Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #26 Skrevet 3. mars 2019 Ok. Er ikke ute etter og "vinne" såm du så fint kaller det. Ønsket jo i utgangspunktet bare og si at både kontantstøtten og barnetrygden er en bra hjelpsom ytelse. og jeg selv håper den vil fortsette. Vi er veldig takknrmelige for ytelsen. For våre barn! :-) da trur jeg det holder orket ikke og sitte og krangle ihvertfall ikke når det bare blir ord mot ord. Vi er voksene mennesker og det blir for dumt og barnslig jeg sier ikke at jeg er perfekt. Har rett og slett ikke tid. Har en familie småbarn og ta vare på 24/7. Ha en fin kveld. Anonymkode: 65ef4...ed5
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #27 Skrevet 3. mars 2019 På 28.2.2019 den 22.19, Anonym bruker skrev: Jeg håper den forsvinner, selvfølgelig gitt at alle barn sikres barnehageplass når foreldrepermisjonen går ut. Anonymkode: 20885...bd9 Sikring av barnehageplass er en ting, billigere barnehage er en annen ting. Håper på gratis barnehage jeg👍🙏 Anonymkode: e51b5...b1e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #28 Skrevet 3. mars 2019 Barna først så jobben👍 Man får aldri tilbake denne tiden, og forskning viser at barn har ikke godt av å begynne i barnehage før de er 30 mnd. Gutter enda senere pga senere utvikling enn jenter. Det er målt høye konsentrasjoner av kortisol i barn som begynner i barnehage for tidlig. Det at et barn er stille, rolig når han/ hun er i barnehage, er ikke det samme som at barnet trives, leste at det var bare en måte for barnet å komme igjennom dagen. Det er også knyttet ADHD, personlighetsforstyrrelser, og diverse diagnoser til barn som begynner for tidlig. Det pågår for øyeblikket en stor undersøkelse i norske barnehager på nettopp dette området. Blir spennende å se hva som også kommer ut av den👍 Ja til å sette barnet først, og ja til kontantstøtte 👍 Anonymkode: e51b5...b1e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #29 Skrevet 3. mars 2019 Just now, Anonym bruker said: Barna først så jobben👍 Man får aldri tilbake denne tiden, og forskning viser at barn har ikke godt av å begynne i barnehage før de er 30 mnd. Gutter enda senere pga senere utvikling enn jenter. Det er målt høye konsentrasjoner av kortisol i barn som begynner i barnehage for tidlig. Det at et barn er stille, rolig når han/ hun er i barnehage, er ikke det samme som at barnet trives, leste at det var bare en måte for barnet å komme igjennom dagen. Det er også knyttet ADHD, personlighetsforstyrrelser, og diverse diagnoser til barn som begynner for tidlig. Det pågår for øyeblikket en stor undersøkelse i norske barnehager på nettopp dette området. Blir spennende å se hva som også kommer ut av den👍 Ja til å sette barnet først, og ja til kontantstøtte 👍 Anonymkode: e51b5...b1e helt enig med deg! Anonymkode: 65ef4...ed5
Nyttårs barn Skrevet 3. mars 2019 #30 Skrevet 3. mars 2019 Jeg tror ikke kontantstøtten består over tid. Når det er sagt så er det ikke de få månedene med støtte til småbarnsfamilier som velter velferdsstaten. Vi burde heller fokusere alt vi har på å få de som ønsker jobb ut i jobb. Enten det er folk som jobber ufrivillig deltid, utlendinger som ikke får relevant arbeid eller folk som sliter med helsa på forskjellige vis. Her er det mye penger å hente.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #31 Skrevet 4. mars 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Barna først så jobben👍 Man får aldri tilbake denne tiden, og forskning viser at barn har ikke godt av å begynne i barnehage før de er 30 mnd. Gutter enda senere pga senere utvikling enn jenter. Det er målt høye konsentrasjoner av kortisol i barn som begynner i barnehage for tidlig. Det at et barn er stille, rolig når han/ hun er i barnehage, er ikke det samme som at barnet trives, leste at det var bare en måte for barnet å komme igjennom dagen. Det er også knyttet ADHD, personlighetsforstyrrelser, og diverse diagnoser til barn som begynner for tidlig. Det pågår for øyeblikket en stor undersøkelse i norske barnehager på nettopp dette området. Blir spennende å se hva som også kommer ut av den👍 Ja til å sette barnet først, og ja til kontantstøtte 👍 Anonymkode: e51b5...b1e I disse undersøkelsene er det ikke avdekket hvordan forholdene er på hjemmebane. Noe som burde vært gjort. Det er jo heller ingenting i veien for å være hjemme til barnet er nærmere 3 år, vi har først en periode med foreldrepenger. Deretter faktisk lovfestet rett til 1 år hver for foreldrene. Det er vel et valg vi tar, når vi velger å få barn, å ta oss av det. Ta ansvar. Også økonomisk. Anonymkode: cdbd8...206
Hjertefru Skrevet 4. mars 2019 #32 Skrevet 4. mars 2019 Jeg tror ikke kontantstøtta velter velferdsstaten jeg heller. Men at den er med på å sementere tradisjonelle kjønnsroller er meget mulig. For barna sin del tror jeg nok det er en fordel å utsette barnehagestart med et år. Kontantstøtta er hvertfall en gavepakke til oss med ukurante arbeidstider. Da kan man heve kontantstøtte og jobbe kveld og helg fex. Slik sett kan man jo argumentere for at ordningen slår litt urettferdig ut.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #33 Skrevet 4. mars 2019 At ordningen kan slå urettferdig ut i noen tilfeller er ikke er argument. Sånn vil det være med alt, det er umulig få alt likt, og hvorfor skulle det være et mål. Jeg tenker at barna må komme først når det er et spørsmål om likestilling og karriere. Vi kan ikke ha likestilling og karriere på bekostning av barna. Det er noen få mnd det er snakk om mot et helt arbeidsliv. Det viktigste i akkurat den perioden er å gi barna den beste starten på livet, og det må nødvendigvis gå utover karrieren. Men sånn er det bare. Jeg håper kontantstøtten holder, den bidrar til større valgfrihet der Anonymkode: 5db9c...0ca
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #34 Skrevet 4. mars 2019 På 3.3.2019 den 8.30, Anonym bruker skrev: Her brukte du veldig mange setninger for å få frem et lite poeng. Gruppene du nevner finnes det egne ordninger for. Man trenger ikke gjøre en ordning universell fordi den fungerer fint for enkelte grupper. Utover det mener jeg man bør kunne forsørge barna man planlegger å sette til verden. Både studenter og arbeidsledige kan vente med å få barn. Det er bare bortskjemte nordmenn som mener andre har ansvar for å forsørge barna sine. Anonymkode: bbd43...f49 Her er jeg helt uenig. I Norge fødes det få barn i utgangspunktet, og mye av problemet er at alt skal planlegges og være 100% på stell før en i det hele tatt tørr å tenke i retning familieliv. Det er positivt dersom yngre par, gjerne studenter, får barn! En student-mamma koster staten mye mindre enn en arbeidsmamma. Summen av engangsstønaden og foreldrestipendet studentene får, er mye lavere enn den gjennomsnittlige foreldrepermisjonen. Og jeg forstår ikke den holdningen du har angående at "dine skattepenger skal ikke komme andre foreldre til gode".. Å investere i at barna som fødes får gode oppvekstvilkår, er å investere i Norges fremtid. Og studentene har kanskje ikke rukket å betale like mye skatt som deg enda, men de har mange arbeidsår foran seg, så dette utjevner seg over tid. La meg derfor stille spørsmålet tilbake: hvorfor skal mine skattepenger gå til deg, slik at du skal få full lønn mens du går hjemme med ditt barn? Hvorfor skal barnløse betale skattepenger som går til velferdsordninger som gratis skole, gratis tannlege for barn osv? Kontantstøtten er i mine øyne en super ordning slik at alle kan få velge det som passer best for sine barn og sin familie. Å utsette barnehagestarten med noen måneder tror jeg kan være positivt for våre små. Bare fordi at du ikke benytter deg av tilbudet, bør det ikke fjernes for alle. Tilbudet er likt for alle, og å avstå fra det, er ditt personlige valg. Nå er det ikke sånn at det lønner seg økonomisk å bli hjemme kontra å jobbe et år, men kontantstøtten gjør det ihvertfall levelig. Anonymkode: 05da8...ffa
