Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei i familien som liker å skryte.. Annehver gang jeg ser henne så er det bare skryt og skryt.. Hun er vel den eneste jeg ikke kan ha normalt forhold med altså kontakt.. Det er joballtid skryt og jeg er lei! 

I det siste så har jeg begynt å ta førerkort, og så fort hun fikk vite det så har hun begynt å kjøre bil.. Hun har hatt lappen i sikkert 10 år, men det er alltid mannen som kjører.. Men nå ser jeg henne hele tiden.. Og hun kan komme på å si, åhh så deilig det er å kjøre bil, jeg kan dra hvor jeg vil. What?!

Har noen av dere sånne type mennesker i deres omkrets, hvordan forholde seg til dem? 

Anonymkode: fc3ed...dc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ofte et tegn på usikkerhet hos den andre, så ignorer det.

Det med bilen tror jeg imidlertid at jeg ikke hadde greid å la være å kommentere. "Jamen, så bra da, at det at jeg snart har lappen også har inspirert deg til å ta fatt i din egen kjøring. Du har jo hatt lappen i sikkert 10 år, så det var jo på tide."

Jeg forsøker å ikke ta til meg det slike sier, tenker at det er en grunn til at de føler de må oppføre seg som de må. Blir det altfor mye trekker jeg meg heller litt unna og begrenser omgangen.

Anonymkode: 1540e...d38

Skrevet

jepp hadde ei slik "venninne" som jeg faset ut. hun var rimelig drøy.

om hun viste kjæresten min var borte på feks jobbreise, kom det alltid snap av henne og kjæresten med tekst "kjærestekos" and the list goes on and on...

Anonymkode: 4d65f...850

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ei i familien som liker å skryte.. Annehver gang jeg ser henne så er det bare skryt og skryt.. Hun er vel den eneste jeg ikke kan ha normalt forhold med altså kontakt.. Det er joballtid skryt og jeg er lei! 

I det siste så har jeg begynt å ta førerkort, og så fort hun fikk vite det så har hun begynt å kjøre bil.. Hun har hatt lappen i sikkert 10 år, men det er alltid mannen som kjører.. Men nå ser jeg henne hele tiden.. Og hun kan komme på å si, åhh så deilig det er å kjøre bil, jeg kan dra hvor jeg vil. What?!

Har noen av dere sånne type mennesker i deres omkrets, hvordan forholde seg til dem? 

Jeg vet at det ikke er det du spør om, og det er ikke meningen å avspore tråden. Men hvorfor skriver du konsekvent to punktum etter setningen? Det kjør faktisk teksten din veldig irriterende å lese.

Anonymkode: 912f5...c09

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ofte et tegn på usikkerhet hos den andre, så ignorer det.

Det med bilen tror jeg imidlertid at jeg ikke hadde greid å la være å kommentere. "Jamen, så bra da, at det at jeg snart har lappen også har inspirert deg til å ta fatt i din egen kjøring. Du har jo hatt lappen i sikkert 10 år, så det var jo på tide."

Jeg forsøker å ikke ta til meg det slike sier, tenker at det er en grunn til at de føler de må oppføre seg som de må. Blir det altfor mye trekker jeg meg heller litt unna og begrenser omgangen.

Anonymkode: 1540e...d38

Åhh hadde jeg bare vært så tøff🙈🙈

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at det ikke er det du spør om, og det er ikke meningen å avspore tråden. Men hvorfor skriver du konsekvent to punktum etter setningen? Det kjør faktisk teksten din veldig irriterende å lese.

Fordi jeg vil..

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg vil..

Ok. Det er selvsagt din rett. Det er bare ment som et vennlig råd fra meg at det gjør teksten veldig forvirrende å lese, fordi man hele tiden får følelsen av at det finnes et utelatt poeng. 

Skrevet

Jeg hadde også en slik venninne, mye indirekte kritikk av meg og dårlig skjult skryt av seg selv. Forstod at hun var usikker, men ble lei til slutt. Prøvde å fase henne ut gradvis, men hun ble sur og brøt kontakten. Sist jeg tilfeldigvis var på en sammenkomst med henne, skrøt hun veldig tydelig i mitt nærvær over hvor heldig hun var som hadde to barn. Forstod det var myntet på meg som har enebarn. Angrer ikke på at hun ikke er en del av livet mitt lenger, good riddens!

Anonymkode: d4386...304

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Åhh hadde jeg bare vært så tøff🙈🙈

Øv inn et papegøyesvar, da. "Nei, så fint. Du er jammen driftig." Ikke mer, ikke mindre.

