Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 Ser mange bilder av boller i dag, og noen ser ikke det minste gode ut! I mine øyne, altså. Regner med at de som deler synes de er kjempegode. Mine perfekte boller skal i hvert fall være så vidt lyst gylne, store og luftige, aller helst ha stått tett nok/blitt luftige nok til at de akkurat berører hverandre litt på bakebrettet. De må ha blitt penslet med egg før steking, og når man spiser dem skal de være saftig og helt på grensen til deigete. Nam! Dine? Anonymkode: e263b...466
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 Mine perfekte skulle vært kjøpt på Espa rett etter at de kom ut av ovnen.... Anonymkode: b684b...1cc
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 De skal ikke stå inntil hverandre, men være penslet med egg og gylne. Fylt med sjokolade og vaniljekrem før steking. Anonymkode: da644...387
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 Gylne, smurt med egg og ikke for hardt stekt. De skal ha eget seg godt og ha rosiner. I dag skal de deles i to og en del av innmaten skal taes ut. Hulrommet fylles med marsipankaker i bunnen, deretter pisket krem og så nyrørt bringebærsyltetøy. Toppes med melis. Anonymkode: 5a1ec...b1c
amandine Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 De skal være gyldne og luftige, og de skal helst ikke ha kommet borti hverandre under steking. Jeg vil ikke ha dem for søte og jeg pensler med melk eller fløte. Skikkelig luftige og deilige.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #7 Skrevet 3. mars 2019 Jeg har aldri vært begeistret for boller, heller ikke som barn. Men jeg hadde en svensk kollega for noen år siden som alltid tok seg fri formiddag mandag etter fastelaven og bakte boller til oss til lunsj. Så til lunsj fikk vi helt nybakte, såvidt avkjølte boller. Gigantiske boller, uthulede og fylt med hjemmelaget marsipan, pisket krem og melis på toppen. Jeg har smakt lignende, men ingen har laget dem så gode som hennes. Jeg tenker alltid på henne rundt denne tiden. Anonymkode: ea6f0...951
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #8 Skrevet 3. mars 2019 Luftige, godt eltet og hevet godt to ganger. Penslet med egg så de er blanke og gyldne. Ikke komme borti hverandre på stekebrettet, og helst med rosiner. Ikke deigete, men ikke ihjelstekt heller, akkurat passe. Anonymkode: f503a...b6e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #9 Skrevet 3. mars 2019 Hva folk kaller gode og luftige boller er det stor variasjon på mine perfekte boller skal være nettop luftige. Stekt på høy varme, men ikke for lenge. Boller stekt på 180 grader er bare spiselige mens de fremdeles er varme. Trikset med å tilsette smøret i terninger til slutt er ganske avgjørende. Det samme er elting og heving. Jeg har aldri smakt fastelavensvarianteb med marsipan. Hvor i landet er dere fra som er vant til det? Anonymkode: 55cd5...cf0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #10 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva folk kaller gode og luftige boller er det stor variasjon på mine perfekte boller skal være nettop luftige. Stekt på høy varme, men ikke for lenge. Boller stekt på 180 grader er bare spiselige mens de fremdeles er varme. Trikset med å tilsette smøret i terninger til slutt er ganske avgjørende. Det samme er elting og heving. Jeg har aldri smakt fastelavensvarianteb med marsipan. Hvor i landet er dere fra som er vant til det? Anonymkode: 55cd5...cf0 Jeg tror det egentlig er svenskt, om du googler "svenske fastelavenboller" kommer varianten med marsipan opp. Anonymkode: f503a...b6e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #11 Skrevet 3. mars 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Luftige, godt eltet og hevet godt to ganger. Penslet med egg så de er blanke og gyldne. Ikke komme borti hverandre på stekebrettet, og helst med rosiner. Ikke deigete, men ikke ihjelstekt heller, akkurat passe. Anonymkode: f503a...b6e Steker på 250 grader da, siden det er en greie. Har skjønt at de som steker på lavere varme får mindre boller? Anonymkode: f503a...b6e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #13 Skrevet 3. mars 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva folk kaller gode og luftige boller er det stor variasjon på mine perfekte boller skal være nettop luftige. Stekt på høy varme, men ikke for lenge. Boller stekt på 180 grader er bare spiselige mens de fremdeles er varme. Trikset med å tilsette smøret i terninger til slutt er ganske avgjørende. Det samme er elting og heving. Jeg har aldri smakt fastelavensvarianteb med marsipan. Hvor i landet er dere fra som er vant til det? Anonymkode: 55cd5...cf0 Svenskevarianten, semlor Anonymkode: 3ae22...8e5
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #14 Skrevet 3. mars 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva folk kaller gode og luftige boller er det stor variasjon på mine perfekte boller skal være nettop luftige. Stekt på høy varme, men ikke for lenge. Boller stekt på 180 grader er bare spiselige mens de fremdeles er varme. Trikset med å tilsette smøret i terninger til slutt er ganske avgjørende. Det samme er elting og heving. Jeg har aldri smakt fastelavensvarianteb med marsipan. Hvor i landet er dere fra som er vant til det? Anonymkode: 55cd5...cf0 Helt enig, steker på 225 i 8-10 minutter. Jeg bruker oppskrift fritt etter Godt Brød sin, med "bollehev" av havregryn og med vann og 50/50 smeltet smør og rapsolje. Heve 1t+2t og får de luftigste bollene i belønning for strevet. Anonymkode: 3ae22...8e5
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #15 Skrevet 3. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Helt enig, steker på 225 i 8-10 minutter. Jeg bruker oppskrift fritt etter Godt Brød sin, med "bollehev" av havregryn og med vann og 50/50 smeltet smør og rapsolje. Heve 1t+2t og får de luftigste bollene i belønning for strevet. Anonymkode: 3ae22...8e5 Og ikke hadde jeg tenkt å være anonym, heller. Hverken her eller over. Anonymkode: 3ae22...8e5
amandine Skrevet 3. mars 2019 #16 Skrevet 3. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Og ikke hadde jeg tenkt å være anonym, heller. Hverken her eller over. Anonymkode: 3ae22...8e5 Nei nå!!!
prekæs Skrevet 3. mars 2019 #17 Skrevet 3. mars 2019 Store, med god farge, laget på fersk gjær. Så delt på midten, smurt med smør og med Jarlsberg som pålegg. Lunkne.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. mars 2019 #18 Skrevet 3. mars 2019 Store, gyldenbrune og stå så tett at det bare er skorpe på toppen. Oppskrifter som tilsetter smøret til slutt er best.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #19 Skrevet 3. mars 2019 De skal være luftige og gylne, men ikke godt stekt. Heller for lite stekt enn for mye. Siden jeg er så småspist som jeg er, så lager jeg heller mindre boller enn normalen tror jeg, så str messig er de nok for små til at de fleset vil kalle de perfekte. Bunnen pensles lett med melk en gang og toppen to ganger mens de er varme. Da blir de blanke og fine, samt blir de ikke så fort tøtte når de blir kalde. Jeg hever nok bollene for lenge sier mange, tok tipset fra naboen når jeg var liten:sett deigen om morran, glem den på benken, da blir det perfekte boller når du husker de senere på dagen. Etterheving på plata må også til, men hevingen først føler jeg 3 viktigst. De beste bollene jeg lager er med halvparten vanlig hvetemel og halvparten Kvelde speltmel tror jeg det heter. Helt tilfeldig jeg gjorde det, men hadde ikke nok hvetemel men endel speltmel pga jeg hadde bakt rundstykker for å ha i frysen til en venn av ungene som var allergiker, Disse bollene ble super luftige og perfekte. Har jeg speltmel i skapet bruker jeg det, men er variernde hva jeg har. Kjøper ikke slikt mel bare for å ha til boller. Anonymkode: 5aa42...c80
Himmel og hav Skrevet 3. mars 2019 #20 Skrevet 3. mars 2019 De skal være myke, lette, luftige og gyldenbrune, penslet med egg og ikke komme borti hverandre på plata. Jeg har et egg eller to i deigen og baker med så klissete deig at det akkurat går å trille boller av de med veldig lett hånd. De skal absolutt ikke være deigete inni og de skal ikke være tunge og "fulle av mat".
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #21 Skrevet 3. mars 2019 Enig med deg. Jeg lager boller etter denne oppskriften, de blir veldig veldig gode https://idagranjansen.com/oppskrifter/verdens-b 🙂. Anonymkode: cac62...f14
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #22 Skrevet 3. mars 2019 https://idagranjansen.com/oppskrifter/verdens-beste-boller må ha kommet borti noe på den første. Anonymkode: cac62...f14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå