Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 Om ei jeg jobber med gjetter seg fram til at en ansatt er på feks arbeidsutprøving hos meg, og jeg gir henne ansvaret for vedkommende når jeg er borte og ingen andre er til stede.. er dette brudd på taushetsplikten? Hun har jo også signert en taushetserklæring, så informasjonen om personen på arbeidsutprøving blir jo innenfor kontorets 4 vegger. Men jeg tenker på hvilke opplysninger skal til før det foreligger et brudd på taushetsavtalen? Anonymkode: 2d201...6b0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 Det er normalt å orientere de ansatte når man tar inn en person på arbeidsutprøving. Anonymkode: 4aeb1...a08
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 Så det blir ikke feil av meg da å gi enkelte opplysninger til hun jeg jobber med? Sier jo ikke mer enn nødvendig og går ikke inn på hva det er som er årsak til arbeidsutprøving. Når hun skal være den de henvender seg til tenker jo jeg det er greit at hun vet litt? Men ble så usikker jeg satte å leste reglementer her om jeg gjorde noe galt å egentlig ikke burde si noe som helst. HI Anonymkode: 2d201...6b0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 Er det at vedkommende er på arbeidsutprøving taushetsbelagt informasjon? Anonymkode: e140c...1c6
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er det at vedkommende er på arbeidsutprøving taushetsbelagt informasjon? Anonymkode: e140c...1c6 Det er det kanskje ikke, det har jeg hele tiden antatt at det er? De er jo ofte veldig åpne om det selv når de kommer til oss både om at de er på utprøving og hvorfor. Jeg lurer bare på om det er brudd på noe at jeg informerer hun som stepper inn for meg om hvem hun er ansvarlig for og hvorfor mens jeg ikke er der. HI Anonymkode: 2d201...6b0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #6 Skrevet 3. mars 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så det blir ikke feil av meg da å gi enkelte opplysninger til hun jeg jobber med? Sier jo ikke mer enn nødvendig og går ikke inn på hva det er som er årsak til arbeidsutprøving. Når hun skal være den de henvender seg til tenker jo jeg det er greit at hun vet litt? Men ble så usikker jeg satte å leste reglementer her om jeg gjorde noe galt å egentlig ikke burde si noe som helst. HI Anonymkode: 2d201...6b0 Du kan jo ikke si noe om grunnene til at personen er på arb.utprøving, selv om medarbeiderne dine vet at hun er det. Du kan f eks ikke si "det er angst og depresjoner som gjør at hun har sluttet i den forrige jobben", men du kan si "hun skal prøve seg i arbeidslivet (igjen), og det er hos oss hun får prøve det". Anonymkode: c3130...ade
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #7 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan jo ikke si noe om grunnene til at personen er på arb.utprøving, selv om medarbeiderne dine vet at hun er det. Du kan f eks ikke si "det er angst og depresjoner som gjør at hun har sluttet i den forrige jobben", men du kan si "hun skal prøve seg i arbeidslivet (igjen), og det er hos oss hun får prøve det". Anonymkode: c3130...ade Så jeg kan ikke si feks at du må passe på at x ikke gjør visse arbeidsoppgaver fordi han har dårlig rygg? HI Anonymkode: 2d201...6b0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #8 Skrevet 3. mars 2019 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så jeg kan ikke si feks at du må passe på at x ikke gjør visse arbeidsoppgaver fordi han har dårlig rygg? HI Anonymkode: 2d201...6b0 Du må jo kunne si at vedkommende ikke skal gjøre visse arbeidsoppgaver, men du trenger vel ikke gå i detaljer om grunnen. Går jo også an å spørre vedkommende om hvor mye det er greit at kollegene vet. Hadde jeg vært på utprøving, hadde det vært naturlig for meg å dele litt bakgrunn med mine kolleger. Anonymkode: 90059...477
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #9 Skrevet 3. mars 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må jo kunne si at vedkommende ikke skal gjøre visse arbeidsoppgaver, men du trenger vel ikke gå i detaljer om grunnen. Går jo også an å spørre vedkommende om hvor mye det er greit at kollegene vet. Hadde jeg vært på utprøving, hadde det vært naturlig for meg å dele litt bakgrunn med mine kolleger. Anonymkode: 90059...477 De er som regel åpne om hvorfor de kommer. Neida jeg er veldig forsiktig, bare tenker litt info kan jo være greit :) HI Anonymkode: 2d201...6b0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #10 Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Om ei jeg jobber med gjetter seg fram til at en ansatt er på feks arbeidsutprøving hos meg, og jeg gir henne ansvaret for vedkommende når jeg er borte og ingen andre er til stede.. er dette brudd på taushetsplikten? Hun har jo også signert en taushetserklæring, så informasjonen om personen på arbeidsutprøving blir jo innenfor kontorets 4 vegger. Men jeg tenker på hvilke opplysninger skal til før det foreligger et brudd på taushetsavtalen? Anonymkode: 2d201...6b0 Det burde være greit