Gå til innhold

Hvordan få treåring til å spise mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag har treåringen spist

Frokost: 1/4 skive og et halvt egg + et glass juice og noen paprikastrimler

Lunsj: En yoghurt og ca 10 druer

Middag: 3-4 spiseskjeer med lapskaus

Kvelds: To brødskiver og et glass melk 

Noen dager spiser hun litt mer, men stort sett ser dagene ca sånn ut. Hun er ikke veldig kresen, spiser det meste, men er  ikke så glad i grønnsaker. Det er mengdene jeg syns er problemet. Hvordan får man en treåring til å spise MER? 

Anonymkode: 550ff...722

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke mase om det, det er mitt eneste råd. Friske unger sulter ikke i hjel, og da får vi stole på at de klarer seg. 

Undervektige eller på annet vis syke barn er en helt annen sak. 

Skrevet

Vanskelig å tvinge en unge til å spise mer enn de har lyst på, er de ikke sultne på mer mat må de nesten slippe det altså.

Men du kan gjøre ditt for at maten skal inneholde så mye kalorier som mulig. F.eks lager du en smoothie av den yoghurten, ha i litt ekstra frossen frukt/bær og pass på å ha i litt sunn olje. De to brødskivene til kvelds må du ha smør på osv.

Anonymkode: bd9b7...445

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vanskelig å tvinge en unge til å spise mer enn de har lyst på, er de ikke sultne på mer mat må de nesten slippe det altså.

Men du kan gjøre ditt for at maten skal inneholde så mye kalorier som mulig. F.eks lager du en smoothie av den yoghurten, ha i litt ekstra frossen frukt/bær og pass på å ha i litt sunn olje. De to brødskivene til kvelds må du ha smør på osv.

Anonymkode: bd9b7...445

Ja, jeg skjønner det, men når hun spiser lite påvirker det humøret hennes. Blir skikkelig sutrete. De få dagene hun spiser mer er hun en helt annen jente. Er ikke ute etter å tvinge i henne mat, men hvis noen har tips til hvordan jeg kan "lure" i en treåring mer mat er det fint! 

Takk for tips om smoothie, det skal jeg gjøre. 

Hi

Skrevet

Hadde min treåring spist d der så hadde jeg jublet 😅🤩

Frokost: kanskje en bit eller to av skive/knekkebrød... eller ei skei yogurt/grøt

Lunsj: kan spise ca en skive.

fruktmåltid i bhg/hjemme: smaker på eple, maks to biter.

Middag: veldig sjeldent.... pirker og det er så vidt noe går inn.

kvelds: ofte bare et par biter.... helst ingenting... 

så vi er fortvilet vi enkelte ganger 🙈

Liker ikke saft, juice, Biola, drikkeyoghurt, smoothie. Kan til nøden drikke en kopp med melk om der er oboy oppi. 

Helst vann. Innimellom varmer vi en kopp nan på kveldstid dersom hun ikke spiser eller drikker noe. Etter råd fra lege. 

Anonymkode: 8e461...75a

Skrevet

Dette trenger vi også tips til. Hvis ikke vi og barnehagen oppmuntrer henne til å spise av typen: "ta en bit til", "sitte ved bordet og spise litt til"  så merker vi det med at hun våkner på natta og er sulten. De dagene hvor det f.eks har vært vikar/ dårlig bemanning i bhg merker vi godt. 

Klarer vi å avslutte dagen med havregrøt så er vi lykkelige. Vi ser at det viktigste er et jevnt inntak av mat gjennom dagen er det viktigste, ikke mengden mat per måltid, dog det henger jo selvfølgelig sammen. Komplekse greier.. 

Anonymkode: d68c7...2db

Skrevet

Hva med å lage det litt gøy å spise? Eks spise skivebiter med gaffel, kveldsmaten på rommet/i leketelt osv, være med å skjære opp frukt. Lage ispinner av Biola. 

Anonymkode: ffc25...68b

Skrevet

Vi har hatt og har til dels fortsatt samme problem, men det begynner langsomt å bli bedre nå når jenta nærmer seg fire. I dag spiste hun f.eks. en hel wienerpølse med lompe mens vi var ute på tur. (Faren og jeg ga nærmest applaus, så folk som så oss må jo ha trodd at vi var halvsprø.)

Det jeg alltid har fått som råd fra helsestasjon, er at dersom barna vokser normalt i høyden, og ellers virker sunne og friske, så spiser de nok, selv om det er mindre enn andre barn. Man må bare slappe av og prøve å ikke gjøre noen stor sak av det, enten de spiser eller ikke. (Vi mislyktes litt på den siste i dag, da ☺️.)

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg skjønner det, men når hun spiser lite påvirker det humøret hennes. Blir skikkelig sutrete. De få dagene hun spiser mer er hun en helt annen jente. Er ikke ute etter å tvinge i henne mat, men hvis noen har tips til hvordan jeg kan "lure" i en treåring mer mat er det fint! 

Takk for tips om smoothie, det skal jeg gjøre. 

Hi

Kan du prøve å avlede hun litt? Jeg pleier å gi min en bok, også snakker og tuller vi til boken mens jeg mater hun med brødskive biter, dette hvis hun er sutrete og jeg vet det er pga mat. Eller YouTube fungerer også. Da snakker vi om det vi ser, og jeg gir hun enten i hennes hånd eller så gir jeg selv. Det går ikke når det er slitne å sitte uten en form for avledning. Etter hun har fått i seg mat. Hopper hun rundt, og alle er fornøyde ❤️ forsøkt havregrøt? Mine er veldig glad i dette. Når det er gode rutiner på mat så spiser de også bedre. Vi spiser alltid Sammen. Så det blir naturlig at hun også spiser, også kutter jeg alltid opp frukt / banan som hun får innimellom. Grøt alltid før søvn for da sover hun mye bedre. Lunsj og middag var jo veldig lite. Stakkars ikke rart hun spiste to brødskiver til kvelds ❤️ Prøv å avlede så slipper dere sutringen. På dagen er de alltid så opptatte at de ofte ikke tenker på mat. 

Anonymkode: eb758...b92

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du prøve å avlede hun litt? Jeg pleier å gi min en bok, også snakker og tuller vi til boken mens jeg mater hun med brødskive biter, dette hvis hun er sutrete og jeg vet det er pga mat. Eller YouTube fungerer også. Da snakker vi om det vi ser, og jeg gir hun enten i hennes hånd eller så gir jeg selv. Det går ikke når det er slitne å sitte uten en form for avledning. Etter hun har fått i seg mat. Hopper hun rundt, og alle er fornøyde ❤️ forsøkt havregrøt? Mine er veldig glad i dette. Når det er gode rutiner på mat så spiser de også bedre. Vi spiser alltid Sammen. Så det blir naturlig at hun også spiser, også kutter jeg alltid opp frukt / banan som hun får innimellom. Grøt alltid før søvn for da sover hun mye bedre. Lunsj og middag var jo veldig lite. Stakkars ikke rart hun spiste to brødskiver til kvelds ❤️ Prøv å avlede så slipper dere sutringen. På dagen er de alltid så opptatte at de ofte ikke tenker på mat. 

En dag eksempel:

frokost havregrøt med jordbærsyltetøy. Spiser kanskje 10 skjeer her.

lunsj: rundstykke med egg/ bløtkokte eller stekte med litt ketchup, også skjærer jeg opp tomater og salat ved siden av. Dette spiser hun selv. Lar hun spise så mye hun vil. For før soving gir jeg hun barnegrøt. Sinlac. Alltid. Da sitter vi alltid å leser bok. Tuller mens jeg mater hun før hun skal sove. For de to første måltidene så blir det ikke mye.

etter soving gir jeg hun litt drikke også lage vi tidlig middag. Her alt for fiskeboller, til spagetti og kjøttdeig, 

Også brødskive til kvelds,

Avslutter dagen med grøt her også så vet jeg at hun legger seg god og mett. Da er det enda en bok vi leser og rett og slett mater hun. Ellers får hun frukt innimellom, smoothie, drikkeyoghurt. Osv. 

Skrevet
On 3/3/2019 at 6:04 PM, Anonym bruker said:

Idag har treåringen spist

Frokost: 1/4 skive og et halvt egg + et glass juice og noen paprikastrimler

Lunsj: En yoghurt og ca 10 druer

Middag: 3-4 spiseskjeer med lapskaus

Kvelds: To brødskiver og et glass melk 

Noen dager spiser hun litt mer, men stort sett ser dagene ca sånn ut. Hun er ikke veldig kresen, spiser det meste, men er  ikke så glad i grønnsaker. Det er mengdene jeg syns er problemet. Hvordan får man en treåring til å spise MER? 

min er 6 år og er forsatt små spist, og vert det siden han var ca 18mnd, helsesøster sier at man skal la det være og det kommer av seg selv, min er undervektig også så han må ha ennæringsdrikk i tillegg

Anonymkode: 68665...d29

Skrevet
På 3.3.2019 den 18.15, Anonym bruker skrev:

Hadde min treåring spist d der så hadde jeg jublet 😅🤩

Frokost: kanskje en bit eller to av skive/knekkebrød... eller ei skei yogurt/grøt

Lunsj: kan spise ca en skive.

fruktmåltid i bhg/hjemme: smaker på eple, maks to biter.

Middag: veldig sjeldent.... pirker og det er så vidt noe går inn.

kvelds: ofte bare et par biter.... helst ingenting... 

så vi er fortvilet vi enkelte ganger 🙈

Liker ikke saft, juice, Biola, drikkeyoghurt, smoothie. Kan til nøden drikke en kopp med melk om der er oboy oppi. 

Helst vann. Innimellom varmer vi en kopp nan på kveldstid dersom hun ikke spiser eller drikker noe. Etter råd fra lege. 

Anonymkode: 8e461...75a

Samme her.. men hun drikker litt Biola. Frustrerende!

Anonymkode: bc8fa...e44

Skrevet

Jeg hadde en unge som ikke spiste i perioder, periodene var lange innimellom også. Følt jeg prøvde alt og løsningen ble at hun spiste andre steder enn der vi vanligvis spiste, men vi hadde middag ved kjøkkenbordet. Frokost kunne jeg lage og vi satte oss ute på trappa for å se på bilene som kjørte forbi, hverandaen for å se om vi så noen svaner fly, i vogna på vei til barnehagen osv. Jeg la vekt på det vi gjorde og ikke på maten, den sa jeg ikk noe om eller minte henne på. Noen ganger spiste hun ikke, men de fleste gangene forsvant brødskiven mens vi snakket om bilene som kjørte forbi. 

Men det som gjorde at hun fikk i seg mest mat i løpet av dagen var mating av svaner og fugler. Helt tilfeldig  jeg fant det ut. På vei hjem fra barnehagen endag gikk vi forbi svanen og jeg hadde kjøpt brød på butikken. Hun fikk brødposen og kunne mate de. Hun spiste mer tørt brød enn hva fuglene fikk, så jeg la inn mating av fugler hver dag for da spiste hun faktisk mye. Nå hadde vi damm med fugler like ved huset, så det var ikke ett stort tiltak. Om det var tørt brød hjemmene ifra eller nytt brød var det samme, hun spiste like mye, 

nå er hun tennåring og har igrunn alltid vært en altspiser, men småspist i perioder siden. Når jeg ser hun har en periode hun spiser lite, må jeg lure med henne en brødskive eller noe annet enkelt når hun er på vei ut døra. Eller legge en mellombar i jakkelomma hennes, så hun blutselig får lyst på den når hun stikker hånden i lomma. Så har hun perioder der hun nesten spiser meg ut av hus og kan lage mat nesten hele dagen. 

Anonymkode: fb6a9...3ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...