Gå til innhold

Hva hadde DU gjort (arv) 😊?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at du arvet et hus, det var foreldrene dine som hadde eid huset og der var nå ditt. Nedbetalt og ikke noe lån på det. Du hadde også noen søsken som nå eide huset sammen med deg. 

I én del av huset var det noen leieboere, som hadde leid av dine foreldre. Leieboerne hadde dårlig råd, lite nettverk, og barn å ta vare på. Kun én av dem arbeidet - den andre hadde blitt syk/uføre. De var heldige som hadde fått leie av forelderen din, som en "mellomstasjon". Var ikke snakk om for resten av livet, men til de kom seg på beina igjen. De fikk ikke lån i banken så måtte leie. 

Men huset var i svært dårlig stand og trengte mye oppussing og rehabilitering. Derfor fikk de leie billig. Én av leieboerne var i slekt med den avdøde, og deg. F.eks. at han var nevøen din og sønn av ditt søsken.

Jeg spør, hva hadde du gjort eller forsøkt å få de andre søsknene dine enige i å gjøre?

- Hadde du sagt opp leieavtalen og solgt huset? (ev. ikke fornyet den når den gikk ut om 3 mnd).

- Hadde du latt nevøen din leie der en stund til, til samme pris? (eventuelt så det dekket alle utgifter og litt til).

- Hadde du pusset opp og doblet husleien? 

Hva hadde du gjort? 🤔

Du hadde hus selv osv. og det var ikke akutt behov for penger, dessuten hadde du vunnet 700 000 kr i lotto et halvt år tidligere.

Anonymkode: dfa7e...3fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje pusset opp huset og leid ut begge enhetene? ☺️

Anonymkode: e7450...56c

Skrevet

Syns det er veldig vanskelig å svare på. Er utrolig masse som spiller inn. 

Anonymkode: b35a5...d11

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns det er veldig vanskelig å svare på. Er utrolig masse som spiller inn. 

Hva da? 

Skrevet

Først og fremst ville jeg sørget for enten å bli eneeier av huset eller at jeg fikk ut min andel av husets verdi. Jeg ville ikke eid huset ver gid sammen med søsken. Deg kunne lett ført til mye frustrasjon. (En avtale om å pusse opp før salg hadde vært helt grei)

Hvis det hadde vært lønnsomt med oppussing ville jeg gjort det selv om det betydde at leieboer måtte flytte.

Anonymkode: 2211c...de3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

La oss si at du arvet et hus, det var foreldrene dine som hadde eid huset og der var nå ditt. Nedbetalt og ikke noe lån på det. Du hadde også noen søsken som nå eide huset sammen med deg. 

I én del av huset var det noen leieboere, som hadde leid av dine foreldre. Leieboerne hadde dårlig råd, lite nettverk, og barn å ta vare på. Kun én av dem arbeidet - den andre hadde blitt syk/uføre. De var heldige som hadde fått leie av forelderen din, som en "mellomstasjon". Var ikke snakk om for resten av livet, men til de kom seg på beina igjen. De fikk ikke lån i banken så måtte leie. 

Men huset var i svært dårlig stand og trengte mye oppussing og rehabilitering. Derfor fikk de leie billig. Én av leieboerne var i slekt med den avdøde, og deg. F.eks. at han var nevøen din og sønn av ditt søsken.

Jeg spør, hva hadde du gjort eller forsøkt å få de andre søsknene dine enige i å gjøre?

- Hadde du sagt opp leieavtalen og solgt huset? (ev. ikke fornyet den når den gikk ut om 3 mnd).

- Hadde du latt nevøen din leie der en stund til, til samme pris? (eventuelt så det dekket alle utgifter og litt til).

Hva hadde du gjort? 🤔

Du hadde hus selv osv. og det var ikke akutt behov for penger, dessuten hadde du vunnet 700 000 kr i lotto et halvt år tidligere.

Hadde latt dem leie videre hvis de ønsket det, og bare pusset opp det helt nødvendigste.

Anonymkode: 0f728...6ee

Skrevet

Dumt å la huset forfalle så det må pusses opp. Om jeg ville gjort det selv eller bare solgt det som det er vet jeg ikke. Hadde ikke bydd meg særlig om leieboerne fordi deres avtale var med avdøde og de kan finne seg annen plass å bo. Har de dårlig råd får de søke stønader. 

Anonymkode: 5648d...38f

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dumt å la huset forfalle så det må pusses opp. Om jeg ville gjort det selv eller bare solgt det som det er vet jeg ikke. Hadde ikke bydd meg særlig om leieboerne fordi deres avtale var med avdøde og de kan finne seg annen plass å bo. Har de dårlig råd får de søke stønader. 

Så hjertevarm du er. Egoist.

Skrevet

Jeg personlig ville nok solgt huset til høystbydende og delt pengene med de andre arvingene. Den nye huseieren ville da tatt over leiekontrakten med de som bor i utleiedelen og måtte velge hva de ville gjøre videre der. Om leieboerne har bodd der en stund har de vel fått hjelp "over kneika" og kan søke startlån i kommunen og kjøpe seg noe eget om ny huseier vil eie huset selv.

