Gå til innhold

Hjelp meg ang. barn i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt ny (gammel) bil og den har ikke isofix som den gamle hadde. Bilstolene er med isofix. Det er beltestoler. Kan disse brukes uansett? De isofix-"stavene" står jo ut bak setet, føler de er litt i veien for å få setet helt inntil bilsetet. 

Håper dere skjønte. Kan setene brukes eller bør jeg kjøpe seter uten de "pinnene" som er på isofix seter?

Et annet spm. Det ene setet kan brukes begge veier. Har en gutt på 3.5 år. Med isofix brukte jeg setet bakover med 5 punkt. Nå kan det ikke brukes bakover pga det ikke er ment til å festes med bilselene, men med isofix. Kan bruke det forover uten 5-punkt, som en vanlig beltestol. 

Men ville du kjøpt nytt til 3.5 åringen, eller gått over til å sitte forover i beltestol med bilens seler? 

Han er 105 cm lang og 18 kilo.

Anonymkode: 18d2b...aa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville hørt med de som forhandler slike stoler... eventuelt hørt i facebookgruppa: bilstoler Norge. Mye flinke folk med peiling. 

Anonymkode: 1cf2f...ffc

Skrevet

Nei du kan ikke bruke de,du må nok ha nye stoler.de får helt feilstilling

Anonymkode: 27873...bc7

Skrevet

Men de «pinnene» kan vel skyves/slås inn under setet? Kan man iallfall på våre beltestoler med isofix. De kan altså brukes både med isofix og uten. 

Anonymkode: 02ce4...2f3

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de «pinnene» kan vel skyves/slås inn under setet? Kan man iallfall på våre beltestoler med isofix. De kan altså brukes både med isofix og uten. 

Anonymkode: 02ce4...2f3

Kan de? Da må jeg se nærmere på mine også. Virket ikke sånn ved første øyekast, men da skal jeg se i morgen. Det hadde jo vært det beste. 

Anonymkode: 18d2b...aa3

Skrevet

Hvilke bilstoler er det? På vår kan isofix-festet tas helt av. Hvis det ikke går ville jeg kjøpt nye, for de blir unødvendig tunge med isofix-festene på. For beltestoler er det en fordel at de er lette om de ikke festes med isofix.

Anonymkode: ee35c...42e

Skrevet

På våre beltestoler kan isofix-festet vippes inn under setet. Husk å feste setet med beltet også når det er tomt, slik at det ikke flyr fram og skader deg i en kollisjon. 

Til treåringen ville jeg kjøpt nytt bakovervendt sete. De fleste beltemonterte bakovervendte seter går til 25 kg og 125 cm, og det er SÅ mye tryggere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...