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #35 Skrevet 4. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Her er jeg helt uenig. I Norge fødes det få barn i utgangspunktet, og mye av problemet er at alt skal planlegges og være 100% på stell før en i det hele tatt tørr å tenke i retning familieliv. Det er positivt dersom yngre par, gjerne studenter, får barn! En student-mamma koster staten mye mindre enn en arbeidsmamma. Summen av engangsstønaden og foreldrestipendet studentene får, er mye lavere enn den gjennomsnittlige foreldrepermisjonen. Og jeg forstår ikke den holdningen du har angående at "dine skattepenger skal ikke komme andre foreldre til gode".. Å investere i at barna som fødes får gode oppvekstvilkår, er å investere i Norges fremtid. Og studentene har kanskje ikke rukket å betale like mye skatt som deg enda, men de har mange arbeidsår foran seg, så dette utjevner seg over tid. La meg derfor stille spørsmålet tilbake: hvorfor skal mine skattepenger gå til deg, slik at du skal få full lønn mens du går hjemme med ditt barn? Hvorfor skal barnløse betale skattepenger som går til velferdsordninger som gratis skole, gratis tannlege for barn osv? Kontantstøtten er i mine øyne en super ordning slik at alle kan få velge det som passer best for sine barn og sin familie. Å utsette barnehagestarten med noen måneder tror jeg kan være positivt for våre små. Bare fordi at du ikke benytter deg av tilbudet, bør det ikke fjernes for alle. Tilbudet er likt for alle, og å avstå fra det, er ditt personlige valg. Nå er det ikke sånn at det lønner seg økonomisk å bli hjemme kontra å jobbe et år, men kontantstøtten gjør det ihvertfall levelig. Anonymkode: 05da8...ffa Samfunnet må gjøre noen prioriteringer. Å betale arbeidsføre folk for å gå hjemme med barn er feil prioritering, i mine øyne. Hvorvidt det fødes for få barn kommer helt an på perspektivet. I verden generelt og fra et miljøperspektiv fødes det altfor mange barn. Og det er særlig denne holdningen om at det er «valgfritt» og at det er et «personlig valg» å avstå som provoserer. Veldig, veldig mange har ikke RÅD til å ta ut kontantstøtte. Mesteparten av kontantstøtta går til lavtlønte (som tjener mer på kontantstøtte enn å jobbe) og til EØS-land som Polen. Folk med normale lønninger har ikke råd til å benytte seg av denne goden som skal være SÅ viktig for barns trivsel og utvikling... er ikke det litt paradoksalt? Er bare noe stort tull alt sammen, og den blir nok fjerna. Anonymkode: bbd43...f49
Admin Skrevet 5. mars 2019 #36 Skrevet 5. mars 2019 Trådrn er ryddet for personangrep, avsporinger og tekst med opphavsrett. Ann Christin, admin
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2019 #37 Skrevet 5. mars 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Samfunnet må gjøre noen prioriteringer. Å betale arbeidsføre folk for å gå hjemme med barn er feil prioritering, i mine øyne. Hvorvidt det fødes for få barn kommer helt an på perspektivet. I verden generelt og fra et miljøperspektiv fødes det altfor mange barn. Og det er særlig denne holdningen om at det er «valgfritt» og at det er et «personlig valg» å avstå som provoserer. Veldig, veldig mange har ikke RÅD til å ta ut kontantstøtte. Mesteparten av kontantstøtta går til lavtlønte (som tjener mer på kontantstøtte enn å jobbe) og til EØS-land som Polen. Folk med normale lønninger har ikke råd til å benytte seg av denne goden som skal være SÅ viktig for barns trivsel og utvikling... er ikke det litt paradoksalt? Er bare noe stort tull alt sammen, og den blir nok fjerna. Anonymkode: bbd43...f49 Her ignorerte du et viktig poeng jeg prøvde å få frem. I et tidligere skrev du at "Man bør kunne forsørge barna man planlegger å sette til verden. Både studenter og arbeidsledige kan vente med å få barn. Det er bare bortskjemte nordmenn som mener andre har ansvar for å forsørge barna sine." Dette er en utrolig sneversynt holdning. Å betale studenter for å fortsette å studere mens de har barn, er en god invistering, som i tillegg koster mye mindre enn å lønne en arbeidstaker i mamma/pappapermisjon. De er i tillegg yngre, har større kapasitet/energi (til å kombinere jobb og familieliv senere), ofte færre komplikasjoner ifb med fødsel og barselstid og kommer seg raskere igjen enn "planleggerne" som bikker 35 år før de blir mødre. Jeg regner med at du også forventer å få lønn mens du går hjemme med dine barn (gitt at du har rett til