Mannen min ville nok ha betalt ut søsken og pusser opp før han leide ut begge boenheter, hvordan det hadde blitt med leie fra de som allerede bor der er vanskelig å si for mannen min hadde ikke latt leiligheten stå og forfalle så noe oppussing hadde det nok blitt gjort. Leien hadde da kanskje måtte blitt noe økt for å dekke utgiftene.

Anonymkode: c4a39...fb2

Skrevet

Om leieboere er nevenyttige så kan de jo hjelpe til med å pusse opp som feks legge nye gulv, male, tappesere ol mot at de får bo gratis. 

Men vær åpne om at dere vil selge huset når det er pusset opp. 

Skrevet

Det aller første jeg ville sjekket er hvilken skattemessig posisjon dere havner i på de ulike alternativene. Dersom man selger et arvet hus med en gang går man inn i arvelaters skatteposisjon og kan muligens selge uten å skatte av overskuddet (om arvelater kunne solgt uten å skatte). Jeg er helt for å være grei, men det er grenser for hvor mye penger jeg ville vært villig til å tape på det.

Skrevet
17 minutter siden, Leeloo76 skrev:

Det aller første jeg ville sjekket er hvilken skattemessig posisjon dere havner i på de ulike alternativene. Dersom man selger et arvet hus med en gang går man inn i arvelaters skatteposisjon og kan muligens selge uten å skatte av overskuddet (om arvelater kunne solgt uten å skatte). Jeg er helt for å være grei, men det er grenser for hvor mye penger jeg ville vært villig til å tape på det.

👆👍

Skrevet

Om de leier så vil de jo bare følge over til nye huseier og de må evt vurdere om de vil fortsete å leie ut eller si opp kontrakten fordi de skal bruke det selv.

Anonymkode: 6d38a...b93

Skrevet

Ville ha solgt

Anonymkode: 5bee7...aa6

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva hadde du gjort? 🤔

Har søsken hus selv? Er det noen av dem som har behov for det? og mulighet for å betale ut de andre?
Har leietakerne lyst og mulighet til å kjøpe huset slik det står nå før oppussing? evt får det rimelig(ere)?

Hvis min mann var interessert i å hjelpe meg med oppussing, så kunne jeg betalt ut søsken, pusset opp, og leid ut hele huset. Jeg ville hørt med leieboerne om de var interessert i å hjelpe til med oppussingen for avslag i leien tilsvarende jobben, evt uten avslag i prisen, men med avtale om å ikke øke leien en gitt periode (eks 1-2 år)

Anonymkode: 24847...e18

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så hjertevarm du er. Egoist.

Haha må le for her avslører du hvem du er i dette, leieboeren. 

Det er ikke egoistisk avgjørelse å ordne opp huset. Det er en nødvendighet. Du er kanskje mer ego som vil utnytte billig leie. 

Skrevet

Jeg ville hatt ut min andel av boligen så raskt som mulig mtp skatt. Har ikke et akutt behov for penger og eier min egen bolig. Men likevel, det er jo min arv og jeg driver ikke veldedighet, selv ikke til familie. Dette hadde jeg faktisk forventet at leietaker forstod. Om de har barn må de faktisk ta ansvar og skaffe seg tak over hode og mat på bordet uten å forvente at øvrig familie skal dekke dette.

Anonymkode: bb4d6...c44

Skrevet

Ville nok enten kjøpt ut søsken eller solgt min andel og investert i en utleieleilighet som ikke trengte oppussing med det første.

Skrevet

Jeg ville ikke eid noe sammen med søsken. Det blir det fort styr ut av. Ville nok solgt min andel eller stemt for å selge hele huset. Leieboeren burde prise seg lykkelig over å ha hatt rimelig leie i så lang tid, det hadde stengt talt ikke vært mitt problem. Jeg leier ut en annen leilighet som er ny og moderne, men det er likevel endel tid som går med til det. Det er mye jobb med gamle hus, og jeg ville brukt tiden på familien. Jo mer man eier, dess mer jobb får man. 

Anonymkode: 7c017...b81

Skrevet

Siden leieboeren hadde vært sønn av mitt søsken, og mitt søsken også var medeier tror jeg jeg hadde fått huset taksert og bedt om mitt søsken kunne kjøpe meg ut

Anonymkode: 8ad3f...2ce

Skrevet

Jeg ser ikke for meg å beholde mine foreldres hus sammen med mitt søsken, så ville selge det nokså fort. Få det taksert og så kan mitt søsken kjøpe meg ut eller så går det ut på det åpne marked.

Slik jeg skjønner leier familiemedlem leiligheten ganske lenge allerede? Jeg mener å hjelpe noen å komme på beina begrenser seg til maks et år. Selges huset overtar ny eier leieboere og med oppsigelsesfristen tar det noen måneder før de må flytte, så det burde være nok hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...