Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 Jeg burde sikkert kunne dette, men er ikke vokst opp i en kristen familie. Hvordan foregår fastetiden frem mot påske? Er det som den muslimske fastetiden der man spiser etter solnedgang? Er det bestemte matvarer man skal holde seg unna? Andre regler? Anonymkode: 9df5e...686
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 Det er ikke vanlig å faste lenger i den protestantiske kirken, bare noen ytterst få som gjør det og de er litt ekstreme. I dag er fastetiden en tid for "stillhet og bønn". https://kirken.no/nb-NO/kristen-tro/kirkearet/fastetiden/ Anonymkode: 65755...2f0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 I den katolske kirke er faste vanlig. Det er litt forskjellig hvordan det praktiseres. Tradisjonelt skal man ikke spise kjøtt, egg og diverse melkeprodukter. Nå praktiserer mange at man selv kan velge hva man skal gi opp, det viktige er at man avstår fra noe. På askeonsdag og langfredag skal alle friske mennesker avstå fra kjøtt og generelt spise lite. Anonymkode: 3d3d8...f2a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 I den protestantiske kirken er fasten selvvalgt, men hverken i den katolske eller den protestantiske kirken er det snakk om total faste. Det er vanlig å avstå fra enkelte mat og drikkevarer. De protestanter jeg kjenner som faster avstår ofte fra alkohol, snop, kaker og noen ganger kjøtt og melk. Selv spiser jeg enklere enn vanlig med mindre kjøtt, fett og sukker enn vanlig. Jeg synes det er godt for å huske og kjenne hvor fantastisk godt vi har det. Anonymkode: 91c90...594
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 Man kan avstå fra noe man liker. Trenger ikke være spiselig, kan være bruk av forum f.eks. Jeg har endel helseproblemer og allergier og lider hele året. Særlig mtp mat. Så jeg har i år valgt shopping som noe jeg kutter ut. Fant ikke noe annet. Anonymkode: c41fa...491
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #6 Skrevet 4. mars 2019 17 timer siden, Anonym bruker skrev: I den katolske kirke er faste vanlig. Det er litt forskjellig hvordan det praktiseres. Tradisjonelt skal man ikke spise kjøtt, egg og diverse melkeprodukter. Nå praktiserer mange at man selv kan velge hva man skal gi opp, det viktige er at man avstår fra noe. På askeonsdag og langfredag skal alle friske mennesker avstå fra kjøtt og generelt spise lite. Anonymkode: 3d3d8...f2a Egg og melkeprodukter? Hvor har du dét fra? Det er kjøtt man ikke skal spise, og all fråtsing skal unngås. Også fest og moro; dermed utgår vin og sprit. Anonymkode: e72f0...4ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå