Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, sitter og ser på nyheter på nettet. Reportasje backstage. Sjekk ryggen på modellen, jeg synes det er helt vanvittig og helt forkastelig. Det kan da ikke være sånn at dette er nødvendig for å gå på catwalken?

Screenshot_20190303-221305.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ille!

Riktignok står hun i en stilling som får det til å se verre ut, men likevel er det ille at de skal ha farlig undervektige til å fronte produktene sine.

Anonymkode: 17761...f80

Skrevet

Jeg skjønner ikke at ikke de skjønner det selv, designerne, at de er helt ute og kjører. At ikke de forstår hvor galt det er.

Skrevet

Jeg reagerte også på det bildet.

Det ser ikke sundt ut i det hele tatt!

Skrevet
9 minutter siden, amandine skrev:

Jeg skjønner ikke at ikke de skjønner det selv, designerne, at de er helt ute og kjører. At ikke de forstår hvor galt det er.

De bryr seg ikke. Det er pengene som styrer. Radmager gir et image mange er villige til å betale ekstremt for. Så da driter designerne om de ødelegger liv. Ikke bare modellene, men også de som produserer stoff og syr klærne. Produksjonen er ofte svært miljøfarlig for nærmiljøet, lite rensing av giftstoffer brukt i prosessen. Og klesproduksjonsarbeidernes arbeidsvilkår vet vi jo også mye om. Det at klær koster mye betyr dessverre ikke at de har sikret arbeiderne i alle ledd, bare at det er større overskudd til eierne som ligger bak.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De bryr seg ikke. Det er pengene som styrer. Radmager gir et image mange er villige til å betale ekstremt for. Så da driter designerne om de ødelegger liv. Ikke bare modellene, men også de som produserer stoff og syr klærne. Produksjonen er ofte svært miljøfarlig for nærmiljøet, lite rensing av giftstoffer brukt i prosessen. Og klesproduksjonsarbeidernes arbeidsvilkår vet vi jo også mye om. Det at klær koster mye betyr dessverre ikke at de har sikret arbeiderne i alle ledd, bare at det er større overskudd til eierne som ligger bak.

Jeg vet. Og jeg vet ikke engang hvorfor jeg lar meg sjokkere, jeg var i samme bransjen selv en gang. Men jeg synes det er helt horribelt.

Skrevet
15 minutter siden, amandine skrev:

Jeg vet. Og jeg vet ikke engang hvorfor jeg lar meg sjokkere, jeg var i samme bransjen selv en gang. Men jeg synes det er helt horribelt.

Det er det. Det er også ganske så kvinnefiendtlig. Noe bransjen selv egentlig bekrefter da de begynte å bruke gutter for å vise kvinnemoter, for kvinnene greide ikke være tynne og formløse nok...

Det er kvinneundertrykking.

Skrevet

Jeg jobbet som modell fra 2000-2005. Jeg er 1.76 og veide da 48 kg. Men jeg trodde egentlig det hadde blitt bedre nå?

Skrevet
19 minutter siden, Blondzilla skrev:

Jeg jobbet som modell fra 2000-2005. Jeg er 1.76 og veide da 48 kg. Men jeg trodde egentlig det hadde blitt bedre nå?

Det ser ikke ut som om ekteparet Aadnevik går foran med et godt eksempel, hvertfall...

Skrevet

Jeg er enig, amandine, det ser helt forferdelig ut. Jeg tror dessverre at det eneste som ville hjulpet, var hvis vi forbrukere satt foten ned og sluttet å handle klær som blir markedsført med radmagre modeller.

Skrevet

Det er helt forkastelig og fryktlig synd at det er disse som ofte er forbilde for ungdommen. Jeg er faktisk veldig glad for at jeg for kort tid siden var så radmager som på bilde her slik at ungene så og skjønte hvor farlig dette er. Jeg raste ned i vekt etter ett tøft samlivsbrudd, så det var ikke frivillig. Ungene syns det var supert jeg så flott ut i klær og kunne bruke tøy som jeg ellers aldri hadde brukt, men de så også hvordan jeg så ut uten klær. De fikk se og føle hva undervekt fører med seg av ulemper i hverdagen. For lite flesk på rompa gjør at det er vondt å sitte på en vanlig stol, altså jeg måtte ha pute på en trestol og tok ett teppe på rygglene siden det var vondt når ribbeina sto så ut. Jeg som er ganske guttejente klarte ikke lenger å gjøre mye sv det jeg likte for det gjorde vondt i kroppen. Feks bære ved og kløve. Styrken hadde jeg enda, men fikk jeg noe inntil kroppen uansett sted var det vondt, det var jo rett på bein. Vondt i brystene siden det ikke lenger var fett der, da kom alle kjertler til overflaten så bare en bh gjorde ubehag. Ble sendt til mamografi pga dette, for selv legen min hadde aldri kjent slike klumper i ett bryst før. 

Så med to tennåringer i hus er jeg glad de har sett dette og skjønner hvor negativt det er å være så tynn. Helt greit å være tynn, men det skal være en sunn tynn kropp. Og ungene skjønner nå at litt flesk faktisk har en viktig mening. 16åringen sa her om helga: endelig har du fått en valk over buksa de mamma, kanskje vi skal kjøpe ny snart. Og hun mente valk i positiv forstand, for hun var fult klar over at jeg brukes hennes gamle bukser hun har vokst ut av. Hun syns heldigvis det er litt flaut at jeg kommr inn i bukse str 13år. Nå er den nesten trang, i fjor måtte jrg ha belte på den. 

Anonymkode: 1abb4...072

Skrevet

Det er en overfladisk bransje, forventer ikke så mye etisk eller moralsk refleksjon blant de som jobber der. De måler kvinners verdi ut i fra utseendet, de er et produkt. Kvinnene blir med på det helt frivillig og modell er et status yrke. 

Ja jeg vet menn også er modeller, men det er kvinnene som driver industrien.

Anonymkode: 91758...258

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...