Gå til innhold

Hofteoperasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal hofte oppereres snart og lurer litt om det er andre her inne som har gjort det før? Jeg må skifte hofte kule og hofte skål. Og jeg skal oppereres på Stavanger sykehus. 

Hvordan får man sjekket omdømmet deres i forhold til operasjoner og komplikasjoner?

Anonymkode: 01356...19d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig du kan finne noe informasjon her:

https://www.kvalitetsregistre.no/registers/522/resultater

Røyker du? I så fall, kutt røyken, det vil halvere risikoen for komplikasjoner etter operasjonen.

Er du overvektig, gå ned i vekt før operasjonen, det vil også redusere risikoen for komplikasjoner.

Mener de fleste sykehus nå bruker et annet snitt enn tidligere, og det har færre komplikasjoner enn tidligere metode. De jeg har sett som har vært operert med nyere metode har hatt gode resultater.

Tren det du greier før operasjonen og tøy det du greier i all muskulatur i området (sete, bak-, frem- og innside lår, hoftebøyeren). Det vil gjøre opptreningen lettere etterpå. Gjør det du greier. Lykke til :)

Anonymkode: 298f5...b3e

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig du kan finne noe informasjon her:

https://www.kvalitetsregistre.no/registers/522/resultater

Røyker du? I så fall, kutt røyken, det vil halvere risikoen for komplikasjoner etter operasjonen.

Er du overvektig, gå ned i vekt før operasjonen, det vil også redusere risikoen for komplikasjoner.

Mener de fleste sykehus nå bruker et annet snitt enn tidligere, og det har færre komplikasjoner enn tidligere metode. De jeg har sett som har vært operert med nyere metode har hatt gode resultater.

Tren det du greier før operasjonen og tøy det du greier i all muskulatur i området (sete, bak-, frem- og innside lår, hoftebøyeren). Det vil gjøre opptreningen lettere etterpå. Gjør det du greier. Lykke til :)

Ja jeg røyker. Problemet er at jeg har gått for lenge nå uten å ha opperert så jeg sliter med å gå. Konstant smerter og har lakt på meg litt pga jeg har kronisk utmattelse.

jeg greier ikke å spre bena ut noe lengre da det stopper og store smerter. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg røyker. Problemet er at jeg har gått for lenge nå uten å ha opperert så jeg sliter med å gå. Konstant smerter og har lakt på meg litt pga jeg har kronisk utmattelse.

jeg greier ikke å spre bena ut noe lengre da det stopper og store smerter. 

Du kan slutte å røyke. Og det å vite at du halverer risikoen for komplikasjoner i etterkant bør være en enorm motivasjonsfaktor! Les dette: https://sykepleien.no/2013/11/ortopedene-som-ikke-vil-operere-roykere

Selv om du ikke kan trene så mye så kan du legge om kostholdet ditt slik at du også der ytterligere minimerer risikoen for komplikasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...