permisjon), så da er du bortskjemt i følge din egen definisjon. Vi bor i en velferdstat, med velferdsordninger, der alle må bidra i noe grad til felleskapet. Skattepengene kommer flere enn deg til gode, enten du vil det eller ikke. Å invistere i at barn får gode oppvekstvilkår er en god invistering i Norges framtid. I et norskt perspektiv og europeisk perspektiv fødes det for få barn. Det er rett og slett ikke bærekraftig. Eldrebølgen begynner å bli synlig, og på sikt risikerer vi å dø ut som nasjon hvis trenden fortsetter. (Satt litt på spissen) Tvert imot finner jeg argumentet om at kontantstøtten er urettferdig som provoserende. Det er en gjenganger, men jeg har fortsatt til gode å se kildehenvisninger til at det faktisk er sant at "bare utlendinger og lavtlønnede" tar ut kontantstøtten. Mitt inntrykk blant venner og beskjente er at kontantstøtten gagner mange flere familier enn som så. Det stilles dessuten visse krav til de som skal motta kontantstøtten, f.eks minst 5 års medlemskap i folketrygden. Hovedregelen er også at barnet og foreldrene skal ha vært bosatt i Norge minimum de 12 siste mnd. En barnehageplass for en 1-åring koster det offentlige nesten tre ganger så mye som regjeringens kontantstøtte for et barn. Det parakdosale er at du mener at folk med vanlig lønn har i mindre grad råd til å ta ut kontantstøtten kontra de med lavere lønn. Det er jo et selvmotsigelse! De med høyere lønn tar seg ikke råd fordi alternativskostnaden er økonomisk høyere. Dermed blir det et personlig, fritt valg utifra hva du vil prioritere; mer tid med barna hjemme, eller å være i arbeid med full lønn. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye rabalder rundt kontantstøtten. En skulle tro at det er snakk om mye mer enn de stakkars 11-12 mnd det faktisk handler om. Ja til kontantstøtte og ja til å invistere i en god start på egne OG andres barns liv! PS: vennligst diskuster dysleksi i en annen tråd! Anonymkode: 05da8...ffa
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2019 #38 Skrevet 5. mars 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her ignorerte du et viktig poeng jeg prøvde å få frem. I et tidligere skrev du at "Man bør kunne forsørge barna man planlegger å sette til verden. Både studenter og arbeidsledige kan vente med å få barn. Det er bare bortskjemte nordmenn som mener andre har ansvar for å forsørge barna sine." Dette er en utrolig sneversynt holdning. Å betale studenter for å fortsette å studere mens de har barn, er en god invistering, som i tillegg koster mye mindre enn å lønne en arbeidstaker i mamma/pappapermisjon. De er i tillegg yngre, har større kapasitet/energi (til å kombinere jobb og familieliv senere), ofte færre komplikasjoner ifb med fødsel og barselstid og kommer seg raskere igjen enn "planleggerne" som bikker 35 år før de blir mødre. Jeg regner med at du også forventer å få lønn mens du går hjemme med dine barn (gitt at du har rett til permisjon), så da er du bortskjemt i følge din egen definisjon. Vi bor i en velferdstat, med velferdsordninger, der alle må bidra i noe grad til felleskapet. Skattepengene kommer flere enn deg til gode, enten du vil det eller ikke. Å invistere i at barn får gode oppvekstvilkår er en god invistering i Norges framtid. I et norskt perspektiv og europeisk perspektiv fødes det for få barn. Det er rett og slett ikke bærekraftig. Eldrebølgen begynner å bli synlig, og på sikt risikerer vi å dø ut som nasjon hvis trenden fortsetter. (Satt litt på spissen) Tvert imot finner jeg argumentet om at kontantstøtten er urettferdig som provoserende. Det er en gjenganger, men jeg har fortsatt til gode å se kildehenvisninger til at det faktisk er sant at "bare utlendinger og lavtlønnede" tar ut kontantstøtten. Mitt inntrykk blant venner og beskjente er at kontantstøtten gagner mange flere familier enn som så. Det stilles dessuten visse krav til de som skal motta kontantstøtten, f.eks minst 5 års medlemskap i folketrygden. Hovedregelen er også at barnet og foreldrene skal ha vært bosatt i Norge minimum de 12 siste mnd. En barnehageplass for en 1-åring koster det offentlige nesten tre ganger så mye som regjeringens kontantstøtte for et barn. Det parakdosale er at du mener at folk med vanlig lønn har i mindre grad råd til å ta ut kontantstøtten kontra de med lavere lønn. Det er jo et selvmotsigelse! De med høyere lønn tar seg ikke råd fordi alternativskostnaden er økonomisk høyere. Dermed blir det et personlig, fritt valg utifra hva du vil prioritere; mer tid med barna hjemme, eller å være i arbeid med full lønn. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye rabalder rundt kontantstøtten. En skulle tro at det er snakk om mye mer enn de stakkars 11-12 mnd det faktisk handler om. Ja til kontantstøtte og ja til å invistere i en god start på egne OG andres barns liv! PS: vennligst diskuster dysleksi i en annen tråd! Anonymkode: 05da8...ffa Tall på hvem som tar ut kontantstøtte finner du blant annet på SSB.no. Dessuten er det ingen selvmotsigelse. Når du tjener så lite at du tjener mer på kontantstøtte, så velger du selvsagt å bli hjemme på kontantstøtte i stedet for å jobbe. I stedet for å føde flere barn i en allerede overbefolket verden, så kan vi heller ta inn og sysselsette personer fra land som sliter med overbefolkning og fattigdom. Og du: det går helt fint an å være mot kontantstøtte men likevel for andre velderds- og støtteordninger. Du sier ja til kontantstøtte, jeg sier nei. Er liksom ingen krise at folk er uenige om noe. Anonymkode: bbd43...f49
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2019 #39 Skrevet 5. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tall på hvem som tar ut kontantstøtte finner du blant annet på SSB.no. Dessuten er det ingen selvmotsigelse. Når du tjener så lite at du tjener mer på kontantstøtte, så velger du selvsagt å bli hjemme på kontantstøtte i stedet for å jobbe. I stedet for å føde flere barn i en allerede overbefolket verden, så kan vi heller ta inn og sysselsette personer fra land som sliter med overbefolkning og fattigdom. Og du: det går helt fint an å være mot kontantstøtte men likevel for andre velderds- og støtteordninger. Du sier ja til kontantstøtte, jeg sier nei. Er liksom ingen krise at folk er uenige om noe. Anonymkode: bbd43...f49 Jeg finner kun statistikk over hvor mange som tar ut kontantstøtte, ikke hvem. Hvis du sitter med noen relevante kilder, tar jeg gjerne en kikk. Det jeg fant ut er at ca. 47 000 tok ut kontantstøtte i 2016. I og med at det fødes omtrent 56 000 barn årlig, vil jeg si at andelen er stor, altfor stor til å bare dekke "lavtlønnede og utlendinger". Og jo det blir en selvmotsigelse at du tjener for godt til å "ha råd" til å ta ut kontantstøtte. I realiteten betyr det bare at du ikke tar deg råd. Og ja, selvfølgelig er det en lavere alternativskostnad for personer i lavtlønnede yrker å ta ut kontantstøtte, men hvorfor er der så farlig? Målet er vel ikke størst mulig forskjell mellom fattig og rik? Jeg reagerer ikke på at du er imot kontantstøtten, jeg reagerer på argumentene du kommer med. Slik jeg tolker deg, er du imot kontantstøtte fordi du selv ikke benytter deg av det, og gidder ikke finansiere "at andre skal være hjemme med sine barn når de kunne vært i arbeid". Vel det er nøyaktig det samme som skjer når du tar deg mammapermisjon, men da er det plutselig helt i orden. Også er du imot at studenter får barn, og anser dem som "gratispassasjerer" og bortskjemte sånn helt uten videre. Her gidder jeg ikke å gjenta argumentene jeg kom med tidligere, men kort sagt er det at nordmenn får barn under utdanning er svært økonomisk for staten. Jeg regner med at du har valgt vekk å få barn du da, for å spare miljøet og beskjempe fattigdom. Eller tar jeg feil, for å få barn er bare forbeholdt deg og de i høyerelønnede yrker som har opptjent retten til permisjonspenger? For meg er barnas utvikling viktigere enn det økonomiske aspektet. Oppveksten til egne barn får du aldri igjen, mens arbeide kan du gjøre resten av livet. At du ikke vil ta ut kontantstøtte er helt greit, men at du vil fjerne min og 46 000 andres mulighet til å være hjemme med barna et år ekstra er egoistisk. Anonymkode: 05da8...ffa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå