Gå til innhold

Gamle skatter -hvor mye spare på?!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal flytte fra hus til liten leilighet. Og har spart på alt for mye fra fortiden. Bilder, dagbøker, brev, ting og tang. 

Hva har dere spart og hva har dere klart å kvitte dere med? 

Hvor mye målt i f. eks bananesker har dere spart på av gamle skatter/gammelt skrot?!! 

Anonymkode: ea7c7...a4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kvart banankasse

Anonymkode: 03fe5...070

Skrevet

Oj! 

Bra! Noe du savner som du ikke har spart på?! Hva er viktigst synes du?!! 

Skrevet

Se på det du har spart på. 

1. Har du hatt det fremme det siste året? 

2. Blir du glad av å eie denne tingen? 

3. Tenger du denne tingen? 

Er svaret nei på ett eller flere av spm så er det bare å kaste. 

Skrevet

Jeg tror jeg har to slike kasser på loftet. Jeg syns det er hyggelig å ha, det er mye identitet i dette for meg. 

Skrevet
1 time siden, Optatium skrev:

Jeg tror jeg har to slike kasser på loftet. Jeg syns det er hyggelig å ha, det er mye identitet i dette for meg. 

Enig! 

Anonymkode: e3c34...8ec

Skrevet

Eg har ein liten bod fylt med slike saker, i tillegg til «søppel» eg vil bruke til DIYs!!! Er snart 30 år, og har fortsatt alle prøver fra ungdommskulen!!!! 😱😱😱😱 Totalt kanskje 15 bananesker!!!

Eg har ikkje hjarte å kvitte meg med det!! 😅 

Men har no fått barn, og trenger plass, så det ryker nok snart! 😅

Skrevet
11 timer siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Se på det du har spart på. 

1. Har du hatt det fremme det siste året? 

2. Blir du glad av å eie denne tingen? 

3. Tenger du denne tingen? 

Er svaret nei på ett eller flere av spm så er det bare å kaste. 

Med klær og nye ting er jeg enig med deg,  men i tillegg synes jeg man bør ta vare på arvegods, personlige brev og bilder + litt ting barna vil synes er gøy å se som de første joggeskoene, bakteppet, yndlingsboka eller liknende).

Hvis du vil kvitte deg med noe som er mer enn en generasjon gammelt synes jeg du bør sjekke med søsken og søskenbarn om de vil ha det.

Anonymkode: a7f3c...13d

Skrevet

Spar på alt som sier hvem du er, hvem du var og hva du kommer fra.

Skrevet
22 minutter siden, sug lut skrev:

Spar på alt som sier hvem du er, hvem du var og hva du kommer fra.

Det er et godt råd. Jeg kastet da jeg flyttet hjemmefra. Mange ting jeg gjerne skulle hatt nå. Eller, noe hvertfall!

Skrevet

Da mamma og pappa flyttet fra barndomshjemmet mitt fikk jeg alle kassene mine... bøker, skolebøker, brev, klær, bilder og div nips. 

Jeg kastet nesten alle skolebøkene, beholdt noe fra første klasse, særoppgave og et par store oppgaver. Resten gikk på søppelhaugen.

Jeg har tatt vare på brev og skoledagbøker i en boks/kasse på loftet. Og så har jeg en boks med gamle leker litt klær (første sko, matroskjole ol) og et par barnebøker som betyr mye for meg. 

Så jeg har en kasse med papirer som betyr noe for meg og en kasse med ting som betyr noe. 

Anonymkode: f04ba...e59

Skrevet

Jeg har tatt vare på alt for mye!!! Jeg bor i leilighet, men har mørkeloft med masse lagringsplass! Men burde kvittet meg med mer likevel... Tar noen rydderunder av og til, og kvitter meg med litt hver gang. 😉

Anonymkode: ba624...803

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Med klær og nye ting er jeg enig med deg,  men i tillegg synes jeg man bør ta vare på arvegods, personlige brev og bilder + litt ting barna vil synes er gøy å se som de første joggeskoene, bakteppet, yndlingsboka eller liknende).

Hvis du vil kvitte deg med noe som er mer enn en generasjon gammelt synes jeg du bør sjekke med søsken og søskenbarn om de vil ha det.

Men mange av de tingene blir vel ja under punkt 2, blir du glad av denne tingen? 

Skrevet
41 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Men mange av de tingene blir vel ja under punkt 2, blir du glad av denne tingen? 

Ikke nødvendig vis. Min tante irriterte seg for eksempel veldig over et skstoll med "gammelt søppel". Takk og pris fikk vi med oss at hun kastet det. Det var gamle brev fra 17 og 18 hundretallet. For henne hadde det ikke verdi, men for andre i familien er det en uvurderlig skatt.

Min søster har også være veldig "flink" til å kvitte seg med ting som ikke lenger er i bruk. Nå er barna hennes store og de synes det er leit at det nesten ikke er noen ting igjen fra de var små.

Skrevet

Tenkte jeg skulle koke det ned til to banankasser. Og prøve å koke det ned til en bananesker til hver av barna, som de får med seg når de flytter ut! 😅

Skrevet

Jeg er på flyttefot, 7. gangen jeg flytter siden 2005 og har fått barn og blitt både gift og skilt siden på disse årene. Nå igjen har jeg gått gjennom eskene på loftet og tenkt på når jeg sist hadde ting fremme eller så på gamle minner. Jeg har beholdt en eske med nostalgi, knapt, fra jeg var liten og fremover. Mer for barnet mitt 💛 Ellers har jeg returnert utrolig mye greier til min mor og tenker at det jo er en årsak til at hun har gitt meg alle disse gamle tingene.. det er fordi det gjør vondt å "kvitte" seg med og håper noen andre kan ta ansvaret for fremtiden. Jeg har opplevd og gått gjennom litt i overkant mye de siste årene og trenger en "ny start" på sett og vis. Jeg tror jeg har det bedre om ikke ansvaret for disse tingene skal ligge på meg. Kanskje jeg har søskenbarn eller noe som er mer interessert.

Her og nå er det barnet og meg selv jeg prioriterer plass til. Så får vi sikkert mer den dagen min mor faller fra. Og om ikke så går det bra det også.

Det eneste jeg har lært fra tidligere er å ikke kaste alt mulig før jeg evt pakker ut i nytt hus - om jeg er i tvil. Kjipt å kaste vannglass den ene dagen for så å dra på Ikea et par uker etterpå fordi jeg har kastet for mange 🙈 Snakk om å kaste penger rett ut av vindu... 😬

Anonymkode: a5ce6...b97

Skrevet

Jeg fant 3 esker med "nostalgiske barneklær" her om dagen. 70% av klærne kunne jeg ikke huske at barna noen gang hadde brukt! 😄 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...