Gå til innhold

Trygderetten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som skjer når man klager en nav-sak opp til trygderetten?

Må man bare sende papirer, så behandler de saken uten at man trenger å møte opp?

Eller fungerer det som en "rettsak" på den måten at man må møte å argumentere for saken?
Jeg lider av sosial angst, ptsd og diverse som gjør det veldig vanskelig for meg å skulle møte opp å snakke foran mange. Hvis man må møte, kan man evt få noen andre til å snakke saken uten å møte selv? (Får ikke fri rettshjelp og har ikke råd til advokat, så blir i såfall ektefelle eller venn)

Håper noen som har erfaring med dette kan svare meg :)

Anonymkode: 3f329...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt skriftlig. Møter ikke opp. Men du må sette deg meget godt inn i lovverket eller betale en advokat med tyngde i din sak for å hjelpe deg med brevene.

Jeg vant ei sak i trygderetten. 

Anonymkode: 11bae...fad

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt skriftlig. Møter ikke opp. Men du må sette deg meget godt inn i lovverket eller betale en advokat med tyngde i din sak for å hjelpe deg med brevene.

Jeg vant ei sak i trygderetten. 

Anonymkode: 11bae...fad

Tusen takk for svar. Tror nok jeg må sette meg inn i lovverket selv, siden jeg pga ektefelles inntekt akkurat faller utenfor fri rettshjelp. Min sak går på å få omgjort ufør til å gjelde ung ufør. Har en del dokumenter som jeg ikke sendte inn da jeg i første omgang klagde til nav på vedtaket, da legejournalene dessverre er både mangelfulle og i mange tilfeller rett og slett gir en feilaktig beskrivelse av diagnosene og funksjonen min. 

Bukte du advokat da du klagde til trygderetten, eller satt du deg inn i det selv?

Anonymkode: 3f329...78b

Skrevet

Alt er skriftlig. Tips: kontakt Jurk, kvinnelige jusstudenter som hjelper deg gratis.

Anonymkode: de51a...6da

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt er skriftlig. Tips: kontakt Jurk, kvinnelige jusstudenter som hjelper deg gratis.

Jeg forsøkte å kontakte dem ifm. en annen sak med Nav, da fikk jeg til svar at de ikke tar noen saker mot Nav.

Men det kan jo være de har endret praksis de senere årene.

Anonymkode: 7541e...183

Skrevet

Jurk har en egen trygdegruppe. Mulig de ikke tar saker i først instans, altså nav, men jeg tror de tar

mot trygderetten. Ring og spør! 

Skrevet

Husk å sette seg godt inn i regelverket for UU og ikke minst les avslsgsvedtaket ditt godt.

Selv om arbeidsevnen din ble varig nedsatt før fylte 26, så fyller du ikke automatisk vilkårene for UU. Det er kun ved alvorlig sykdom man kan få det innvilget, og kriteriene er smale. I rundskrivet ligger det en liste over sykdomstilstander som faller inn under UU. Sjekk opp om din tilstand faller innenfor disse. 

Anonymkode: b2d3a...773

Skrevet

Man omgjør vel ikke ufør til ung ufør, man får ung ufør som et tillegg på minstesatsen om man har krav på det.

De stiller litt andre krav til ung ufør enn ufør, bare så du er klar over det, bl.a stilles det krav til at sykdommen du er ufør har en viss varig alvorlighet. Det holder altså ikke å dokumentere at du ble syk før du fylte 26 år og at arbeidsevnen var nedsatt med minst 50% før den datoen, du må også dokumentere hvor alvorlig syk du var.

Det er nok lurt å få en advokat til å se på dette for deg, det kan være verdt å betale for også. 

Anonymkode: 13820...fec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...