Gå til innhold

Jeg diskuterte abort med foreldrene mine


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er imot abort, de er for abort. I mine øyne var det en diskusjon, ingen kalte noen andre noe stygt, og ingen løp rasende ut av rommet. Ja, et var en høylytt diskusjon , men det var jo nettopp det det var: En diskusjon. I etterkant sier pappa at vi kranglet. 

Han er hva da, nesten 30 år eldre enn meg. Og kaller en diskusjon for krangling!? Bare fordi man er uenige om noe, betyr det ikke at man krangler. 

For meg er krangling en pekefinger, og eksempelvis "du gjør alltid sånn og sånn", kanskje man kaller hverandre ukvemsord. Det er krangling for meg...

Hvor går grensa mellom diskusjon og krangling? 

Anonymkode: 250b9...928

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krangling: gå ut av problemstillingen og verbalt angripe hverandre. Feks: bruke ord som drap i en diskusjon om abort.

Anonymkode: 560bb...934

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Krangling: gå ut av problemstillingen og verbalt angripe hverandre. Feks: bruke ord som drap i en diskusjon om abort.

Anonymkode: 560bb...934

Hva hvis de sier "det er ikke en baby". Jeg føler IKKE det er krangling, det er fortsatt en diskusjon.

Anonymkode: 250b9...928

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Krangling: gå ut av problemstillingen og verbalt angripe hverandre. Feks: bruke ord som drap i en diskusjon om abort.

Anonymkode: 560bb...934

Rettelse: om man mener at abort er drap, må man fremlegge det som en mening: jeg mener abort er drap. Sier man at abort er drap konstaterer du et fakta som kkke er.

 

Anonymkode: 560bb...934

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Rettelse: om man mener at abort er drap, må man fremlegge det som en mening: jeg mener abort er drap. Sier man at abort er drap konstaterer du et fakta som kkke er.

 

Anonymkode: 560bb...934

men du svarer ikke da. Kjenner jeg er uenig med deg

Anonymkode: 250b9...928

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva hvis de sier "det er ikke en baby". Jeg føler IKKE det er krangling, det er fortsatt en diskusjon.

Anonymkode: 250b9...928

Nei, det er ikke en krangel, men en diskusjon. Et foster er et foster. Et embryo er et embryo. En baby er en baby. Men en ting er hva det er, en annen ting er hva folk føler det er, og mener det er. 

Anonymkode: 560bb...934

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er imot abort, de er for abort. I mine øyne var det en diskusjon, ingen kalte noen andre noe stygt, og ingen løp rasende ut av rommet. Ja, et var en høylytt diskusjon , men det var jo nettopp det det var: En diskusjon. I etterkant sier pappa at vi kranglet. 

Han er hva da, nesten 30 år eldre enn meg. Og kaller en diskusjon for krangling!? Bare fordi man er uenige om noe, betyr det ikke at man krangler. 

For meg er krangling en pekefinger, og eksempelvis "du gjør alltid sånn og sånn", kanskje man kaller hverandre ukvemsord. Det er krangling for meg...

Hvor går grensa mellom diskusjon og krangling? 

Anonymkode: 250b9...928

Syns du høres veldig kranglete ut 🤣 😚 Skjønner ikke vitsen med å diskutere/ krangle om det er riktig eller ei å ta abort. Dere har hver deres mening. Tullete å diskutere og bruke tid på det. Syns jeg. 

Anonymkode: 52128...0f7

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke en krangel, men en diskusjon. Et foster er et foster. Et embryo er et embryo. En baby er en baby. Men en ting er hva det er, en annen ting er hva folk føler det er, og mener det er. 

Anonymkode: 560bb...934

Ja, og et foster er jo pr definisjon en baby.

Baby: a very young child.

Child: a young human being below the age of puberty or below the legal age of majority.

Human being: a man, woman, or child of the species Homo sapiens, distinguished from other animals by superior mental development, power of articulate speech, and upright stance.

Anonymkode: 250b9...928

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Syns du høres veldig kranglete ut 🤣 😚 Skjønner ikke vitsen med å diskutere/ krangle om det er riktig eller ei å ta abort. Dere har hver deres mening. Tullete å diskutere og bruke tid på det. Syns jeg. 

Anonymkode: 52128...0f7

Det er faktisk ikke jeg som starta det. Jeg føler bare jeg har lov til å si min mening, hvis du synes det er kranglete å ha en annen mening enn andre så får det være ditt problem. Alle har lov til å delta i en diskusjon. 

Anonymkode: 250b9...928

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

men du svarer ikke da. Kjenner jeg er uenig med deg

Anonymkode: 250b9...928

Jeg vet ikke om dette utartet seg til en krangel eller ikke, men om det foregikk ryddig for seg hvor du og dine foreldre la dette frem som deres meninger og ikke fakta, er dette en diskusjon. 

Annet eksempel: jeg tror ikke på Gud. Men jeg benekter samtidig ikke at han ikke eksisterer, og jeg åpner for at andre kan ha andre meninger enn meg selv. 

Anonymkode: 560bb...934

Skrevet

I en diskusjon er man åpen for motdebatantens argumenter og meninger, har som mål å forstå hverandre bedre eller bli enige om et felles standpunkt.

I en krangel mener jeg fokuset stort sett er på å få rett selv og "vinne". Fokuset går mer på person enn på sak.

Anonymkode: aa9c9...7b9

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I en diskusjon er man åpen for motdebatantens argumenter og meninger, har som mål å forstå hverandre bedre eller bli enige om et felles standpunkt.

I en krangel mener jeg fokuset stort sett er på å få rett selv og "vinne". Fokuset går mer på person enn på sak.

Anonymkode: aa9c9...7b9

👆🏻

Anonymkode: 560bb...934

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og et foster er jo pr definisjon en baby.

Baby: a very young child.

Child: a young human being below the age of puberty or below the legal age of majority.

Human being: a man, woman, or child of the species Homo sapiens, distinguished from other animals by superior mental development, power of articulate speech, and upright stance.

Anonymkode: 250b9...928

Foster, betegnelse for den unge organismen så lenge den er innesluttet i egne hinner utenfor eller som hos pattedyr, innenfor morens kropp.

https://snl.no/foster_-_pattedyr

Hva som kan kalles en baby finner jeg ikke noen god definisjon på. Slik jeg er vant til å bruke ordet er det på et barn fra fødsel til mellom 6 mnd og et år.

Anonymkode: aa9c9...7b9

Skrevet

Nå var jo ingen av oss til stede i situasjonen. Så vi kan jo ikke si om dere kranglet eller diskuterte. Hvis det blir høylytt, og det involverer mye følelser, så tenker jeg at det er en krangel, uavhengig av saklighetsnivå.

Men "mye følelser" er jo også en vurdering der folk vil plassere seg på ulike steder av en skala og oppfatte nivået ulikt. Følelser omkring døde fostre er ikke det jeg sikter til her, men følelsesutbrudd i selve diskusjonen, og at man diskuterer med mye sinne osv. 

Et annet element er jo om faren din er litt for lite vant til å bli motsagt. Noen menn er jo ganske "entitled", og særlig generasjonen over oss. Da vil han kalle enhver situasjon for en krangel, hvis han opplever å få motbør.

Anonymkode: c57b9...81a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...