Gå til innhold

Beste tips mot utagering fra hund??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har overtatt en hannhund på 3 år. Han er omplassering og de visste ikke noe om forhistorie annet enn at han har bodd hos rusavhengige. Inne er han rolig, og kosete. Veldig klengete (seperasjonsangst) men grei å håndtere. Har lært han masse triks med godbiter og han er en super hund. Inne! 

Når vi skal ut er han helt idiot. Han blir hysterisk i gangen, men vi har klart å plukke av han mye unoter, samtidig som det er mye å gå på. Han løper mot biler i fart, og bjeffer på og løper mot alt han ser. Han er over 30 kilo så ingen liten sak å holde igjen. Godbiter funker ikke, det er som om rullgardina bare går ned. Han bjeffer og uler og er helt tulling, og det er ikke mulig å roe han ned. Jeg klarer ikke å se hvordan en potensielt rusa person har håndtert han på en god måte... men det er kanskje der problemet ligger og. Vi skal på kurs, men i mellomtiden tar jeg alt av tips og triks!

Anonymkode: 3af1d...149

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hund er litt tullebukk innimellom. Nervøs. Trener mye lydighet og spor. Hver gang vi trener har han på trekantvest og eget halsbånd. Dette er «arbeidsantrekket» hans. Han vet at når dette kommer på så jobber han og han får belønning. Hvis jeg må ta han med et sted jeg vet han kan bli tullete så har jeg med arbeidsantrekket hans og skifter på han dette før vi kommer i situasjonen jeg vet han vil reagere. Da er han veldig fokusert på meg og jeg på han og da jobber vi oss gjennom det ubehagelige.

Start å trene inne. Rolige omgivelser først, så kan andre i husstanden forsøke å distrahere han mens du jobber. Så kan dere bevege dere ut og ta et sted der det er uro på avstand. Ikke undervurder hundens evne til å koble eget halsbånd, du har på en spesiell vest til jobb. Jeg ville også ha en spesiell leke han vare får lov å leke med som belønning. Gjør denne leka skikkelig attraktiv og ikke la han leke i en evighet som belønning. En kaste leke, la han hente den og be han bringe den raskt tilbake. Denne kan du ha med på tur og dra frem for å få fokuset hans. Vis den frem og be han gå pent så skal han få den. 

Jeg ville ikke brukt tid på å lære triks. Jeg hadde kun fokusert på gå pent, bli og stå. Dette er det viktigste du kan lære hunden. 

Anonymkode: 18abb...91d

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min hund er litt tullebukk innimellom. Nervøs. Trener mye lydighet og spor. Hver gang vi trener har han på trekantvest og eget halsbånd. Dette er «arbeidsantrekket» hans. Han vet at når dette kommer på så jobber han og han får belønning. Hvis jeg må ta han med et sted jeg vet han kan bli tullete så har jeg med arbeidsantrekket hans og skifter på han dette før vi kommer i situasjonen jeg vet han vil reagere. Da er han veldig fokusert på meg og jeg på han og da jobber vi oss gjennom det ubehagelige.

Start å trene inne. Rolige omgivelser først, så kan andre i husstanden forsøke å distrahere han mens du jobber. Så kan dere bevege dere ut og ta et sted der det er uro på avstand. Ikke undervurder hundens evne til å koble eget halsbånd, du har på en spesiell vest til jobb. Jeg ville også ha en spesiell leke han vare får lov å leke med som belønning. Gjør denne leka skikkelig attraktiv og ikke la han leke i en evighet som belønning. En kaste leke, la han hente den og be han bringe den raskt tilbake. Denne kan du ha med på tur og dra frem for å få fokuset hans. Vis den frem og be han gå pent så skal han få den. 

Jeg ville ikke brukt tid på å lære triks. Jeg hadde kun fokusert på gå pent, bli og stå. Dette er det viktigste du kan lære hunden. 

Anonymkode: 18abb...91d

Takk for råd!

med triks mener jeg kommandoer altså. Sitt, dekk, stå, bli. 

Problemet er ikke at han «kommer i situasjoner innimellom». Han starter idet han forstår at vi skal ut. Endevender hele gangen, hopper, bjeffer, uler, tråkker over sko.... Vi har jobba lenge (og gjør det enda) med at båndet ikke kommer på før han roer seg, at vi ikke åpner døra før han sitter osv. Han forstår det, og gjør det, men er helt elektrisk. Nesten som et urolig barn som vet han må sitte stille, men ikke klarer. 

Når vi kommer ut døra mister han helt fokus. Vi øver masse på fokus inne, og det går helt strålende! Da går han ved siden, og følger med selvom ungene herjer rundt eller kanina hopper. Men ute... det er klin umulig! Han bjeffer og bykser mot alt! Folk på ski, folk på sykkel, folk med barnevogn... alt! Og han klarer overhodet ikke å hente seg inn. Han er ikke en apporterende hund, og han leker ikke med ting 😕 

Anonymkode: 3af1d...149

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...