innafor taushetsplikten, men deling av sensitiv og spesifikk info er det strengere regulering på. Pass på å informere den som er på arbeidsutprøvkng og spør om hun kun ønsker at du skal kjenne til detaljer eller om det er greit at dette også deles den med din stedfortreder. Anonymkode: 6bf83...74e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #11 Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så jeg kan ikke si feks at du må passe på at x ikke gjør visse arbeidsoppgaver fordi han har dårlig rygg? HI Anonymkode: 2d201...6b0 Nei, ikke uten samtykke. Anonymkode: 6bf83...74e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #12 Skrevet 3. mars 2019 Kan du ikke bare si at det er arbeidsutprøving og evt. Skal slippe å snakke i tlf, skal ikke møte kunder, bør jobbe på lager, la hun ta pauser osv.? Anonymkode: bea81...104
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #13 Skrevet 4. mars 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Så jeg kan ikke si feks at du må passe på at x ikke gjør visse arbeidsoppgaver fordi han har dårlig rygg? HI Anonymkode: 2d201...6b0 Hvis selve tilretteleggingen vil påvirke de andre, så må jo personen selv si litt om hvilke oppgaver hun/han trenger å få tilrettelagt og hvordan. Å si «han har dårlig rygg» er en helseopplysning, det tenker jeg blir feil hvis det kommer fra deg. Anonymkode: c3130...ade
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #14 Skrevet 4. mars 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan du ikke bare si at det er arbeidsutprøving og evt. Skal slippe å snakke i tlf, skal ikke møte kunder, bør jobbe på lager, la hun ta pauser osv.? Anonymkode: bea81...104 Da har du allerede sagt for mye, mener nå jeg. Anonymkode: c3130...ade
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #15 Skrevet 4. mars 2019 Jeg ville nå gått til personen som er på arbeidsutprøving og sagt at jeg ble borte da og da, og at den og den har ansvaret for å følge deg opp i mitt fravær. Spurt hva personen var komfortabel med at jeg delte og gitt beskjed om at han/hun selv måtte si ifra om arbeidsoppgavene ikke var ok for deres helse. Anonymkode: 0a71a...d29
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #16 Skrevet 4. mars 2019 Men hvis personen er på arbeidsutprøving må jo den ansvarlige få beskjed om hva personen kan og ikke kan gjøre uten at det er brudd på taushetsplikt. En ting er og si hva som feiler personen og hvorfor de er der, noe annet er at de vet hva som kan utføres av arbeid når de er ansvarlige. Hvis ikke risikerer du at personen kanskje må utføre arbeid de ikke har mulighet til, og kanskje gjøre vondt verre. Anonymkode: f3cfd...1e6
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #17 Skrevet 4. mars 2019 Jeg tror mange av dere har misforstått en del om taushetsplikt. Den strekker seg ikke på langt nær så langt som mange ser ut til å tro. Anonymkode: e140c...1c6
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #18 Skrevet 4. mars 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Så det blir ikke feil av meg da å gi enkelte opplysninger til hun jeg jobber med? Sier jo ikke mer enn nødvendig og går ikke inn på hva det er som er årsak til arbeidsutprøving. Når hun skal være den de henvender seg til tenker jo jeg det er greit at hun vet litt? Men ble så usikker jeg satte å leste reglementer her om jeg gjorde noe galt å egentlig ikke burde si noe som helst. HI Anonymkode: 2d201...6b0 Du må lese forvaltningsloven (fvl.) *iphone har ikke paragraftegn* paragraf 13 - 13f. Der står hva du har lov til og ikke. Er vanskelig for oss å tolke med så lite info ☺️ Anonymkode: 04b0e...e6c
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #19 Skrevet 4. mars 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror mange av dere har misforstått en del om taushetsplikt. Den strekker seg ikke på langt nær så langt som mange ser ut til å tro. Anonymkode: e140c...1c6 Det mener jeg og. For de som ikke har lest lovteksten før: Sitat Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1) noens personlige forhold, eller 2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår. Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger. Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre. Anonymkode: f3cfd...1e6
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #20 Skrevet 4. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror mange av dere har misforstått en del om taushetsplikt. Den strekker seg ikke på langt nær så langt som mange ser ut til å tro. Anonymkode: e140c...1c6 Jo. GDPR har snevret inn. Anonymkode: 6bf83...74e
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #21 Skrevet 4. mars 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo. GDPR har snevret inn. Anonymkode: 6bf83...74e Dreier ikke det seg om kommunikasjon med og om "kunder" stort sett? Jeg trodde ikke det hadde så mye med taushetsplikt å gjøre, men mer med innhenting, lagring og utlevering av data. Anonymkode: e140c...1c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå