Gå til innhold

Hvordan takle legging av 6-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det holder på å klikke for meg, har lyst til å gi bort hele ungen!!!! (Kun rundt leggetid).

Er alene med 3 barn, 2 av de legger seg uten mye tull. Ene vil jo ikke pusse, og den andre roper på meg 2-3 ganger før det er stille. Greit nok.

Så har vi 6-åringen (barnehagebarn). Hver JÆVLA kveld er det masing og roping, ender med grining hver eneste kveld. Er så forbaska lei at det klikker snart for meg. 

Hun sier hun er redd. Jeg har prøvd å sitte inne hos henne til hun sovner, men hun sovner aldri. Sitter jeg der så prater hun. Har gitt opp. Har snakket mye med henne om dette, men det går ikke inn. Nå har hun bytta rom med lillebror, for da ser hun meg når hun ligger i senga og jeg sitter i sofaen. Det hjelper fader meg heller ikke. 

Vi har samma rutiner som med de to andre, stellerutiner, sang eller bok, og så natta. 

Jeg makter ikke en kveld til med snørr og tårer!!!!!!!

Anonymkode: 925fb...708

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at hun er den typen som sutrer og griner for ingen ting. Hvis hun blir borti en sofapute så er det nesten ramaskrik, mamma jeg slooooo meeeeg.... buhuuuuu.... sutrestemmen er på store deler av døgnet. 

Og hun er den som får mest alenetid med meg, så tviler på det er oppmerksomhet det går på. 

Skrevet

Høres slitsomt ut... Men, det at sutrestemmen er på store deler av døgnet høres ut som hun kanskje trenger mer nærhet. Hvis du setter av tid til dette på dagtid, så trenger hun kanskje mindre på kvelden. Alenetid er ikke nødvendigvis kvalitetstid og det å være sammen er ikke alltid det samme som å få nærhet osv...

Anonymkode: 5c75d...b24

Skrevet

Jeg er selv trebarnsmor og her trenger barna i store perioder her og der at man sitter med den til de sovner. Vi ligger på senga med dem og koser. Så gir det seg en stund og kommer kanskje tilbake en stund, men sånn er det bare. De trenger trygghet, alenetid, kos og nærhet. Eldste er nå 7,5 og det er lenge siden vi måtte sitte med ham. Men gjør det av og til fordi der er koselig. 

Jenta di merker garantert at du er utålmodig og lei og da søker hun bare enda mer trygghet siden hun føler seg utrygg på deg. Sett av tid, legging tar tid. Sånn er det bare. Det går over. 

Anonymkode: a05de...bcc

Skrevet

Har en 6 åring selv. Jeg ligger i sengen sammen med henne. Leser nattaboka saaaakte, så snur hun seg inn mot veggen og jeg leser til hun sovner. Og der ligger jeg ti min etter at hun har sovnet. Fra vi går inn på rommet til hun sovner går raskt. 

Når kl legger 6 åringen seg ? Kanskje for tidlig ? Kanskje hun merker at du stresser ? 

Anonymkode: b0788...9f0

Skrevet

Høres ut som dere har kommet i en veldig dårlig spiral, og hun merker ditt sinne, din utålmodighet osv. Det et ordtak som sier elske meg mest når jeg fortjener det minst, og jeg mistenker at det er der dere står nå?

Hun er i en alder hvor det er normalt at de er "vanskelige", det er en overgangsfase og mye skjer i kropp og sinn.

Snakk med henne, helst i fredstid, midt på dagen f.eks. Fortell henne at du er glad i henne, og skjønner at hun trenger deg, men at det er tre som skal legge seg og du er nødt til å dele på oppmerksomheten. Men gi henne noe, si f.eks at du skal legge deg ned ved siden av henne og holde rundt henne en liten stund, stryke litt på henne, småsnakke med henne om dagen som har vært og dagen som skal komme, for du bryr deg. Men så må du gå ut i stuen og "se på nyhetene" e.l. og da må hun være stille, for da er det kvelden og servicen er slutt.

Har fire barn selv, og legging kan ta litt tid, men som regel går det helt greit så lenge alle føler seg sett og elsket. Her går det litt på rundgang hvem som får mamma eller pappa i senga for å "ligge ved siden av". Det skjer ikke hver dag, men av og til, og de elsker det. Men det er en periode det også, plutselig er de 12-13 år og vil ikke ha deg liggende i senga lenger ;)

Anonymkode: daa38...ca0

Skrevet

Høres ut som min 6 åring som blir utredet hos BUP og som vi mistenker har Aspergers. Hun er redd for alt fra brannalarm til kostymer, gnåler om det samme hele tiden og har en helt uvanlig måte å "forstå" ting på, det vil si: å ikke forstå. Håper at du får den hjelpen du trenger. Hva sier far, dersom han har samvær da? Er det samme greiene hos ham?

Anonymkode: 1eb6f...f8f

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres slitsomt ut... Men, det at sutrestemmen er på store deler av døgnet høres ut som hun kanskje trenger mer nærhet. Hvis du setter av tid til dette på dagtid, så trenger hun kanskje mindre på kvelden. Alenetid er ikke nødvendigvis kvalitetstid og det å være sammen er ikke alltid det samme som å få nærhet osv...

Anonymkode: 5c75d...b24

Veldig enig i det du skriver. Men bruker mye tid sammen med henne. Vi lager middag sammen, vi sitter og prater sammen, ofte spiser vi to frokost alene, hun sminker og ordner håret mitt (hun spør om hun får lov, hun er ei lita jålefrøken). Ikke bare alenetid, men ordentlig kvalitetstid uten tv, mobil osv. Fullt fokus på det vi gjør. Så jeg er litt rådvill her.

Skrevet

Ja hun merker sikkert at jeg er utålmodig. Det kjipeste med dette er at vi har det så fint på dagtid, vi leker mye, vi ler og tuller mye, hun sitter mye på fanget og skravler, jeg forteller henne daglig at jeg er glad i henne osv. Så kommer legginga og jeg sitter igjen med dårlig samvittighet når hun sovner. 

Den lille egentiden jeg har er når jeg er fastlåst hjemme på kveldene, så jeg er vel kanskje litt utålmodig ift det å løpe frem og tilbake 100 ganger før hun sovner 😕

Sitter jeg hos henne så prater hun bare (ikke viktige ting som vi prater om på dagtid, men bare tull og tøys). Ender også med at jeg sier at hvis hun ikke er stille så må jeg heller gå i stua (hun har soverommet sitt "i stua"). 

Hun er ikke så mye hos far, men der er det også sutring. Aldri problem med legging, men der deler hun rom med tvillingjenter på samme alder. Kun 1 mnd som skiller de i alder. De må jo be jentene om å legge seg, være stille osv, men ikke noe mas på foreldrene.

Skrevet

Har slitt med noe av det samme her med min gutt som nå er 7, men det har gått seg til nå. Jeg vet ikke om det er fordi jeg har gjort riktig eller om det er tiden som har gått. Men har i alle fall funnet ut at det som funker best her er å lese for ham i ca 10 minutter, synge nattasang i 5 minutter, også sette på lydbok før jeg går ut hvis han fortsatt er våken. Noen ganger vil han heller lese i en bok selv i stedet for å høre lydbok, og da sovner han ganske fort mens han leser.

I perioder der han er ekstra engstelig har jeg minnet ham på å ligge rolig og prøve å sovne mens jeg synger, så han slipper å sovne alene. Som oftest har han klart det da, når han har skjønt at jeg ikke kommer til å gi etter og bli lenger. Det har vært helt nødvendig å være konsekvent på at jeg går når jeg er ferdig å synge, ellers gjør han ALT for å dra det ut, og da blir det bare verre og verre. Men om han er redd kan jeg oppholde meg på badet en stund (som er rett utenfor rommet hans) og sysle med noe der. Som regel blir det vasking. Det har vært veeeldig rent på badet vårt i perioder. 😛

Men det er en stund siden dette har vært nødvendig nå, og ofte prøver han heller å holde seg våken til jeg er ferdig å synge så han får lest i boken sin når jeg har gått. :)

Etter at leggingen begynte å bli bedre hadde vi fortsatt problem med at han kom inn til oss i løpet av natten (jeg får ikke sove da) og at han måtte ha lyset på. Så vi innførte et belønningssystem nylig, der han fikk en stjerne for å sove hele natten på rommet sitt og en for å ha lyset av, så det ble to per natt hvis han klarte begge deler. Så skulle han få belønning ved 10, 25 og 50 stjerner. Det har fungert over all forventning, og nå har han snart 50. :) 

Hadde jeg visst at belønningssystem skulle være så motiverende for ham så hadde jeg prøvd det tidligere. Han har nektet blankt å slå av lyset lenge, men da jeg sa han skulle få en ekstra stjerne de nettene han klarte å sove med lyset av så sa han "ok, du kan slå av lyset", og siden har det vært av. 😛

Anonymkode: 0ff2e...918

Skrevet

Du har min dypeste medfølelse. Her har også den mellomste vært slik. Hos oss ble det bedre da hun selv begynte å lese bøker. Det virker som det var det som måtte til for at hun skulle finne roen(eller at hun ble eldre😊). Lydbok kan kanskje være et alternativ for en 6-åring som ikke leser enda. Mener at det fungerte ok om vi fant noe hun likte. Lykke til! Vår er snart 8 år, og hadde bikket 7 før det ble bra.

Anonymkode: 59816...a91

Skrevet

Kan hun dele rom med et av de andre søsknene? 

Anonymkode: 1b288...317

Skrevet

Selvfølgelig snakker hun til  deg om du er så dum å svarer henne! De få gangene jeg har ligget meg ned med sønnen min/sittet med han til han sovnet,så svarer jeg selvfølgelig ikke på noe av det han sier etter jeg har sagt god natt. Da blir det fort kjedelig å han sovner etter ca 10-15 minutt. Hadde jeg svart han så hadde nok legging tatt flere timer. Hvis jeg ligger meg ned med han så later jeg som at jeg sover,å da sovner han også raskere ettersom han ikke får noe respons.

Anonymkode: 4fba1...78d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan hun dele rom med et av de andre søsknene? 

Anonymkode: 1b288...317

Støtter dette, ut fra det du sier om det som skjer hos far.

Har ellers ikke så mange råd å gi, utover det du har fått om at hun sikkert merker stresset ditt. Prøv å ro ned, lettere sagt enn gjort men...

Min erfaring er at barn er veldig forskjellige på dette. Mine tre første barn måtte jeg ligge sammen med til de sovna. Det hjalp ikke at nr 2 og 3 var tvillinger og sov på samme rom. Det ble etterhvert klart at det var den ene tvillingen som hadde mest problem med søvnen, og det har hun fortsatt selv om hun snart er 16. Hun har nå en stund gått på circadin pga mistanke om forsinket søvnfasesyndrom.

Og så er det junior da, han har det ikke vært sånne problemer med. Ikke mas om å ligge sammen, når han er ferdig med leggerutinene sine er det god natt mamma. Det eneste vi har gjort forskjellig med ham er at vi aldri har stressa med å få ham i seng til et bestemt klokkeslett. Også er ha gutt, om det har noe å si.

Skjønner godt at det er tøft å være alene med tre, og leggeproblem attpåtil. Det kan jo være at dette endrer seg når hun etterhvert begynner på skolen. Det fine med barn er at ting endrer seg hele tiden, de går i faser...

Anonymkode: b56b7...641

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bare alenetid, men ordentlig kvalitetstid uten tv, mobil osv. Fullt fokus på det vi gjør. Så jeg er litt rådvill her.

Da er det vel ikke så rart at hun tror du skal være tilgjengelig hele døgnet...? 

Hos oss snudde det da jeg begynte å begrunne det med mine egne behov. Jeg leste bok, sang en sang og ga nattakos, og så reiste jeg meg og sa «Nå skal dere sove, for nå kommer den tida da jeg skal se et program på tv som jeg har gledet meg til, og ta en tekopp og hvile meg. Nå er jeg sliten, og jeg vil ha ro, så nå skal ingen rope på meg.» 

(Ungene var bare 3 og 4, men aksepterte det uten å kny. Jeg var helt rolig og saklig, og de skjønte faktisk at jeg ivaretok meg selv - og da respekterte de det.)

Anonymkode: 2f665...893

Skrevet

Sønnen min på snart 6år har tullet mye ved legging. Jeg pleier å ligge hos han til han sovner, men noen ganger vil han bare snakke  og tulle. Jeg brukte da en metode med å si "nå klarer ikke du å være stille/ligge rolig, så jeg går ut i stua nå og kommer tilbake om 10 min og ser om du er klar til å ligge rolig", så gikk jeg til stua, tok tiden og gikk tilbake etter 10 min. De første gangene jeg brukte denne metoden var det mye hyl og skrik da jeg gikk ut, men nå forstår han at jeg faktisk kommer tilbake og noen ganger har han sovnet før det har gått 10 min. Verdt et forsøk? 

Anonymkode: b0e29...e3e

Skrevet

Min 6 åring skravler også mye. Vi har en avtale at når det er natt, så må han prøve å sove. Skravler og tuller han, så gidder ikke jeg ligge der å passe på til han sovner, så da går jeg i stua. Strengt, men det funker. 

Anonymkode: dfabd...88b

Skrevet
På 5.3.2019 den 1.53, Anonym bruker skrev:

Da er det vel ikke så rart at hun tror du skal være tilgjengelig hele døgnet...? 

Hos oss snudde det da jeg begynte å begrunne det med mine egne behov. Jeg leste bok, sang en sang og ga nattakos, og så reiste jeg meg og sa «Nå skal dere sove, for nå kommer den tida da jeg skal se et program på tv som jeg har gledet meg til, og ta en tekopp og hvile meg. Nå er jeg sliten, og jeg vil ha ro, så nå skal ingen rope på meg.» 

(Ungene var bare 3 og 4, men aksepterte det uten å kny. Jeg var helt rolig og saklig, og de skjønte faktisk at jeg ivaretok meg selv - og da respekterte de det.)

Anonymkode: 2f665...893

Unnskyld meg, men selvfølgelig er det feil å ha fokus på barnet sitt uten mobilbruk også. Blir kvalm over enkelte her inne som tydeligvis ikke har det bra, så de må tråkke ned andre også.

Hjelper ikke å si at jeg er sliten og skal hvile eller se tv, selv om det hjelper hos deg så er det ikke fasiten i barneoppdragelsen. 

Skrevet

Takk for gode innspill alle dere andre, setter pris på tips. Skal forsøke noe av dette fremover, og huske at hun merker om jeg er stressa.

Og jeg skal prøve å slå meg til ro med at det forhåpentligvis er en fase :)

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Takk for gode innspill alle dere andre, setter pris på tips. Skal forsøke noe av dette fremover, og huske at hun merker om jeg er stressa.

Og jeg skal prøve å slå meg til ro med at det forhåpentligvis er en fase :)

Tror ikke du ligger der ved konfirmasjonsalder ;)

Det går over.

Anonymkode: 0f855...1f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...