Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 Hvordan er hverdagen deres? Har man noen rettigheter som forelder ift stønad om man ønsker å gå ned i en 50% stilling for å ha mer tid til barnet? Anonymkode: 063da...38c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 Kan nevne at barnet det dreier seg om har et yngre søsken og mor og far begge har 100% jobber. Anonymkode: 063da...38c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 Nei du har ikke rettigheter til å være hjemme med barnet, utover at du kan søke om utvidet rett til sykt barn. Du kan selvsagt velge å redusere stillingen din, men du mister da tilsvarende i lønn. Det er ingen stønader som gir deg økonomisk støtte til å være hjemme med barnet. (så lenge barnet ikke er sykt) Anonymkode: 42d90...fac
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei du har ikke rettigheter til å være hjemme med barnet, utover at du kan søke om utvidet rett til sykt barn. Du kan selvsagt velge å redusere stillingen din, men du mister da tilsvarende i lønn. Det er ingen stønader som gir deg økonomisk støtte til å være hjemme med barnet. (så lenge barnet ikke er sykt) Anonymkode: 42d90...fac Hi her: jeg har googlet litt nå i mellomtiden, blandt annet fra gamle tråder herfra. Ser noen får omsorgslønn. Dette grunnet «ekstra-arbeid» utover det som er «normalt» med barn. Min 6 åring må ha hjelp med å kle på seg, pusse tenner, være sammen med søsteren sin og leke med andre barn (han mestrer ikke så godt sosiale koder og får raseriutbrudd om ting ikke går hans vei). Selv mat tar lengere tid. Alt må skje på hans måte, og gjør det ikke det, faller verden fra hverandre rundt han. Alt tar lengere tid med han enn hos andre. Så når jeg leser at noen får omsorgslønn på dette, så lurer jeg på om jeg misforstår det litt. Jeg trodde omsorgslønn var noe man fikk om man hadde terminal syke barn? ASD er jo en autismediagnose, men alikevell.. jeg ble litt paff over dette med omsorgslønn. Og for min del, tenker jeg egentlig bare på dette med å kunne få hente han på skolen istedefor å ha han i SFO slik at han får en rolig overgang fra skole til søsteren kommer hjem fra barnehagen. At vi får roen til lekser og vanlige rutiner. Og at jeg bevarer noe av det lille av ro jeg og har, så lillesøster får en litt mer harmonisk hverdag hun og. PR nå er det mas, raseriutbrudd og veldig mye for de begge.. Anonymkode: 063da...38c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 Du kan få omsorgslønn, men har skjønt at man får bare noen få timer i uka og timesatsen er på kun 140-150 kroner og må skattes av. Det er altså ikke nok til å dekke all tapt arbeidsinntekt. Dere kan også søke hjelpestønad. De fleste med ASD får sats 2 som er på ca 2400 kr pr mnd. Anonymkode: 3dba0...0c1
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #6 Skrevet 3. mars 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her: jeg har googlet litt nå i mellomtiden, blandt annet fra gamle tråder herfra. Ser noen får omsorgslønn. Dette grunnet «ekstra-arbeid» utover det som er «normalt» med barn. Min 6 åring må ha hjelp med å kle på seg, pusse tenner, være sammen med søsteren sin og leke med andre barn (han mestrer ikke så godt sosiale koder og får raseriutbrudd om ting ikke går hans vei). Selv mat tar lengere tid. Alt må skje på hans måte, og gjør det ikke det, faller verden fra hverandre rundt han. Alt tar lengere tid med han enn hos andre. Så når jeg leser at noen får omsorgslønn på dette, så lurer jeg på om jeg misforstår det litt. Jeg trodde omsorgslønn var noe man fikk om man hadde terminal syke barn? ASD er jo en autismediagnose, men alikevell.. jeg ble litt paff over dette med omsorgslønn. Og for min del, tenker jeg egentlig bare på dette med å kunne få hente han på skolen istedefor å ha han i SFO slik at han får en rolig overgang fra skole til søsteren kommer hjem fra barnehagen. At vi får roen til lekser og vanlige rutiner. Og at jeg bevarer noe av det lille av ro jeg og har, så lillesøster får en litt mer harmonisk hverdag hun og. PR nå er det mas, raseriutbrudd og veldig mye for de begge.. Anonymkode: 063da...38c Lillebroren min må også ha hjelp til alt det du beskriver, og han er 15... Han har autisme. Han klarer ikke å møte opp på skolen de fleste dagene, og mamma kan ikke jobbe fordi han må ha tilsyn hele tiden. Hun fikk avslag på omsorgslønn og lever på sosialstønad. Anonymkode: 4e671...3cf
NovemberStjerne2016 Skrevet 3. mars 2019 #7 Skrevet 3. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er hverdagen deres? Har man noen rettigheter som forelder ift stønad om man ønsker å gå ned i en 50% stilling for å ha mer tid til barnet? Anonymkode: 063da...38c Jeg har et barn 3,5 år med barneautisme. Kontakt meg gjerne på pm, da det er nok enklere å skrive om privat. Nevner i forbifarten at omsorgslønn er helt opp til hver enkelte kommune. Men vanskelig å få.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå