Gå til innhold

Har det skikkelig tungt for tiden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ikke utlevere så mye, men går i sykdom, singel (ensomhet) ting på jobb og venner. Bare korte trekk hva det er om. 

Er blitt sånn nå at jeg egentlig har mest lyst å bare sove. Har flere ganger meldt meg på trening og avlyst. Skikkelig deprimert. Gråter og finner ikke noe utvei på ting. Hva gjør man når det stormer fra alle sider? Takker for tips og råd. 

Anonymkode: 7cb56...da6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber med å stadig aksptere ting. Jeg liker det kanskje ikke, jeg vet jeg ønsker og kommer til å skape en endring til det bedre på et annet tidspunkt, men jeg kan likevel akspetere at ting er dritt her og nå. Når jeg greier det, da bruker jeg mindre krefter på å kjempe imot og blir mindre deprimert. Og så fokuserer jeg på hva greier jeg nå. Jeg har altfor mange dager hvor jeg faktisk ikke greier noe, men jeg forsøker å gjøre en fornuftig ting hver dag, uansett hvor lite det er. Jeg skriver lister over ting som må gjøres, og når jeg får gjort noe på listen, da stryker jeg det (gir meg følelsen av å gjøre noe positivt, og det er på en måte mer synlig), og så roser jeg meg selv. Innimellom, når ting er for ille og jeg ikke greier noe, da kan jeg finne på å rose meg selv for å ha greid å akseptere og dermed ikke lage mer stress slik situasjonen min er. Det er en læreprosess. Om jeg ikke greier det, da aksepterer jeg det også, og så tenker jeg at jeg da har en ny mulighet i morgen.

Nå har jeg f.eks. hatt et par uker som har vært helt elendige, og nå føler jeg at i morgen har jeg virkelig lyst til å gjøre sånn og sånn og sånn. Det føles her og nå som om jeg også skal greie det. Realistisk sett vet jeg at jeg skal være fornøyd om jeg får gjort en av tingene. Men jeg er innstilt på å rose meg selv og være fornøyd uansett hva jeg får gjort, og får jeg ikke gjort noe, men har en bedre dag uansett, da skal jeg tenke positivt på det også.

Men det kan være du trenger noen å snakke med, så kanskje du skal bestille en time til legen din. Bare bestill en time i morgen!

Om det er problemer med venner, tenk at det ikke er alle venner som er venner gjennom hele livet. Det kan gjøre vondt når noen forsvinner eller svikter, til og med om du selv velger de som ikke er bra for deg bort, men forsøk å akseptere det. Og så begynner du å kjenne litt på hvilke venner du ønsker deg fremover og tenker at det kan være et langtidsprosjekt for deg å skaffe deg et nytt nettverk. Kanskje er det noe du har lyst å gjøre som du kan melde deg på et kurs og gjøre?

Aksepter også at det tar tid å snu ting når så mye er galt. Man ønsker gjerne desperat at det skal snu seg på øyeblikket fordi man føler man ikke orker mer negativt. Men ting tar som regel tid. Aksepterer du det, og tar et skritt om gangen - og er snill med deg selv i tankene, da får du det bedre underveis.

Ring legen din i morgen.

Anonymkode: 94e6f...234

Skrevet

Er du singel uten barn? Hva med å bare snu alt på hodet? Gjør noe du har hatt skikkelig lyst til kun fordi du kan, flytte et år til utlandet, studere mer, bytte jobb, meld deg på noen kurs i noe du tror du kunne like. Du har jo et han av muligheter dersom du ikke har andre forpliktelser enn jobb og hjem:)

Anonymkode: 37fdc...9d1

Skrevet

Har to barn og egentlig ikke så god råd. Så økonomi begrenser meg. 

Hadde gjerne hatt behov for å prate, men vet ikke med ukjente som lege, psykolog. Aldri prøvd dette. 

Hører gjerne flere råd/tips!

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har to barn og egentlig ikke så god råd. Så økonomi begrenser meg. 

Hadde gjerne hatt behov for å prate, men vet ikke med ukjente som lege, psykolog. Aldri prøvd dette. 

Hører gjerne flere råd/tips!

Du sier selv at det er flere plan du sliter på, og da kan det være godt å snakke med en utenforstående.

Når du bare gråter og gråter så er det jo viktig at du får gjort noe med dette, så kanskje du også kan snakke med familievernkontoret om hjelp en stund, siden dette også kan gå utover ungene dine om du ikke får snudd situasjonen din.

Men lege er en god plass å begynne, så bestill time der i morgen tidlig. Ikke tenk, bare gjør det, da er du i gang.

Skrevet

Kjenne meg veldig godt igjen. Men jeg har en fantastiske lege som har hjulpet meg mye.

Fastlegen din..kan du snakke med han/henne?

Har du hørt om kognitiv terapi? søk det opp.. det fikk meg i gang.

Er også alene med 2 barn og har opplevd mye vanskeligt

Anonymkode: 645a1...c79

Skrevet

Skriv en liste med alt du er takknemlig for i livet. Alle positive ting.💜 Fokuser på det positive, det du mestrer, ikke vanskelighetene.

Se på Jesus når det stormer! Hos Han finnes det trøst. Oppsøk en kristen menighet. Få forbønn,( selv om du kanskje ikke er troende). Det hjalp meg ut av depresjon, angst og fortvilelse 🌺 

Skrevet
17 minutter siden, Fru Ugle skrev:

Skriv en liste med alt du er takknemlig for i livet. Alle positive ting.💜 Fokuser på det positive, det du mestrer, ikke vanskelighetene.

Se på Jesus når det stormer! Hos Han finnes det trøst. Oppsøk en kristen menighet. Få forbønn,( selv om du kanskje ikke er troende). Det hjalp meg ut av depresjon, angst og fortvilelse 🌺 

Jesus!? Er du på syre!? 

Anonymkode: 95836...97a

Skrevet (endret)
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jesus!? Er du på syre!? 

Anonymkode: 95836...97a

Nei, er du? 

Litt lite opplyst om at det finnes kristne folk i dette landet? Eller har du ikke hørt om Jesus?

Endret av Fru Ugle
Skrevet

Takker for råd og tips. 

I dag kom jeg meg ut på 2 timers tur i opplett og sol etter jobb. 😊

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takker for råd og tips. 

I dag kom jeg meg ut på 2 timers tur i opplett og sol etter jobb. 😊

Så bra! :) Frisk luft og det å være litt fysisk aktiv gjør veldig bra for psyken :)

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så bra! :) Frisk luft og det å være litt fysisk aktiv gjør veldig bra for psyken :)

Var skikkelig godt. Hjalp litt på sinnsstemningen. 😊

I dag vært ute å spist og på kino ned datteren min. Små gleder. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var skikkelig godt. Hjalp litt på sinnsstemningen. 😊

I dag vært ute å spist og på kino ned datteren min. Små gleder. 

Ja, det er de man må fokusere på. I dag har jeg vært ute en liten tur. Det er drittvær og grått og blåser veldig. God grunn til å være inne, spesielt siden formen min er elendig. Men jeg gikk ut en liten tur likevel. Stod og kjente på drittværet, kjente på regnet som pisket i ansiktet, lente meg mot vinden. Det gjør noe med det mentale også. Når forsøkte du og datteren din f.eks. å hoppe i en søledam? ;) Med støvler og regntøy, ta fart og bare hopp rett uti. Datteren din vil sikkert tro det har klikket for deg neste gang det regner, om du foreslår det - men jeg garanterer at dere ler ;)

Fortsett å fokusere på de små tingene som gir glede og som gir deg noe :)

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er de man må fokusere på. I dag har jeg vært ute en liten tur. Det er drittvær og grått og blåser veldig. God grunn til å være inne, spesielt siden formen min er elendig. Men jeg gikk ut en liten tur likevel. Stod og kjente på drittværet, kjente på regnet som pisket i ansiktet, lente meg mot vinden. Det gjør noe med det mentale også. Når forsøkte du og datteren din f.eks. å hoppe i en søledam? ;) Med støvler og regntøy, ta fart og bare hopp rett uti. Datteren din vil sikkert tro det har klikket for deg neste gang det regner, om du foreslår det - men jeg garanterer at dere ler ;)

Fortsett å fokusere på de små tingene som gir glede og som gir deg noe :)

Takk for tilbakemeld. God du kom deg ut tross været. 😊

Små ting og en dag av gangen og prøver å fokusere på det som et positivt i livet. Så håper jeg ting kan lette litt etter hvert. Vet det blir opp og nedturer, men håper på en litt positiv kurve nå. 😊

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tilbakemeld. God du kom deg ut tross været. 😊

Små ting og en dag av gangen og prøver å fokusere på det som et positivt i livet. Så håper jeg ting kan lette litt etter hvert. Vet det blir opp og nedturer, men håper på en litt positiv kurve nå. 😊

Du er godt i gang :)

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er godt i gang :)

Takk. Føles ihvertfall litt lettere disse dagene. Godt å få luftet litt å få litt tilbakemeld. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...