Gå til innhold

50% ufør og 50% jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som er i denne situasjonen, hvordan har det påvirket økonomien din? Gikk du mye ned? Privat forsikring holdes utenfor regnestykket. Tenker da kun på trygd, lønn og evt fra pensjonskasse.

Anonymkode: 25cb1...0e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trygden er en vits i forhold til inntekt.er ikke samsvar i det hele tatt.Å når jeg får lønnsøkning på jobb så får jeg enda mindre i trygd.Også latterlig at mann min sin inntekt regnes med,hadde jeg vært i vanlig jobb så hadde jeg kunne dekt opp min del uavhengig av han.

Anonymkode: a5dd5...998

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trygden er en vits i forhold til inntekt.er ikke samsvar i det hele tatt.Å når jeg får lønnsøkning på jobb så får jeg enda mindre i trygd.Også latterlig at mann min sin inntekt regnes med,hadde jeg vært i vanlig jobb så hadde jeg kunne dekt opp min del uavhengig av han.

Hvordan regnes din mann sin inntekt med? Tenker du på barnetillegg? 

Skrevet

Jeg får ikke barnetillegg og min trygd blir avkorter pga hans høye inntekt.så når vi har lønnsøkning så går trygden enda mere ned.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får ikke barnetillegg og min trygd blir avkorter pga hans høye inntekt.så når vi har lønnsøkning så går trygden enda mere ned.

Du har minstesats da? Ved egen opptjening blir ikke trygden berørt. Annet enn barnetillegg. 

Skrevet

Trygden er 66% av gjennomsnittslønnen din, de tar i utgangspunktet de tre beste av siste fem år som grunnlag.

Så du vil få 50% vanlig lønn, og den ander halvparten vil være 66% av vanlig lønn.

Du får en sum du kan tjene på dine 50% uten å miste trygd, så det er til dels riktig det anonym over her sier, får du lønnstillegg mister du trygd. Men nav er tilsnakkendes altså, så tar du kontakt med dem og kan vise at du fremdeles jobber bare 50%, men lønnen har økt mer enn de hadde beregnet at den skulle så er det mulig å få endret disse tallene så du ikke mister trygd likevel.

Lønnen din blir ikke regnet mot mannens, det er feil. Men barnetillegget er behovsprøvd, og der ser de på husholdningens totale inntekt, så der blir det avregnet også mot mannens lønn.

Anonymkode: aab98...ba5

Skrevet

Har mer utbetalt fra arbeidsgiver, nav og pensjonskasse til sammen enn da jeg jobbet 100%, men det er fordi jeg stort sett bare jobber kveld. Har kun redusert antall dagvakter. Har i tillegg privat forsikring som gir full utbetaling selv om jeg er 50% ufør. Får ikke barnetillegg fra nav.

Anonymkode: 4c6f3...750

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trygden er 66% av gjennomsnittslønnen din, de tar i utgangspunktet de tre beste av siste fem år som grunnlag.

Så du vil få 50% vanlig lønn, og den ander halvparten vil være 66% av vanlig lønn.

Du får en sum du kan tjene på dine 50% uten å miste trygd, så det er til dels riktig det anonym over her sier, får du lønnstillegg mister du trygd. Men nav er tilsnakkendes altså, så tar du kontakt med dem og kan vise at du fremdeles jobber bare 50%, men lønnen har økt mer enn de hadde beregnet at den skulle så er det mulig å få endret disse tallene så du ikke mister trygd likevel.

Lønnen din blir ikke regnet mot mannens, det er feil. Men barnetillegget er behovsprøvd, og der ser de på husholdningens totale inntekt, så der blir det avregnet også mot mannens lønn.

På minstesats får man litt mindre som gift/samboer enn som enslig. Egen opptjening påvirkes ikke. 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man har jo i tillegg et fribeløp, så en lønnsøkning skal være nokså høy før den påvirker trygden. Deretter slår kompensasjonsgraden inn. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har mer utbetalt fra arbeidsgiver, nav og pensjonskasse til sammen enn da jeg jobbet 100%, men det er fordi jeg stort sett bare jobber kveld. Har kun redusert antall dagvakter. Har i tillegg privat forsikring som gir full utbetaling selv om jeg er 50% ufør. Får ikke barnetillegg fra nav.

Om du bare hadde hatt dagvakter da? «Taper» selv ca 1000 brutto på å gå ned til 50/50 :)

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du bare hadde hatt dagvakter da? «Taper» selv ca 1000 brutto på å gå ned til 50/50 :)

Da hadde jeg gått mye ned i lønn, men det ville blitt kompensert av den private forsikringen og økt utbetaling fra pensjonskassen.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg gått mye ned i lønn, men det ville blitt kompensert av den private forsikringen og økt utbetaling fra pensjonskassen.

Økt fra pensjonskassen? Hvordan det? Den går vel på % uansett. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Økt fra pensjonskassen? Hvordan det? Den går vel på % uansett. 

Nei, har man ikke helse til å jobbe netter for eksempel, øker utbetalingen. De ser på inntektsevnen, ikke arbeidsevnen slik nav gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...