Anonymkode: 953b5...c24

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde også en slik venninne, mye indirekte kritikk av meg og dårlig skjult skryt av seg selv. Forstod at hun var usikker, men ble lei til slutt. Prøvde å fase henne ut gradvis, men hun ble sur og brøt kontakten. Sist jeg tilfeldigvis var på en sammenkomst med henne, skrøt hun veldig tydelig i mitt nærvær over hvor heldig hun var som hadde to barn. Forstod det var myntet på meg som har enebarn. Angrer ikke på at hun ikke er en del av livet mitt lenger, good riddens!

Anonymkode: d4386...304

Åhh!! men jeg klarer ikke å kutte henne ut, vi er i familie, og må omgås. Altså jeg ser ikke henne så ofte, kanskje en gang eller to i mnd, tross vi bor på samme sted.

Skrevet

Venner kommer og venner går... Hadde ei slik ei jeg også, skrøt masse av seg selv og sitt, for så å feks besøke meg å si: «jøss, her var det mye IKEA». Og ja kjære hele verden! Jeg gir lang marsj i interiørdesign, trender osv. Bare jeg har ting som fungerer til en vettu pris må gjerne andre svi av en årslønn på ei lampe, det er ikke akkurat en hemmelighet 😂 At man er en «venninne» som føler for å påpeke det i en nedlatende tone i selskap med flere andre  i tillegg, gir henne ikke akkurat ekstrapoeng hos meg. 

Så etter en laaaaaang liste med lignende episoder, pluss et par du ikke ville tro var sant en gang, fant jeg kort og godt ut at jeg kunne takke meg selv for hennes oppførsel. Jeg har jo ikke sagt fra og hun oppfører seg som ei umoden fjortis. Jeg burde sagt fra hver eneste gang jeg syntes hun gikk over streken, men jeg fant alltid unnskyldninger for henne og tenkte hun nok ville vokse opp en dag.... Nuvel, det skjer ikke! Du må si fra! Jeg sa fra først nå og vi er gamle! Nå forstår hun jo selvfølgelig ingenting og hadde hun visst jeg bar på slike følelser og at jeg hadde misforstått henne så mange ganger og bla bla bla bla bla.... Hun vrir alt i egen favør uansett.  Men, dessverre har jeg henne så langt i halsen at jeg fint kan leve uten å omgås resten av livet. Ser jeg rasjonelt på det burde jeg sagt fra hver eneste gang i alle år, kanskje vi hadde sluppet der vi nå står. For egentlig er det dumt at vennskap skal ende, men jeg klarer dessverre bare ikke mer.

Du har henne jo i familie i tillegg. Si fra, ta igjen og stå opp for deg selv. La ungene dine oppleve hvilken oppførsel du tolerer fra andre og ikke. Det hjelper de når de selv skal ut å styre sin omgangskrets :) Du gir dessuten deg selv en sjanse til å holde ut med henne og ikke ende opp som meg; med ei bok av negative opplevelser og irritasjon det vanskelig lar seg gjøre å rette opp i. 

Anonymkode: 691a0...be1

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Venner kommer og venner går... Hadde ei slik ei jeg også, skrøt masse av seg selv og sitt, for så å feks besøke meg å si: «jøss, her var det mye IKEA». Og ja kjære hele verden! Jeg gir lang marsj i interiørdesign, trender osv. Bare jeg har ting som fungerer til en vettu pris må gjerne andre svi av en årslønn på ei lampe, det er ikke akkurat en hemmelighet 😂 At man er en «venninne» som føler for å påpeke det i en nedlatende tone i selskap med flere andre  i tillegg, gir henne ikke akkurat ekstrapoeng hos meg. 

Så etter en laaaaaang liste med lignende episoder, pluss et par du ikke ville tro var sant en gang, fant jeg kort og godt ut at jeg kunne takke meg selv for hennes oppførsel. Jeg har jo ikke sagt fra og hun oppfører seg som ei umoden fjortis. Jeg burde sagt fra hver eneste gang jeg syntes hun gikk over streken, men jeg fant alltid unnskyldninger for henne og tenkte hun nok ville vokse opp en dag.... Nuvel, det skjer ikke! Du må si fra! Jeg sa fra først nå og vi er gamle! Nå forstår hun jo selvfølgelig ingenting og hadde hun visst jeg bar på slike følelser og at jeg hadde misforstått henne så mange ganger og bla bla bla bla bla.... Hun vrir alt i egen favør uansett.  Men, dessverre har jeg henne så langt i halsen at jeg fint kan leve uten å omgås resten av livet. Ser jeg rasjonelt på det burde jeg sagt fra hver eneste gang i alle år, kanskje vi hadde sluppet der vi nå står. For egentlig er det dumt at vennskap skal ende, men jeg klarer dessverre bare ikke mer.

Du har henne jo i familie i tillegg. Si fra, ta igjen og stå opp for deg selv. La ungene dine oppleve hvilken oppførsel du tolerer fra andre og ikke. Det hjelper de når de selv skal ut å styre sin omgangskrets :) Du gir dessuten deg selv en sjanse til å holde ut med henne og ikke ende opp som meg; med ei bok av negative opplevelser og irritasjon det vanskelig lar seg gjøre å rette opp i. 

Anonymkode: 691a0...be1

Jeg har mange ganger tenkt at jeg skal si ifra til henne, men jeg ombestemmer meg. Men jeg har tenkt som å si at « hvorfor må du skryte sååååå mye» eller « er du så usikker på deg selv at du må skryte» men da vet jeg at hun hadde blitt sur. Jeg bare vet det! Jeg har snakket med andre om det og de alle råder meg til det samme, ikke si noe for da vet hun at det går deg på nervene og kommer til å gjøre det enda mer. Så derfor jeg holder kjeft. 

Jeg husker i begynnelsen da hun fikk vite at jeg har begynt på billappen, hun var så rask ut til å si at « åhh jeg kjører jeg også» men da sa ene ungen hennes « nei, det gjør du ikke, du kjører aldri». Nå ser jeg henne titt og ofte. Hun kan finne å stå parkert foran huset mitt, for å liksom at jeg skal se det. Jeg synes at det er så teit🙈 Og når vi skal ha familiemiddager, så gruer jeg meg så mye, fordi jeg vet at jeg må høre på skrytet hennes🤯 Og i tilleg så tror jeg at hun overfører det på sitt barn, fordi de begynner å påpeke ting de ikke har gjort før. 

Vi kjøpte nylig hus, og jeg vet at jeg har en bra stil. Alle som kommer sier «åhh så fint dere har det» mens når hun kommer så sier hun ingenting. 

Skrevet

Ja, jeg har en slik svigerinne, og det hele bunner jo i dårlig selvtillit. De føler de hele tiden må hevde seg selv, høre sin egen verdi sagt høyt på en måte.

Du trenger ikke bli ufin mot henne, bare vær litt overbærende i ditt stille sinn. Svar henne sånn at ordene sier du er enig, men alle skjønner at du bare jatter med.

Hun kjører hele tiden og sier det er så deilig å komme seg dit hun vil, ja så svar at det er nettopp derfor du tar lappen, også begynner du snakke om noe annet.

Hun skryter av noe hun har gjort, noe hun har eller hva som helst, du svarer bare at ja, du er jammen heldig, også begynner du snakke om noe annet.

Ikke gidd å irritere deg, hun er som hun er, hun er familie og du får nok ikke endret henne. Men ikke la henne tråkke deg ned, det er ikke meningen du skal få dårlig selvtillitt av henne, du vet jo hvordan hun er og tar henne og skrytet hennes uten å gidde lage noen greie ut av det. Andre observerer det samme som deg nemlig, at hun alltid skryter.

Anonymkode: 8da34...7ba

Skrevet
På 3.3.2019 den 9.18, Anonym bruker skrev:

Du synes ikke det er litt navlebeskuende å tro at dette handler om å skryte for deg? Hun har hatt lappen i 10 år, det har altså ikke du..

Anonymkode: 22873...796

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du synes ikke det er litt navlebeskuende å tro at dette handler om å skryte for deg? Hun har hatt lappen i 10 år, det har altså ikke du..

Anonymkode: 22873...796

Hun skryter, tro meg. Det er ikke bare jeg som mener det.

Skrevet

Det er veldig vanskelig for andre å endre slik atferd, påpekes det, så blir det konflikter. En usikker person blir ikke mindre usikker av å få kritikk. Prøv å være tålmodig og overse det, det handler ikke om deg, men henne. 

Skrevet

Jeg tenker at her må du bare prøve å ikke henge deg så veldig opp i alt hun sier og gjør, selv om hun er irriterende. Med mindre hun kommer med giftige stikk, da bør hun konfronteres. 

Hev deg over det, jeg tror ikke du oppnår så mye ved å sette henne på plass. I høyden kan et 'jeg er ikke så opptatt av sånt' i ulike varianter være et svar som kan funke hvis det blir helt uutholdelig - kanskje?  

Lykke til med lappen! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...