Gå til innhold

Flytte med barn i ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kommer til å måtte flytte om ca. ett år på grunn av min manns arbeidssituasjon. Vi har en gutt som nå er 13, og som skal begynne på ungdomsskolen til høsten. Vi kommer til å flytte når han er mellom åttende og niende klasse. Hvordan kan vi gjøre flyttingen lettest mulig for ham? Hva må vi passe på? Han er kjent på stedet vi skal flytte til, og vi har familie i nærheten. 

Anonymkode: 9f5bb...6b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, fryktelig vanskelig alder å måtte flytte fra nærmiljøet og alle venner. Stakkars gutt!!

Ville i så fall besøkt ny klasse, la han bli kjent med flere der før skolestart osv.

Anonymkode: a5610...4a0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Huff, fryktelig vanskelig alder å måtte flytte fra nærmiljøet og alle venner. Stakkars gutt!!

Ville i så fall besøkt ny klasse, la han bli kjent med flere der før skolestart osv.

Kanskje du ikke vet noen verdens ting om hvordan han har det her vi bor og hvorvidt han har så mange venner å flytte fra? Stakkars dine barn som har en mor som uttaler seg bombastisk om ting hun ikke har innsikt i!

Skrevet

det går nok helt fint, hvis han blir forbredt

Anonymkode: 6c840...a25

Skrevet

Så fremst han trives der han bor nå ville jeg gjort alt i min makt for å unngå det. Man har ingen garanti for at han finner seg til rette på nytt sted. Det kan gå bra, og det kan gå riktig dårlig. Den risikoen ville ikke jeg tatt om ikke absolutt alt annet var prøvd først; inkludert å be mannen få seg en annen jobb, om så en jobb han ikke liker så godt.

Anonymkode: 38f7f...e68

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme tenker jeg. 

Anonymkode: 9ca98...2c5

Skrevet

Hvis dere kan flytte nå til sommeren i stedet tror jeg det hadde vært mye bedre. 

Anonymkode: 5e51c...abb

Skrevet

Dere skal ha takk for råd og synspunkter, men jeg vil foretrekke at dere lar det være. Det har ingen verdi for meg å få høre om hvor synd det er på sønnen min, eller hvor mye dere vil ha prøvd å unngå flyttingen. Jeg har ikke lyst til å legge ut detaljer om situasjonen, jeg vil bare høre om noen kan gi meg råd om hvordan vi kan gjøre flyttingen lettest mulig for ham. 

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere skal ha takk for råd og synspunkter, men jeg vil foretrekke at dere lar det være. Det har ingen verdi for meg å få høre om hvor synd det er på sønnen min, eller hvor mye dere vil ha prøvd å unngå flyttingen. Jeg har ikke lyst til å legge ut detaljer om situasjonen, jeg vil bare høre om noen kan gi meg råd om hvordan vi kan gjøre flyttingen lettest mulig for ham. 

HI

Vel, i så fall:

- prøv å få til flyttingen nå til sommeren slik at han begynner på ungdomsskolen med den nye klassen

- eventuelt besøk den nye klassen før dere flytter dit 

- reis jevnlig på besøk til det gamle stedet så han får holde kontakt med gamle venner og inviter dem på besøk til dere

- vær på tilbudssiden dersom sosiale hendelser krever kjøring og henting

- snakk sammen (!) om bekymringer og følelser

- hvis han driver med en hobby eller idrett - oppmuntre til å fortsette med den på nytt sted

- gi han en sum penger til disposisjon og la han innrede det nye rommet selv hvis han vil det

- tilbring mye tid sammen i starten og finn ut sammen hva det nye hjemstedet har å tilby av aktiviteter og turområder

Anonymkode: 38f7f...e68

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI

Hvorfor spør du her hvis du ikke tåler å høre dette?? 

Skrevet

Det ER synd på sønnen din uansett. Enten så flytter han fra et sted han ikke har venner (veldig trist) eller så flytter han fra hele nettverket sitt (veldig trist)

Skrevet

Hvis dere skal flytte i sommerferien, så gjør.det siste uka før skolestart.  Den enkleste måten for ham å få nye venner er gjennom skolen, så sørg for at han ikke må bo på nytt sted i mange uker før han begynner på skolen.

Hvis han driver med fritidsaktiviteter, så undersøk på forhånd hvor det finnes tilsvarende tilbud, og meld gam på så han kan begynne med en gang dere flytter.

Gi rom for at han kan bli frustrert, lei seg, og sint pga. flyttingen.  Det må være greit å uttrykke vonde følelser rundt dette, og selv om dere ikke kan flytte tilbake, så må han få støtte i at dette er vanskelig. (hvis han opplever det som vanskelig) 

Tilrettelegging for kontakt med venner fra det gamle stedet, dra på besøk, inviter på besøk.

Anonymkode: 4ce37...292

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...