Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #1 Skrevet 6. mars 2019 Hei, Jeg har stålkontroll på økonomien min og syns det er gøy og spare og investere. Ca 2 år ut i forholdet til min mann (vørt sammen 5 år nå) ble det klart for meg at partneren min ikke klarer og håndtere økonomi. Han får støtte fra sin mor og har hatt delvis hjelp i ca 20 år. Jeg har prøvd følgende: fortelle foreldrene at de ikke må støtte han mer, det vil de ikke jeg har snakket med ham om det, det vil han stort sett ikke jeg har foreslått gjeldshjelp fra nav, det vil han ikke jeg har tatt det opp i parterapi, det hjalp ikke. Jeg har snakket med moren igjen og igjen på ett hyggelig plan for og forstå greiene. Det har ikke resultert i noe større forståelse. Jeg har nå styringen over kontoene hans og prøver og rydde opp, men han bruker fortsatt bare opp det han har og overfører mellom regningskontoer og sparekonto og spør om penger hjemme hos sin mor når det er tomt. - han for fortsatt regninger som jeg ikke vet om og han blir dermed liggende på etterskudd. Har fortalt dette at man har litt til overs av en grunn, men til ingen nytte. Jeg har oppført hva han bruker penger på og det er ingenting mystifistisk bortsett fra dårlig vaner med og kjøpe dyr mat og ikke betale regninger i tide og ikke avslutte abonnent som ikke er i bruk. Jeg eier hus og bil og har særeie på dette. Jeg tenker langsiktig og dette er skikkelig drit for synd og si det, men når moren dør som jo vil skje en gang i fremtiden så vil han få skikkelig store problemer og da er det meg som får høre gnag og mas om ekstra penger kan jeg se for meg. Jeg vil at dette skal løses nå, men han foretrekker jo at tingene er slik de er nå. At jeg eller moren bare ordner opp og han kan fortsette og bruke penger slik som før uten konsekvenser. Noen tips til hva som kan motivere ham? Anonymkode: 8bead...b62
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #2 Skrevet 6. mars 2019 Nei, den motivasjonen må han finne selv. Du har forsøkt alt du kan, han vil likevel ikke. Jeg synes du skal gå fra ham, for han ønsker ikke ta ansvar, han ønsker ikke bli voksen. Gå fra ham, kanskje det kan motivere ham til å ta ansvar for seg selv. Ikke kast bort livet ditt på en mann du må være mor for og som ødelegger økonomien deres. Gidder du mer kan du gi ham én siste sjanse - fortsette med familiekontor, han og dere må oppsøke økonomisk rådgiver, han må lære seg å ta ansvar for økonomien, og endringene må være varige, han må slutte å be moren om penger. Og vil han ikke - da kan du fortelle ham at da velger han også bort deg og ev. familien dere har. Anonymkode: 42bb0...3a8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #3 Skrevet 6. mars 2019 Huff, jeg føler alltid at det er løsningen liksom gå fra ham. Jeg skjønner det er rådet utenforstående gir når de hører dette som jo er en veldig negativ side av forholdet. For meg er det et vanskelig alternativ per nå pga små barn og langt borte fra nær familie. Livet vil bli veldig ensomt og det vet jeg fordi vi var fra hverandre ca 1 år. Venner har jeg ikke så mange nære av for tiden så jeg er litt alene. Jeg liker det, men ensomhet tåler jeg ikke så godt. Anonymkode: 8bead...b62
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #4 Skrevet 6. mars 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Huff, jeg føler alltid at det er løsningen liksom gå fra ham. Jeg skjønner det er rådet utenforstående gir når de hører dette som jo er en veldig negativ side av forholdet. For meg er det et vanskelig alternativ per nå pga små barn og langt borte fra nær familie. Livet vil bli veldig ensomt og det vet jeg fordi vi var fra hverandre ca 1 år. Venner har jeg ikke så mange nære av for tiden så jeg er litt alene. Jeg liker det, men ensomhet tåler jeg ikke så godt. Anonymkode: 8bead...b62 Hva hadde du forventet deg? Les hva du selv skriver: "Jeg har prøvd følgende: fortelle foreldrene at de ikke må støtte han mer, det vil de ikke jeg har snakket med ham om det, det vil han stort sett ikke jeg har foreslått gjeldshjelp fra nav, det vil han ikke jeg har tatt det opp i parterapi, det hjalp ikke." Og selv om du har tatt "kontroll over kontoene", så har du absolutt ingen kontroll. For han har fremdeles tilgang og trikser og mikser, eller han stikker til moren, eller han bare gjemmer regninger. Dette er en mann som IKKE VIL. Spørsmålet er hvorfor. Svaret er trolig at han aldri har måttet ta ansvar. Foreldrene har alltid ryddet opp etter ham og de gjør det fremdeles. Og på toppen av det har han til og med funnet den perfekte dama, ei som aksepterer at han roter bort pengene, ei som rydder opp etter ham, ei som ikke stiller krav til ham. Du har forsøkt alt. Det er ikke mer du kan gjøre så lenge han IKKE VIL. Da må du enten bare fortsette å få gjeldsproblemer pga. en som ikke tar noe ansvar for familien sin, men som ødelegger for familien sin. Eller du går fra ham. Så orden som du har på andre ting i livet bør du ikke stusse, du vil greie deg alene, du er på ingen måte avhengig av ham. Fortsetter du å leve med ham som han er og har vært, uten at han begynner å ta ansvar, da vil du trolig bli psyket ned (dine og barnas behov er jo ikke viktige, i hvert fall ikke nok til at han gidder endre seg), kanskje han allerede på sett og vis forteller deg at du ikke greier deg uten ham. Du vil miste selvrespekten fordi du lar deg behandle som en dritt, en som aldri blir hørt på. Og du vil til slutt miste respekten for ham. Og jo mer tid som går, jo mer sitter du fast. Du kan ikke motivere en som selv ikke ønsker en endring. Og hvorfor i all verden skulle han bruke en halv kalori på å endre seg? Det får ingen følger for ham å fortsette som før - for han har deg til å rydde opp og foreldrene som forer han med stadig mer penger. Han har ingen grunn til å endre seg, så hvorfor skulle han? Anonymkode: 42bb0...3a8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #5 Skrevet 6. mars 2019 Jeg har et enormt behov for trygghet, også økonomisk, og dette hadde jeg aldri klart leve med. Så jeg har ingen råd å komme med bortsett fra at du burde tenke deg om, han tyr til mor når han er i en knipe. Som hun skrev lengre oppe, mora hans vil gå bort en dag og du sitter der med et menneske som er en drittunge fra økonomisk ståsted. Anonymkode: 8cecd...c5d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #6 Skrevet 6. mars 2019 Jeg tenker at han kommer til å lære en dag. Alle har sine utfordringer i et forhold. Hva sier han selv om situasjonen? Anonymkode: ce7fc...6e6
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #7 Skrevet 6. mars 2019 Betaler han husleie for å bo i ditt hus? Deler på strøm? Betaler for maten han spiser? Hvis ikke er det på tide, så kan han sløse vekk resten. Anonymkode: 7d6cb...c1c
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #8 Skrevet 6. mars 2019 Han forteller meg at han tenker mye på de økonomiske problemene, og han blir i dårlig humør når han har lite penger. Han ønsker seg båt og eller hytte. Så det er jo en motivasjon tenker jeg. Han kan ikke få noe lån i banken slik tingene er nå. Det jeg sliter med og forstå er hvor samvittigheten hans er i forhold til dette. Hans egne behov går liksom foran den eventuelle dårlige samvittigheten og be om penger. Og det stusser jeg jo litt over. Det er vanskelig og si om han er bortskjemt, har en form for angst, slags avhengighet av og bruke penger eller om han føler seg ovenpå når han bruker andres penger eller en kombo av flere ting. Det som er tilfelle er at han blir ganske unormal i reaksjonene dersom ting ikke går slik han vil. Ganske manipulativ eller emosjonell styring av andre. Når det gjelder økonomi er han ikke sånn med meg. Men går jeg fra ham så blir han sånn. Han vil kreve alt mulig, være ustabil og gjøre meg bekymret som mor. Det er en veldig vanskelig situasjon når barna er små. Anonymkode: 8bead...b62
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #9 Skrevet 6. mars 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det jeg sliter med og forstå er hvor samvittigheten hans er i forhold til dette. Hans egne behov går liksom foran den eventuelle dårlige samvittigheten og be om penger. Og det stusser jeg jo litt over. Det er vanskelig og si om han er bortskjemt, har en form for angst, slags avhengighet av og bruke penger eller om han føler seg ovenpå når han bruker andres penger eller en kombo av flere ting. Jeg tror rett og slett det er blitt en vane, det er for lettvint å få penger av andre når han ikke har mer selv. Når ingen stpper pengekrana til han, så vil det nok bare fortsette. Anonymkode: ca6dd...ab6
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #10 Skrevet 6. mars 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Betaler han husleie for å bo i ditt hus? Deler på strøm? Betaler for maten han spiser? Hvis ikke er det på tide, så kan han sløse vekk resten. Anonymkode: 7d6cb...c1c Han betaler noe, men det du skriver er slik ett normalt forhold til penger er. Han har ikke ett normalt forhold til penger. Feks han startet firma med kompis og gikk nesten uten lønn i 8 mnd uten en plan. Jeg hadde ikke tilgang til kontoene hans da og fikk vite senere at moren betalte nærmest alt for ham i denne perioden. Han sa han fikk mer betalt enn det som faktisk var tilfelle. Han fortalte meg at jeg ønsket dette, det gjorde jeg ikke. Jeg har ingen drøm om at min mann skal drive eget firma og tjene masse penger. Han startet på bi, fortalte meg at jobben betalte d, det gjorde de ikke. Han avsluttet studiene, men meldte ikke av og fikk regning på ett år med inkasso oppå. Da jeg kjøpte ham ut av huset svei han av alle pengene på kort tid. Og slik fortsetter det i det uendelige. Anonymkode: 8bead...b62
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #11 Skrevet 6. mars 2019 Herregud, hvordan kan du leve med noe sånt? Jeg hadde krepert av usikkerheten og angsten for at han skal skakkjøre alt sammen, ta opp kredittlån i ditt navn eller andre ting. Anonymkode: 32e92...aeb
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #12 Skrevet 6. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Herregud, hvordan kan du leve med noe sånt? Jeg hadde krepert av usikkerheten og angsten for at han skal skakkjøre alt sammen, ta opp kredittlån i ditt navn eller andre ting. Anonymkode: 32e92...aeb Forstår det, men magefølelsen min altså summen av mine erfaringer tilsier at det er lite sannsynlig. Jeg tror han ønsker lett tjente penger, men ikke tjuveri. Anonymkode: 8bead...b62
Nyttårs barn Skrevet 6. mars 2019 #13 Skrevet 6. mars 2019 Om han lyver om økonomiske ting så er det grunn til å tenke seg godt og grundig om. Sliter han med å styre forbruket sitt, så er jo en løsning at du disponerer lønnen hans, betaler regninger for ham og at han får disponere det som er til overs.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #14 Skrevet 6. mars 2019 2 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Om han lyver om økonomiske ting så er det grunn til å tenke seg godt og grundig om. Sliter han med å styre forbruket sitt, så er jo en løsning at du disponerer lønnen hans, betaler regninger for ham og at han får disponere det som er til overs. Gjør det allerede. Er ikke disponent, det vil jeg ikke. Men styrer pengene hans via bankbrikke. Anonymkode: 8bead...b62
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #15 Skrevet 6. mars 2019 Jo mer du forteller, jo verre er dette, HI. Han utnytter deg grovt. Og du lar ham! Du "tror" han ikke vil ta opp lån i ditt navn. Det trodde en venninne av meg også. Så oppdaget hun at han hadde tatt opp halvannen millioner i forbrukslån på hennes navn... Han manipulerer deg, han lyver, han kontrollerer alle rundt seg ved å kreve (eller "be") om penger. Han har ingen skrupler. Denne mannen har ingen forankring i virkeligheten. Han vil ha hytte og båt - men greier ikke en gang å dekke utgifter til eget daglig forbruk, men lever på deg. Når du kjøpte ham ut av huset sløste han bort pengene sine. Han starter firma, har ingen inntekt, krever at foreldrene skal betale for at han skal kunne leve, og når firmaet går dunken, da skylder han på deg - det er din feil, for han har jo bare gjort det du ønsket deg, en mann som driver firma. Gratulerer, du lever med en psykopat! Du har forsøkt alt du kan. Kom deg unna før du blir enda mer ødelagt. For han er i ferd med å ødelegge deg. Du har flere klassiske tegn... du unnskylder og unnskylder og forklarer hvorfor han er som han er. Du leter etter løsninger selv om han er helt tydelig på at han ikke ønsker å endre noe som helst. Du lurer på hvordan du skal motivere ham. Du har alle muligheter, du har til og med økonomisk frihet til å greie deg uten ham - men du har mistet troen på at du vil greie deg alene. Du er - dessverre - det perfekte offer for en psykopat. Isolering, enten den er selvvalgt eller manipulert frem, gjør at han kan manipulere deg enda mer, for da har du enda mindre tro på at du vil greie deg uten ham. Jeg er ganske sikker på at han har fortalt deg at du sikkert ikke vil greie deg uten ham. Og på toppen er du redd for ham, redd for hvordan han kommer til å terrorisere deg når du går fra ham. Han har fått deg akkurat der han vil ha deg, den perfekte person å utnytte. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med nærmeste krisesenter og få samtaler med dem, snakke om hvordan du kan komme deg ut av dette destruktive forholdet. For nå viser du alle tegn på at du er fanget av en psykopat. Anonymkode: 42bb0...3a8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #16 Skrevet 6. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han betaler noe, men det du skriver er slik ett normalt forhold til penger er. Han har ikke ett normalt forhold til penger. Feks han startet firma med kompis og gikk nesten uten lønn i 8 mnd uten en plan. Jeg hadde ikke tilgang til kontoene hans da og fikk vite senere at moren betalte nærmest alt for ham i denne perioden. Han sa han fikk mer betalt enn det som faktisk var tilfelle. Han fortalte meg at jeg ønsket dette, det gjorde jeg ikke. Jeg har ingen drøm om at min mann skal drive eget firma og tjene masse penger. Han startet på bi, fortalte meg at jobben betalte d, det gjorde de ikke. Han avsluttet studiene, men meldte ikke av og fikk regning på ett år med inkasso oppå. Da jeg kjøpte ham ut av huset svei han av alle pengene på kort tid. Og slik fortsetter det i det uendelige. Anonymkode: 8bead...b62 Hvorfor kjøpte du han ut av huset? Anonymkode: ca6dd...ab6
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #17 Skrevet 6. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor kjøpte du han ut av huset? Anonymkode: ca6dd...ab6 Vi gikk fra hverandre Anonymkode: 8bead...b62
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #18 Skrevet 8. mars 2019 På 6.3.2019 den 22.36, Anonym bruker skrev: Jo mer du forteller, jo verre er dette, HI. Han utnytter deg grovt. Og du lar ham! Du "tror" han ikke vil ta opp lån i ditt navn. Det trodde en venninne av meg også. Så oppdaget hun at han hadde tatt opp halvannen millioner i forbrukslån på hennes navn... Han manipulerer deg, han lyver, han kontrollerer alle rundt seg ved å kreve (eller "be") om penger. Han har ingen skrupler. Denne mannen har ingen forankring i virkeligheten. Han vil ha hytte og båt - men greier ikke en gang å dekke utgifter til eget daglig forbruk, men lever på deg. Når du kjøpte ham ut av huset sløste han bort pengene sine. Han starter firma, har ingen inntekt, krever at foreldrene skal betale for at han skal kunne leve, og når firmaet går dunken, da skylder han på deg - det er din feil, for han har jo bare gjort det du ønsket deg, en mann som driver firma. Gratulerer, du lever med en psykopat! Du har forsøkt alt du kan. Kom deg unna før du blir enda mer ødelagt. For han er i ferd med å ødelegge deg. Du har flere klassiske tegn... du unnskylder og unnskylder og forklarer hvorfor han er som han er. Du leter etter løsninger selv om han er helt tydelig på at han ikke ønsker å endre noe som helst. Du lurer på hvordan du skal motivere ham. Du har alle muligheter, du har til og med økonomisk frihet til å greie deg uten ham - men du har mistet troen på at du vil greie deg alene. Du er - dessverre - det perfekte offer for en psykopat. Isolering, enten den er selvvalgt eller manipulert frem, gjør at han kan manipulere deg enda mer, for da har du enda mindre tro på at du vil greie deg uten ham. Jeg er ganske sikker på at han har fortalt deg at du sikkert ikke vil greie deg uten ham. Og på toppen er du redd for ham, redd for hvordan han kommer til å terrorisere deg når du går fra ham. Han har fått deg akkurat der han vil ha deg, den perfekte person å utnytte. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med nærmeste krisesenter og få samtaler med dem, snakke om hvordan du kan komme deg ut av dette destruktive forholdet. For nå viser du alle tegn på at du er fanget av en psykopat. Anonymkode: 42bb0...3a8 Eeehhh.....tror du skal roe ned gemyttene. Du har ingen grunn for å kalle ham for psykopat! Da vet du ikke hva betegnelsen står for. Anonymkode: ce7fc...6e6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #19 Skrevet 8. mars 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eeehhh.....tror du skal roe ned gemyttene. Du har ingen grunn for å kalle ham for psykopat! Da vet du ikke hva betegnelsen står for. Anonymkode: ce7fc...6e6 Nei, det er all grunn til å ikke roe ned. Om mannen til Hi ikke er psykopat så tyder alt på at han har sterke psykopatiske trekk slik han manipulerer og utnytter alle rundt seg. Ut fra det første Hi skrev svare jeg ikke slik, men jo mer hun forteller, jo mer bekymringsfullt er det. At hun blir manipulert og utnyttet, det er det ingen tvil om. Hi viser også klassiske tegn på en kvinne som lever med en psykopat, hun forsøker stadig å forstå og unnskylde det urimelige han sier og gjør, og hun - som egentlig er så selvstendig og oppegående - har fått for seg at hun ikke greier seg uten han som manipulerer og utnytter henne. Det er klassisk. Man kan kalle det hva man vil, men dette er et forhold som er så destruktivt for Hi at hn bør komme seg unna mannen. Anonymkode: 42bb0...3a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå