Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #1 Skrevet 1. mars 2019 Jeg har ikke følt meg helt som meg selv ganske lenge nå, og spesielt i uken før mens, altså unormalt mye PMS. For 9 år siden satte jeg inn hormonspiral, byttet for 3 år siden, og jeg tror det var gradivis etter byttet dette begynte. Uansett tok legen en blodprøve for å se om det var noe, men så at alt så normalt ut. Likevel henviste han meg til gynekolog. Jeg googlet da hormonubalanse og måtte nesten le da jeg så at jeg har absolutt alle symptomer på dette. Nå var jeg til gynekolog i går og ble satt på p-piller som skal hindre eggløsning for å unngå så mye PMS, spesielt siden jeg har veldig korte sykluser i tillegg. Jeg spurte om hormonubalanse, og han virket litt skeptisk til hele greien. Da jeg nevnte at legen hadde tatt prøver gikk han inn på dem og sa at nivået på progesteron (?) var veldig lavt, men at det ikke er unormalt med mindre blodprøven ble tatt uken før mens. Etter å ha kikket i kalenderen så jeg at den ble tatt 5 dager før mens, og gynekologen var tydelig motvillig til å være enig i at det tydet på ubalanse, men bare akkurat den måneden. Så avreise han bare hele greien. Nå viser det seg at p-pillene jeg skal begynne på inneholder nettopp et progesteron (?), og jeg lurer på om det da kanskje vil kunne hjelpe. Hvis jeg har litt lite av det for å balansere ut østrogenet. Noen med noen erfaringer eller noe? Anonymkode: 03518...722
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #2 Skrevet 1. mars 2019 Hormonubalanse er vel ikke noen diagnose, men hormonene endres jo gjennom livet, og jeg tror neppe noen kvinne går gjennom livet uten å en og annen gang oppleve at disse endringene påvirker mens, eggløsning, pms, utflod osv. Anonymkode: 48c3b...82b
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #3 Skrevet 1. mars 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hormonubalanse er vel ikke noen diagnose, men hormonene endres jo gjennom livet, og jeg tror neppe noen kvinne går gjennom livet uten å en og annen gang oppleve at disse endringene påvirker mens, eggløsning, pms, utflod osv. Anonymkode: 48c3b...82b Men her er det snakk om flere år i strekk. HI Anonymkode: 03518...722
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #4 Skrevet 1. mars 2019 Jeg tror det er et helt reelt men lite forsket på problem. Du kan prøve progesteronkrem og se om det har effekt. Kjenner flere som har god effekt. Anonymkode: 3d9b0...458
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #5 Skrevet 1. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror det er et helt reelt men lite forsket på problem. Du kan prøve progesteronkrem og se om det har effekt. Kjenner flere som har god effekt. Anonymkode: 3d9b0...458 Du tror ikke p-pillene vil hjelpe da? Siden de bare inneholder progesteron. HI Anonymkode: 03518...722
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #6 Skrevet 1. mars 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du tror ikke p-pillene vil hjelpe da? Siden de bare inneholder progesteron. HI Anonymkode: 03518...722 Jo, prøv p-pillene. De vil hjelpe deg med å ha et stabilt hormonnivå. Det som gir deg plager er (naturlige) svingninger gjennom syklusen. Anonymkode: a38fe...4e4
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #7 Skrevet 1. mars 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, prøv p-pillene. De vil hjelpe deg med å ha et stabilt hormonnivå. Det som gir deg plager er (naturlige) svingninger gjennom syklusen. Anonymkode: a38fe...4e4 Ja, det var det gynekologen også mente. Selv om han blåste litt av begrepet hormonubalanse, var han enig i at jeg hadde for korte sykluser (19-24 dager) og for mye PMS-plager til at det var greit. HI Anonymkode: 03518...722
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå