Gå til innhold

Et enkelt matte stykke... jeg er helt susete...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lenea og Jakob skak dele pengene slik at Jakob får halvparten så mye som Lenea. Skriv hvor mye de får hver. 36 kr.

Anonymkode: 21482...05f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker høyt...

Det betyr at Lenea skal ha dobbelt så mye som Jakob. Dvs. hun har to deler, han har en del. Hele potten (36) er tre deler. Deler du da 36 på tre så får du 12. Jakob skal ha en del = 12. Lenea skal ha to deler 2x12 = 24.

Man kan sikkert sette dette opp som brøk også, men jeg hadde så elendige mattelærere at jeg aldri fikk det med meg, så jeg tar det i hodet og forsøker å forklare istedenfor ;)

Anonymkode: ce370...59b

Skrevet

36/3=12 kr. Jakob får 12 kr og linnea 12*2=24 kr. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker høyt...

Det betyr at Lenea skal ha dobbelt så mye som Jakob. Dvs. hun har to deler, han har en del. Hele potten (36) er tre deler. Deler du da 36 på tre så får du 12. Jakob skal ha en del = 12. Lenea skal ha to deler 2x12 = 24.

Man kan sikkert sette dette opp som brøk også, men jeg hadde så elendige mattelærere at jeg aldri fikk det med meg, så jeg tar det i hodet og forsøker å forklare istedenfor ;)

Anonymkode: ce370...59b

Så enkelt ja... takk 😊

Anonymkode: 21482...05f

Skrevet

Jakob får 12 kr, Lenea 24 kr.

Og mattestykke skrives i ett ord. Det er den letteste skriveregelen å lære seg. Sier du ordet som ett ord, skriver du det i ett ord. Gjelder alle substantiv og adjektiv. 

Anonymkode: 0add0...3be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...