det kan repareres, men det sitter minst like mye i hodet ditt som i tarmen. Du må tro på at det kan repareres.

Anonymkode: 2c0f7...9b0

Skrevet

Gå til en lege. Anonyme på et forum er ikke kvalifiserte til å hjelpe deg med dette.

Skrevet
51 minutter siden, gale damen skrev:

Gå til en lege. Anonyme på et forum er ikke kvalifiserte til å hjelpe deg med dette.

Hun skriver jo at hun har vært hos flere leger og sykehus.
Jo, man kan spørre om råd på et anonymt forum, det kan faktisk hende noen har vært borti lignende tilfeller som ikke nødvendigvis de legene hun har vært hos har vært borti.

Anonymkode: 7ef12...502

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun skriver jo at hun har vært hos flere leger og sykehus.
Jo, man kan spørre om råd på et anonymt forum, det kan faktisk hende noen har vært borti lignende tilfeller som ikke nødvendigvis de legene hun har vært hos har vært borti.

Anonymkode: 7ef12...502

Javisst.

Og det kan hende at det er fjorten idioter som sitter og "vet" at de har løsningen og kan gjøre ubotelig skade.

Dette er en sak for fagfolk, ikke for svogerforskere og googlister.

Skrevet
6 minutter siden, gale damen skrev:

Javisst.

Og det kan hende at det er fjorten idioter som sitter og "vet" at de har løsningen og kan gjøre ubotelig skade.

Dette er en sak for fagfolk, ikke for svogerforskere og googlister.

Nå må du gi deg, uskyldige kjerringråd om hva man skal spise for å holde magen igang gjør ikke "ubotelig skade". Det er da ingen som kan foreslå ting som er direkte farlig her når det kommer til en tarm som ikke vil tømme seg....

Mange søker mer eller mindre alvorlige medisinske råd her hver eneste dag, og de fleste rådene som kommer er enten kjerringråd, reseptfrie ting eller å oppsøke lege. Ingenting skadelig.

Anonymkode: 2c0f7...9b0

Skrevet
1 minutt siden, gale damen skrev:

Javisst.

Og det kan hende at det er fjorten idioter som sitter og "vet" at de har løsningen og kan gjøre ubotelig skade.

Dette er en sak for fagfolk, ikke for svogerforskere og googlister.

Hvilke løsninger som hun ikke må gjennom lege for å prøve kan gi ubotelig skade? Tenker at kefir, linfrø, sylteagurk, movicol, svisker, faste dotider og lignende. ikke akkurat er skadelig på noen vis.

Har du prøvd å "rense kroppen" type detox kur eller lignenede? 3 dager kur, 5 dager kur og slike ting? Du kan få tips og råd om slike kurer på helsekosten, eller du kan google selv.
Det er jo ikke sikkert det fungerer, men det kan vel ikke skade mer?

Anonymkode: 7ef12...502

Skrevet

Har du vært ærlig til legender om hvorfor problemet har oppstått? Hvis du ikke har vært det, er det veien å gå. 

Anonymkode: 63c1c...b75

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke løsninger som hun ikke må gjennom lege for å prøve kan gi ubotelig skade? Tenker at kefir, linfrø, sylteagurk, movicol, svisker, faste dotider og lignende. ikke akkurat er skadelig på noen vis.

Har du prøvd å "rense kroppen" type detox kur eller lignenede? 3 dager kur, 5 dager kur og slike ting? Du kan få tips og råd om slike kurer på helsekosten, eller du kan google selv.
Det er jo ikke sikkert det fungerer, men det kan vel ikke skade mer?

Anonymkode: 7ef12...502

Nei. Jeg har en lever, så jeg detoxes helt naturlig uten dillete ekstrabiter.

For en frisk gi-tractus er ikke noen av de tingene du lister til skade. Poenget her er at HI antagelig IKKE har en frisk og fin tarm, og da bør det fagfolk inn.

Skrevet

På Ullevål kan man få tilsatt avføring i tarmen for å feks fjerne allergier. Muligens det kan hjelpe deg? Da får du alle riktige bakterier man skal ha i tarmen. 

Skrevet

Har du prøvd flytende renset parafin? Kjøpes på apoteket 

Anonymkode: 6ea5d...4c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...