Gå til innhold

Noen som har litt peiling på Asperger her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Sønnen vår på 7 år holder på å utredes, trolig har han Asperger. 

Jeg lurer på hva jeg bør gjøre med en sak.. i lang tid (ca 2 år), har han insistert på å gå med briller, selv om synes hans er helt normalt. Han har nærmest virket avhengig av å gå med brillene, og vi har latt ham gjøre det.

Nå har han fått noen sår over ørene, fordi brillene har gnaget (vi har kun kjøpt billige plastbriller uten styrke), og vi måtte insistere på en pause til sårene er grodd. Det har gått lettere enn vi trodde, og han spør mindre etter brillene enn vi hadde trodd.

Men nå er sårene snart grodd. Jeg er så usikker på hva vi skal gjøre videre. Skal vi sette ned foten? Innskrenke bruken? Eller la han fortsatt binde seg såpass til en gjenstand? Jeg er veldig takknemlig for innspill; enten du selv har Aspergers, har barn med Aspergers, eller generelt har litt peiling.. 🙏🏻

Anonymkode: 9dd40...a41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør legen.høres meget rart ut

Anonymkode: bcd80...4fb

Skrevet

Ikke nevn brillene til sønnen din. Kanskje han glemmer de.

Hvis ikke, kan de lage en avtale med han, f.eks. kun i helgene eller bare etter kl. 18.00. Kom gjerne med 2-3 forslag de som foreldre er fornøyd med, og la sønne din velge. Da bestemmer egentlig dere, men sønnen din får følelsen av å bestemme selv.

Den lille erfaringen jeg har med aspergers, så funker det med klare og tydelige regler, og hold dere til det.

Hadde det vært min sønn, hadde jeg latt han gå med de når han vil. Liksom-briller er ikke den verste «avhengigheten» som finst. Det hadde vært verre med med liksom-krykker. Hvis han føler seg trygger med de brillene, la han gå med de. 

Jeg hadde en elev en gang som alltid klagde på vondt i hode, og det kunne virke som han hadde behov for briller. Da han fikk brillene, lå de alltid ved siden av han på pulten. Så han aldri med de på, men klagingen på vondt i hode forsvant.

Anonymkode: 0578f...364

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nevn brillene til sønnen din. Kanskje han glemmer de.

Hvis ikke, kan de lage en avtale med han, f.eks. kun i helgene eller bare etter kl. 18.00. Kom gjerne med 2-3 forslag de som foreldre er fornøyd med, og la sønne din velge. Da bestemmer egentlig dere, men sønnen din får følelsen av å bestemme selv.

Den lille erfaringen jeg har med aspergers, så funker det med klare og tydelige regler, og hold dere til det.

Hadde det vært min sønn, hadde jeg latt han gå med de når han vil. Liksom-briller er ikke den verste «avhengigheten» som finst. Det hadde vært verre med med liksom-krykker. Hvis han føler seg trygger med de brillene, la han gå med de. 

Jeg hadde en elev en gang som alltid klagde på vondt i hode, og det kunne virke som han hadde behov for briller. Da han fikk brillene, lå de alltid ved siden av han på pulten. Så han aldri med de på, men klagingen på vondt i hode forsvant.

Takk for svar! Ja, jeg har egentlig foreslått for ham at han kan bruke dem bare hjemme. Han er ikke helt overbevist, men mulig vi bare må bestemme det.. Vi har ikke tatt det opp, men gutten har nevnt det noen ganger selv. Nå har han måttet gå uten brillene på skolen noen dager, og det går helt fint. Jeg er usikker på om det er utrygghet eller en hang up. Han fremstår generelt trygg. Han liker best tydelige rammer, samtidig som han er veldig grenseutprøvende.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Spør legen.høres meget rart ut

Anonymkode: bcd80...4fb

Ja, det høres jo rart ut, det er blant annet derfor han er under utredning.

Skrevet

Dere har latt han gå med briller selv om han ikke trenger dem? Hvorfor gjorde dere det?

Skrevet
4 minutter siden, Dumi skrev:

Dere har latt han gå med briller selv om han ikke trenger dem? Hvorfor gjorde dere det?

Noen må velge sine kamper. Liksom-briller skader ingen. Jeg gikk med en hatt store deler av barndommen, noe som er uhygiensik sammenlignet med liksom-briller.

Gutten er 7 år, så dette kan gå over av seg selv. Hvis han er til utreding for aspergers, ville jeg latt gutten gjøre som han vil. Hvis han har det, må familien nok gjøre en del endringer. Da kan det være lettere å la han bruke de, enn å ta den kampen oppi alt anna som skjer.

Skrevet

Flere innspill?

Skrevet

Vi har en gutt med aspergers, litt yngre enn din. Enkelte kamper velger vi ganske enkelt bort. Som shorts, solbriller og caps i 2 plussgrader. (Inne! 😉 Ute brukes uteklærne, med bl.a. shorts under). 

Ville nok vært konsekvent på regler, f.eks. at han får ha dem på mens han ser barne-tv el.l. Tror for barnas del at det kan være lurt å plukke bort de mest synlige særegenhetene deres, mtp erting og mobbing. Gi forståelse for ønsket, men en reell forklaring på hvorfor sånn og sånn. Verden oppfattes annerledes enn vår, men forståelsen og aksepten er stor om det gis rom for forståelse. 

Anonymkode: 72a84...dbe

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en gutt med aspergers, litt yngre enn din. Enkelte kamper velger vi ganske enkelt bort. Som shorts, solbriller og caps i 2 plussgrader. (Inne! 😉 Ute brukes uteklærne, med bl.a. shorts under). 

Ville nok vært konsekvent på regler, f.eks. at han får ha dem på mens han ser barne-tv el.l. Tror for barnas del at det kan være lurt å plukke bort de mest synlige særegenhetene deres, mtp erting og mobbing. Gi forståelse for ønsket, men en reell forklaring på hvorfor sånn og sånn. Verden oppfattes annerledes enn vår, men forståelsen og aksepten er stor om det gis rom for forståelse. 

Hjertelig takk for svar! Veldig interessant at deres gutt går med shorts og caps, vår er også helt vill etter det. Han går med shorts hele våren, sommeren og høsten, så fremt det er forsvarlig. Caps går han med fast, men godtar lue ute. Vet du noe om dette er typisk for barn med Aspergers? Jeg tror vi skal prøve å innføre regler som begrenser brillebruk. Han får sår av brillene, og jeg synes det blir litt tullete å bruke over tusen kroner på skikkelige briller uten styrke. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hjertelig takk for svar! Veldig interessant at deres gutt går med shorts og caps, vår er også helt vill etter det. Han går med shorts hele våren, sommeren og høsten, så fremt det er forsvarlig. Caps går han med fast, men godtar lue ute. Vet du noe om dette er typisk for barn med Aspergers? Jeg tror vi skal prøve å innføre regler som begrenser brillebruk. Han får sår av brillene, og jeg synes det blir litt tullete å bruke over tusen kroner på skikkelige briller uten styrke. 

Tror ikke akkurat de plaggene er typisk, men merker jo at komfort trumfer alt annet. Han henger seg opp i disse klærne som gir komfort og som ikke føles ubehagelig på kroppen. I vinter byttet han mellom tre sett med viskoseklær, men nå er det jo vår (etter dato) må vite! 😉 Men han kan også komme inn i "pynte seg" perioder, og da har det vært dongeribukse, stilig skjorte og slips/sløyfe på barnetrim om humøret er riktig. 😂 Som sagt, det er kamper man velger, og det er kamper man velger bort. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppen "vi som har barn/ungdom med aspergers" på fb. Der kan du få mye nyttig informasjon, tips og triks til og håndtere hverdagen best mulig for barnet, dere selv og evt søsken. Søsken er også pårørende, men kan fort bli glemt. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke akkurat de plaggene er typisk, men merker jo at komfort trumfer alt annet. Han henger seg opp i disse klærne som gir komfort og som ikke føles ubehagelig på kroppen. I vinter byttet han mellom tre sett med viskoseklær, men nå er det jo vår (etter dato) må vite! 😉 Men han kan også komme inn i "pynte seg" perioder, og da har det vært dongeribukse, stilig skjorte og slips/sløyfe på barnetrim om humøret er riktig. 😂 Som sagt, det er kamper man velger, og det er kamper man velger bort. Anbefaler deg å melde deg inn i gruppen "vi som har barn/ungdom med aspergers" på fb. Der kan du få mye nyttig informasjon, tips og triks til og håndtere hverdagen best mulig for barnet, dere selv og evt søsken. Søsken er også pårørende, men kan fort bli glemt. 

Tusen takk for tips :) Skal melde meg inn i den gruppen. Er den skjult for andre enn dem som er medlem der? Vil beskytte gutten min. Vår gutt vil ha alt strammest mulig av snorer, borrlåser, lisser og knapper. Tror han er mindre sensitiv- heller motsatt fra "normalen". Kjenner lite smerte, og liker at ting er stramt og tett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...