Gå til innhold

Anmelde for ærekrenkelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ille må det være før man anmelder noen for ærekrenkelse? Er sjef i en frivillig organisasjon der en av mine faste frivillige som jeg har stolt på har begynt å snu seg mot meg. Jeg gav henne veldig mye tillitt pga at hun er hos oss hver dag og fordi hun er flink å hjelpe til. Hun er også veldig negativ og kjeftete, og jeg har den siste tiden fått en del henvendelser på at hun forteller andre hva de skal gjøre, og hvordan. En dag var hun så frekk å komme inn på kontoret mitt å be meg om legeerklæring fordi jeg ikke hadde tid å bære noen esker, de var da 5-6 stk allerede som fint kunne hjelpe. Hun har gått bak ryggen min til en av mine medarbeidere med en lapp hun mente skulle taes videre til styret. Alt som sto der var bare tull, og måter hun vil jeg skal styre på i stedenfor hvordan jeg gjør nå. Hun har også utvekslet meldinger om meg til andre som hun forsøkte vise til mine medarbeidere for å få støtte i sin sak. De har avvist henne, og kom også til meg med denne lappen da de synes alt som sto der var urelevant og kun for å bråke. Har tatt henne inn til meg flere ganger for å snakke med henne og forklare min og hennes rolle. Har ikke vært stygg, mem saklig og informativ. Men hun har fått en skikkelig torn i siden til meg, og jeg mistenker at hun nå jobber aktivt for å snu folk mot meg siden jeg nekter å danse etter hennes pipe. Jeg kommer til å si til henne at enten kutter hun ut dette tøvet, ellers får hun la være å komme. Men da tenker jeg hun vil ha hevn. Kan jeg rett og slett si til henne at jeg kommer til å anmelde henne for ærekrenkelse om hun ikke slutter? Dette går jo ut over mitt gode navn og rykte og posisjon ikke minst i min jobb. Begynner å miste tålmodigheten med denne damen.

Anonymkode: fcfd9...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærekrenkelse gikk ut av straffeloven i 2015. Det er en åpning fremdeles, men da for ting som blir offentliggjort i media eller sosiale medier.

Har du et styre eller ledelse over deg? I så fall ville jeg bedt om et møte med dem og tatt med lappen hun har skrevet og ev. skriftlig støtte de andre gir deg.

Da kommer reaksjonen over deg, og det tror jeg kan være en fordel. Da kan de gjøre det klart for henne at hvis hun ikke kan bidra til et positivt arbeidsmiljø hos dere så bør hun finne seg noe annet å gjøre, da andre frivillige, sjef og styre har sett seg lei av at hun undergraver det gode miljøet dere har hatt til nå.

Anonymkode: 23b8e...b79

Skrevet

Ok, ja jeg har snakket med 2 styremedlemmer og de sier gi henne et ultimatum. Enten slutter hun å forsure miljøet ellers så blir hun rett og slett utvist. Jeg håper jo ikke det går så langt, hun har behov for å være hos oss like mye som vi trenger henne som frivillig, men dette kan bare ikke få eskalere. Takk for svar.

HI

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, ja jeg har snakket med 2 styremedlemmer og de sier gi henne et ultimatum. Enten slutter hun å forsure miljøet ellers så blir hun rett og slett utvist. Jeg håper jo ikke det går så langt, hun har behov for å være hos oss like mye som vi trenger henne som frivillig, men dette kan bare ikke få eskalere. Takk for svar.

HI

Kanskje du kan ta henne inn på et litt formelt møte. Fortell henne at du har satt stor pris på den jobben hun har gjort, og det også var årsaken til at hun har fått såpass stor tillit hos deg. Meeeen, at du nå i lengre tid har sett at hun har endret seg når hun er der, at hun forsøker å innta en sjefsrolle hun ikke har, ikke bare overfor deg, men også andre. Og så spørre henne rett ut hva årsaken til det er...

Og så si at heretter må hun forholde seg til sånn og sånn og være slik og slik, at hun ikke kan forsøke å innta en sjefsrolle hun ikke har, og at hvis hun skal fortsette hos dere så forventer du og styret (få med det med styret slik at hun forstår at de er informert) at hun forholder seg til dette og at hun i fremtiden bidrar til å skape et positivt arbeidsmiljø.

Og hjelper det ikke, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å få henne til å gå.

Lykke til.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du kan ta henne inn på et litt formelt møte. Fortell henne at du har satt stor pris på den jobben hun har gjort, og det også var årsaken til at hun har fått såpass stor tillit hos deg. Meeeen, at du nå i lengre tid har sett at hun har endret seg når hun er der, at hun forsøker å innta en sjefsrolle hun ikke har, ikke bare overfor deg, men også andre. Og så spørre henne rett ut hva årsaken til det er...

Og så si at heretter må hun forholde seg til sånn og sånn og være slik og slik, at hun ikke kan forsøke å innta en sjefsrolle hun ikke har, og at hvis hun skal fortsette hos dere så forventer du og styret (få med det med styret slik at hun forstår at de er informert) at hun forholder seg til dette og at hun i fremtiden bidrar til å skape et positivt arbeidsmiljø.

Og hjelper det ikke, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å få henne til å gå.

Lykke til.

Ville hatt med en fra styret på møtet, så hun ikke i ettertid kan lage sin helt egen fremstilling av hva som ble sagt. 

Anonymkode: dec2d...88c

Skrevet

Ja det er nok lurt, fort jeg tror hun er typen til å gjøre akkurat det. Takk for gode tilbakemeldinger :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...