Gå til innhold

Dødsulykken på Filipstad...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er tragisk at det er skjedd og. Jeg føle med foreldre  og venner til innvolverte. 

Men klage på sikkerheten og gjerde høyde.?

barn  og unge vet vel at de ikke skal gå inn på andres eiendom? 

Jeg er oppvokst i ommerådet der og vet at det ikke var lov å gå inn på togsporene for det var farlig.

men er det liksom greit at de gjør innbrudd på andres eiendom? 

Skal det virkelig være nødvendig med mer sikkerhet rundt et jernbanespor? Folk kommer seg inn dit de vil uansett  hva som er av sikkerhet.

Anonymkode: 9f564...3b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tragisk 😕 skulle gått alarm med en gang noen tok seg inn på slike områder🤬

Anonymkode: 78e60...573

Skrevet

Kjenner jeg blir oppgitt selv. Og det må være lov å si at dette er de skyld i selv når de bryter seg inn på andres eiendom. 

Selvsagt er det tragisk, og jeg føler med de pårørende. Hjelper ikke med bedre merking og høyere gjerder. Holdningsskapende samtaler må til. 

Anonymkode: 40f4a...051

Skrevet

Ulykken er helt tragisk, ingen tvil om det. Men når de tar seg over/under et 180 cm høyt gjerde og klatrer opp på taket av togsett vet de selvfølgelig at de gjør noe ulovlig og farlig. 

Anonymkode: dee74...728

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ulykken er helt tragisk, ingen tvil om det. Men når de tar seg over/under et 180 cm høyt gjerde og klatrer opp på taket av togsett vet de selvfølgelig at de gjør noe ulovlig og farlig. 

Anonymkode: dee74...728

Var det så høyt, altså? På bildet så det ut som man nesten kunne spasere over det. Jeg var lydigheten selv i oppveksten, men har ingen problemer med å forstå ungdommers spenningssøken og utforskertrang i en gjennomregulert verden. Helt tragisk ulykke for alle involverte. 

Anonymkode: f92cb...0fa

Skrevet

Så usmakelig innlegg. En gutt er død, og du tenker det er passende å skrive dette. Skam deg.

Anonymkode: efac4...836

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så usmakelig innlegg. En gutt er død, og du tenker det er passende å skrive dette. Skam deg.

Anonymkode: efac4...836

Selvfølgelig er dette et vannsklig  tema å diskutere. 

Ja er enig det er på kanten, men  ting skal ikke ties i hjel. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er dette et vannsklig  tema å diskutere. 

Ja er enig det er på kanten, men  ting skal ikke ties i hjel. 

Hva skal det bety? At du kan dele dine mindre gjennomtenkte tanker anonymt på et foreldreforum? Ønsker du en saklig og viktig debatt, bidrar du på en konstruktiv måte, dette blir bare for dumt.

Ikke klarer du å skrive heller, noe som styrker inntrykket av at du er ungdomsskoleelev selv.

Skrevet

Uansett om gjerdet var for lavt eller om det var et hull som ikke var tettet de siste 14 dagene..... det må gå an diskutere at ungdom på 15-16 år har ansvar for egne handlinger. Å si at man ikke vet at manbikke skal gå på jernbaneskinner, at man ikke vet st det er farlig å gå inn i jernbanetuneller, eller at man ikke skjønte at høyspent var skummelt..... det blir for dumt!

vil ungdommen inn på ulovlig område så klatrer de over gjerne uansett om dette er 130 høyt eller 150. Høyspente de traff var forresten 5,5 m over bakken. Altså ikke noe man treffer ved en tilfeldighet!

Når ungdommene på skolen forteller til Aftenpostens at de jevnlig samles i området der og er kjente med at flere pleier å klatre over gjerde samtidig som de anklager Bane Nor for å ikke skilte bedre med at de IKKE BURDE klatre over gjerne og at Bane Nor brude bruke tid på skolebesøk så synes jeg det blir litt dumt. 

Jeg skjønner at de er i sorg og kanskje er i sjokk. Og muligens burde de ikke bli intervjuet i en slik situasjon. Men hvor er de kritiske spørsmålene fra journalisten? Hvor er refleksjonen over egne valg? Hvor er foreldrene og hvor er spørsmålene til hva de har vist om at ungdommene jevnlig frekventerer dette området? Hva har foreldrene lært ungdommene sine om å ikke ta seg ulovlig inn på andres områder? Hva har de fortalt de om strøm, høyder osv? Tar foreldre og ungdommer ikke ansvar for noe selv lenger?

Jeg har selv en 15-åring og skjønner godt dette med utferdstrang og trangen til å utforske. Vi snakker selvfølgelig mye om hva som er lov og ikke lov. Forlatte bygninger, industrilokaler, næringstomten osv tiltrekker seg typisk gutter i den alderen. Vi snakker mye om å ta gode valg, ta ansvar for egne handlinger, ikke gjøre ting som kan skade en selv eller andre osv. Det er selvsagt ingen garanti for at han alltid tar de riktige valgene. Men valgene er tross alt hans og han må gjøre vurderingen i det daglige.

Anonymkode: da567...6cd

Skrevet

🤮

ikke tid og sted

Anonymkode: f4e43...7c1

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uansett om gjerdet var for lavt eller om det var et hull som ikke var tettet de siste 14 dagene..... det må gå an diskutere at ungdom på 15-16 år har ansvar for egne handlinger. Å si at man ikke vet at manbikke skal gå på jernbaneskinner, at man ikke vet st det er farlig å gå inn i jernbanetuneller, eller at man ikke skjønte at høyspent var skummelt..... det blir for dumt!

vil ungdommen inn på ulovlig område så klatrer de over gjerne uansett om dette er 130 høyt eller 150. Høyspente de traff var forresten 5,5 m over bakken. Altså ikke noe man treffer ved en tilfeldighet!

Når ungdommene på skolen forteller til Aftenpostens at de jevnlig samles i området der og er kjente med at flere pleier å klatre over gjerde samtidig som de anklager Bane Nor for å ikke skilte bedre med at de IKKE BURDE klatre over gjerne og at Bane Nor brude bruke tid på skolebesøk så synes jeg det blir litt dumt. 

Jeg skjønner at de er i sorg og kanskje er i sjokk. Og muligens burde de ikke bli intervjuet i en slik situasjon. Men hvor er de kritiske spørsmålene fra journalisten? Hvor er refleksjonen over egne valg? Hvor er foreldrene og hvor er spørsmålene til hva de har vist om at ungdommene jevnlig frekventerer dette området? Hva har foreldrene lært ungdommene sine om å ikke ta seg ulovlig inn på andres områder? Hva har de fortalt de om strøm, høyder osv? Tar foreldre og ungdommer ikke ansvar for noe selv lenger?

Jeg har selv en 15-åring og skjønner godt dette med utferdstrang og trangen til å utforske. Vi snakker selvfølgelig mye om hva som er lov og ikke lov. Forlatte bygninger, industrilokaler, næringstomten osv tiltrekker seg typisk gutter i den alderen. Vi snakker mye om å ta gode valg, ta ansvar for egne handlinger, ikke gjøre ting som kan skade en selv eller andre osv. Det er selvsagt ingen garanti for at han alltid tar de riktige valgene. Men valgene er tross alt hans og han må gjøre vurderingen i det daglige.

Anonymkode: da567...6cd

Amen

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🤮

ikke tid og sted

Anonymkode: f4e43...7c1

Jo  det er nettopp nå det er tid og sted.  Det er tid nå for makan til glorifisering av de som faktisk har gjort noe galt. 

Og svart maling av NSB 

Nå er det ferskt så folk husker det. Men jeg skal ra det opp om 6 mnd så får vi se hvor mange  husker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...